Håller på att installera en vägghängd toa och som ni ser på bilden så är avloppet offset med ca 90 mm. Vet att det finns flexibla avloppsanslutningar men dessa är kanske inte godkända? Jafo gör också en offset wc-stos på 80 mm vilket kanske fungerar. Vill inte flytta fixturen i sidled då den skall stå centrerad mellan två väggar. Någon med bra tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
En 45 grader och en 90 graders, funkar inte det?
Protte
Protte
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 454 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 454 inlägg
Håll dig till vanliga 110 delar som prototypen skriver.
Men det kan vara lite olika lösningar beroende på tillverkare för att ansluta stossen. Fick du inte med några avlopps-detaljer som ska sitta på utloppet från WC?
Tex:
Edit:
Nu hittade jag länken till jeppeknasters problem som löste sig fint. Men jag ville bara påvisa att olika tillverkare kan ha olika lösningar för att få till det OK.
http://www.byggahus.se/forum/badrum...klosettanslutning.html?perpage=15#post1700455
Men det kan vara lite olika lösningar beroende på tillverkare för att ansluta stossen. Fick du inte med några avlopps-detaljer som ska sitta på utloppet från WC?
Tex:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Edit:
Nu hittade jag länken till jeppeknasters problem som löste sig fint. Men jag ville bara påvisa att olika tillverkare kan ha olika lösningar för att få till det OK.
http://www.byggahus.se/forum/badrum...klosettanslutning.html?perpage=15#post1700455
Redigerat:
Gustavsberg triomont. Enda jag är lite tveksam på är om jag får plats med en dubbelmuff 110, men så kan det ju vara med flexstos eller offsetstos också. Får kolla och mäta. Måste ju dock vara ganska vanligt med ett uppstickande avloppsrör som inte sitter exakt där man vill ha det! ;-)
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 454 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 454 inlägg
Du ser, samma fixtur som jeppeknaster!
Den svarta 90º böjen är kapbar. Men du måste ju använda 110x90 förmisnkningen. Det kommer du aldrig ifrån. Så om du åker till närmsta bygglada köper en 15º och en 30º dubbelmuffad böj så borde du få ihop det. Någon av dessa kommer antagligen att passa. 45º blir nog för mycket med förminskningen 110x90.
Det hade varit lättare om du skrivit att du hade en GBG från början, men jag tyckte jag kände igen den.
Glöm flexstos och offsetstos. Det ska vara 110 delar för korrekt installation!
Den svarta 90º böjen är kapbar. Men du måste ju använda 110x90 förmisnkningen. Det kommer du aldrig ifrån. Så om du åker till närmsta bygglada köper en 15º och en 30º dubbelmuffad böj så borde du få ihop det. Någon av dessa kommer antagligen att passa. 45º blir nog för mycket med förminskningen 110x90.
Det hade varit lättare om du skrivit att du hade en GBG från början, men jag tyckte jag kände igen den.
Glöm flexstos och offsetstos. Det ska vara 110 delar för korrekt installation!
Logga in
Skapa konto
Får aldrig plats med två böjar/muffar. Men precis som du säger så 110/90 kapbar. I och med att den även är vridbar i sitt fäste så kan jag vinkla den i riktning mot det uppstickande 110-röret och då räcker det men en dubbelmuffad böj. Har ställt en 15 gr bredvid och fluktat. Ser ut att kunna fungera. Återkommer med bild när det är klart.