Postade denna fråga under Grundarbeten vilket kanska inte va helt rätt...provar här istället.
Jag har rivit ut innertaket i källaren och några golvbjälkar är ganska rötna i ändarna. Huset är från 1800talet och det har varit mycket gammalt junk att byta ut. Innergolvet som synes på bild är finfint så det vill jag spara...
Hur löser jag detta?? Spännvidden är 2.5m och min spontana tanke är att sätta nya reglar bredvid balkarna oc sedan hugga bort det rötna så gott det går. Balkarna sticker in I grundmuren och ut till torpargrundmuren där timmret star, kanske 40-50cm in in I källarväggen
Ser dock två problem... Innergolvet sitter ju spikade I dessa bjälkar. Om jag skulle lyckas pilla bort dom helt så sitter ju inte golvet fast I något längre...blir la svårt att fixa underifrån???
Grundmuren är som sagt 40-50cm tjock och det är ju igengjutet runt stockarna....blir väll till att bila upp brevid stocken antar jag men det går ju inte att få så mycket instick av den nya golvbjälken som 40cm är jag rädd....
Det kan även tilläggas att jag byte tre golvbrädor som låg över grundmuren, närmast ytterväggen. SKälet till detta va att dom va spruckna och lite maskstungna. Däremot såg jag inget tecken på dåliga bjälkar ovanifrån.... skummt...
Jag har rivit ut innertaket i källaren och några golvbjälkar är ganska rötna i ändarna. Huset är från 1800talet och det har varit mycket gammalt junk att byta ut. Innergolvet som synes på bild är finfint så det vill jag spara...
Hur löser jag detta?? Spännvidden är 2.5m och min spontana tanke är att sätta nya reglar bredvid balkarna oc sedan hugga bort det rötna så gott det går. Balkarna sticker in I grundmuren och ut till torpargrundmuren där timmret star, kanske 40-50cm in in I källarväggen
Ser dock två problem... Innergolvet sitter ju spikade I dessa bjälkar. Om jag skulle lyckas pilla bort dom helt så sitter ju inte golvet fast I något längre...blir la svårt att fixa underifrån???
Grundmuren är som sagt 40-50cm tjock och det är ju igengjutet runt stockarna....blir väll till att bila upp brevid stocken antar jag men det går ju inte att få så mycket instick av den nya golvbjälken som 40cm är jag rädd....
Det kan även tilläggas att jag byte tre golvbrädor som låg över grundmuren, närmast ytterväggen. SKälet till detta va att dom va spruckna och lite maskstungna. Däremot såg jag inget tecken på dåliga bjälkar ovanifrån.... skummt...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Troligen är dina golvbrädor spikade i noten ner i golvbjälkarna vilket kommer göra det svårt att ta bort bjälkarna utan att förstöra golvet.
Men hur dåliga är bjälkarna, hur långt kan du sticka in en kniv? Jag hade nog satsat på att riva trossbottenbrädorna och förstärkt bjälkarna genom att skrä bort in till friskt trä och sedan sallat på nytt virke på sidorna. Ev hängt upp en bärlina ute i kanterna för de nya reglerna ifall bjälkarna är rejält murkna ute vid stenfoten.
Men hur dåliga är bjälkarna, hur långt kan du sticka in en kniv? Jag hade nog satsat på att riva trossbottenbrädorna och förstärkt bjälkarna genom att skrä bort in till friskt trä och sedan sallat på nytt virke på sidorna. Ev hängt upp en bärlina ute i kanterna för de nya reglerna ifall bjälkarna är rejält murkna ute vid stenfoten.
Jag har inte börjat hugga i dom än men jag gissar att det som vanligt i detta hus inte är så farligt som det ser ut utan rötet ett par cm in. Hur sätter jag en bärlina ute i kanten då? En tanke jag har är att lägga en järnbalk på 3meter eller vad det nu blir och mura upp två tre leca "pelare" som stöd men det känns kanske lite overkill. Dessutom så skulle det se väldigt "lagat" ut. Bulta fast en regel på källarväggen känns ju också lite såsådär hållfatighetsmässigt... ingen känsla riktigt hur bra det håller att bulta fast nått i en betong/sten vägg
Skulle man inte hunna borra upp väggen brevid bjälken och stoppa in en regel då??
Skulle man inte hunna borra upp väggen brevid bjälken och stoppa in en regel då??
Ingen expert på att bulta i betong. Men visst går det nog att få det att sitta som tusan med expanderbult eller liknande. På bilder ser det nästa ut som det finns ett färdigt litet upplag på väggen som du skulle kunna utnyttja?
Att bila upp nya hål för bjälkar går säkert men troligen ett jäkla jobb. Vad är väggen uppbyggd av? Om du stöter på granitsten så blir det inte så roligt.
Har du mer laster uppifrån på bjälkarna än bara golvet?
Att bila upp nya hål för bjälkar går säkert men troligen ett jäkla jobb. Vad är väggen uppbyggd av? Om du stöter på granitsten så blir det inte så roligt.
Har du mer laster uppifrån på bjälkarna än bara golvet?
Redigerat:
Svårt att säga hur väggen är uppbyggd...kan vara betong/tegel/granit....
Det är en pytteliten hylla att lägga på så den funkar inte
Lasterna uppifrån är bara golvet
kan man fästa golvet i de nya bjälkarna på nått sätt underifrån??
Det är en pytteliten hylla att lägga på så den funkar inte
Lasterna uppifrån är bara golvet
kan man fästa golvet i de nya bjälkarna på nått sätt underifrån??
Jag fattar inte riktigt hur det är uppbyggt men måste man ens ta bort dessa dåliga bjälkar? Borde det inte räcka med att fästa in balkskor (eller något annat man kan vila nya bjälkar på, som t.ex. en bärlina) i grundmuren med rejäla skruvar och sedan ställa dit fler golvbjälkar parallellt med de befintliga? 2,5m är ju ingen jättestor spännvidd.
jo du kanske har rätt. Det är uppbyggt som så att det går golvbjälkar cc70-80cm från mur till mur med en spännvidd på ca 2.5 meter och golv vinkelrätt och fastspikade i dessa bjälkar.
Innermuren som delar källaren på mitten har en rejäl "hylla" där man kan stoppa in en ny regel men ytterväggen är murad upp till 4-5cm från innergolvet....
Jag har lite dålig känsla för hur jag behöver fästa in de nya bjälkarna. Balkskor in i okänd källarvägg kanske funkar fint. Dessutom så känns det ju lite konstigt att bara sätta nya utan att fästa golvet i dessa på något sätt eller kan man limma på bitar mot innergolvet som man skruvar fast i den nya regeln? Skälet till att limma fast "bitar" är ju för att en ny rak golvregel säkerligen inte kommer ligga dikt an varje golvbräda
Innermuren som delar källaren på mitten har en rejäl "hylla" där man kan stoppa in en ny regel men ytterväggen är murad upp till 4-5cm från innergolvet....
Jag har lite dålig känsla för hur jag behöver fästa in de nya bjälkarna. Balkskor in i okänd källarvägg kanske funkar fint. Dessutom så känns det ju lite konstigt att bara sätta nya utan att fästa golvet i dessa på något sätt eller kan man limma på bitar mot innergolvet som man skruvar fast i den nya regeln? Skälet till att limma fast "bitar" är ju för att en ny rak golvregel säkerligen inte kommer ligga dikt an varje golvbräda
Om du pressar upp de nya bjälkarna mot taket i källaren med en donkraft under monteringen borde det räcka tycker jag, golvet sitter ju redan fast i de gamla bjälkarna. Det viktiga med golvet är ju att de inte rasar ner, och det uppnår man med nya bjälkar.
Bärlina med 20 cm betongskruv eller liknande borde funka bra. Om man fäster upp ett vanligt golvbjälklag i t.ex. limträ använder man balkskor och små futtiga ankarskruvar på drygt 4 cm. Här har du dessutom de gamla bjälkarna plus nya.
Bärlina med 20 cm betongskruv eller liknande borde funka bra. Om man fäster upp ett vanligt golvbjälklag i t.ex. limträ använder man balkskor och små futtiga ankarskruvar på drygt 4 cm. Här har du dessutom de gamla bjälkarna plus nya.
Produkter som diskuteras: "ankarskruvar"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Knacka bort tegelstenen brevid bjälken, högg bort det törna och peta in en 145 regel vilket va Max som gick att få in
Det gick ju smidigt med denna då allt ruttet gick att få bort eftersom stocken va skarvad 5cm in på muren med en "ny"bjälke resterande 3 blir ju inte lika lätta att fixa....
Det gick ju smidigt med denna då allt ruttet gick att få bort eftersom stocken va skarvad 5cm in på muren med en "ny"bjälke resterande 3 blir ju inte lika lätta att fixa....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden