1 861 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
-0,1 %. Jag vill låna ...
Inte ens bankerna får låna av Riksbanken, utan som injonil påpekar handlar den negativa räntan om att bankerna får betala för de pengar de placerar hos Riksbanken.
Eftersom det totalt finns ett likviditetsöverskott i banksystemet måste pengar placeras hos Riksbanken varje natt, och på de kommer nu Riksbanken ta betalt 0,10% (för riksbankscertifikat som löper i en vecka) eller 0,20% (för endagslån/finjusterande operationer).
Det är alltså inte så att bankerna kan låna av Riksbanken till negativ ränta.
Eftersom det totalt finns ett likviditetsöverskott i banksystemet måste pengar placeras hos Riksbanken varje natt, och på de kommer nu Riksbanken ta betalt 0,10% (för riksbankscertifikat som löper i en vecka) eller 0,20% (för endagslån/finjusterande operationer).
Det är alltså inte så att bankerna kan låna av Riksbanken till negativ ränta.
Ja det var som attans.
Jag hade för mig att repo-räntan var den ränta som banker lånade till när dom lånar av riksbanken.
Jaja, man lär sig nytt hela tiden.
Men då kan affärsbankerna kanske vara intresserade av att deponera 200 miljoner kr till mig om jag bara tar 0,05% ränta/avgift av bankerna. Dom sparar ju hälften av sina pengar jämfört med att lämna kapitalet till riksbanken då.
Och så tjänar jag fortfarande 100' om året.
Jag hade för mig att repo-räntan var den ränta som banker lånade till när dom lånar av riksbanken.
Jaja, man lär sig nytt hela tiden.
Men då kan affärsbankerna kanske vara intresserade av att deponera 200 miljoner kr till mig om jag bara tar 0,05% ränta/avgift av bankerna. Dom sparar ju hälften av sina pengar jämfört med att lämna kapitalet till riksbanken då.
Och så tjänar jag fortfarande 100' om året.
Så var det fram tills krisen 2008. Då hade banksektorn ett nettounderskott av likviditet som de behövde täcka hos Riksbanken och det kunde de göra på veckobasis till reporäntan (eller dagligen till repo + 0,10%).Mikael_L skrev:
Riksbanken lånar dock bara ut pengar i sina huvudsakliga penningpolitiska transaktioner (veckorepor) ifall det finns ett likviditetsunderskott hos banksektorn totalt. Så länge banksektorn totalt har ett överskott får en enskild bank med ett underskott låna av en bank med överskott. Den bank som inför natten sitter på ett överskott tvingas placera överskottet hos Riksbanken till negativ ränta.
Tänkte du sitta på 200 miljoner i kontanter? Undrar om man sover gott med det i madrassen.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
Omsätt dom fort, det är dags med det redan nu då. För nya sedlar är på väg!ordain skrev:
Och dagens sedlar blir obrukbara redan nästa år:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article20324806.ab
Vad tänkte du då köpa kontant Mikael_L? Grekland?
Reporäntan har ett s.k. spread på +/- 0,75 %, vilket innebär att om reporäntan är -0,1% så är utlåningsräntan 0,65% och inlåningsräntan -0,85%. Så en negativ reporänta är inte så dramatiskt som det låter - det är en bit kvar innan bankerna får betalt för att låna av riksbanken, eller rättare sagt stå med underskott på sitt riksbankskonto. I praktiken är det normalt alltid billigare för bankerna att låna av varandra.