Precis. Det fungerar om du har örnkoll på effekten.
 
HerrNillsson skrev:
Tack Nyfniken och Qunaki. Så det funkar inte idag att köra 2 brunnar med 1 pukk? Oavsett fabrikat. Ska rota lite i det här. Kanske finns det möjlighet att göra det. Skönt o slippa trökla in 2 pukkar i dosan.

Det är nog bra om man first läser igenom manualen.

Rated load current of AC output (resistive load)*: 2 X 4A / 230VAC

Så man borde klara sig om man tänker på det och har koll på vad är påslaget hemma.
Hmm... och hur tänker du säkra dina uttag. Det är väl inte ok med bara 10A i centralen - eller? :surprised:
 
HerrNillsson skrev:
Tack Nyfniken och Qunaki. Så det funkar inte idag att köra 2 brunnar med 1 pukk? Oavsett fabrikat. Ska rota lite i det här. Kanske finns det möjlighet att göra det. Skönt o slippa trökla in 2 pukkar i dosan.

Det är nog bra om man first läser igenom manualen.

Rated load current of AC output (resistive load)*: 2 X 4A / 230VAC

Så man borde klara sig om man tänker på det och har koll på vad är påslaget hemma.
Jo det fungerar fint att köra ett dubbelrelä bakom ett uttag med sep. tändning. Dock som nyfiken skriver är det ju inte någon dammsugare eller annan stor energislukare du ska använda. Kör lite belysning och andra snälla enheter. Annars är risken att du bränner fast kontakten i ditt relä.
 
lilytwig skrev:
Hmm... och hur tänker du säkra dina uttag. Det är väl inte ok med bara 10A i centralen - eller? :surprised:
Inget fel med det. Det som händer är att de relä som sitter monterad på pucken tar stryk och slutar fungera efter några gånger vid för hög last.
 
Vilken controller rekommenderar ni? Spontanköpte en Zipabox Duo i helgen, men kommer att lämna tillbaka den och satsa på en renodlad Z-wave controller.

Har tittat lite på Veras olika controllers men kom inte fram till något särskilt.

Är det svårare att skapa scener etc på en Fibaro än en Vera?

EDIT: Har ett Visonic Powermaster larm som jag gärna integrerar med mitt framtida Z-wave-system.
 
Redigerat:
nejo skrev:
Vilken controller rekommenderar ni? Spontanköpte en Zipabox Duo i helgen, men kommer att lämna tillbaka den och satsa på en renodlad Z-wave controller.

Har tittat lite på Veras olika controllers men kom inte fram till något särskilt.

Är det svårare att skapa scener etc på en Fibaro än en Vera?

EDIT: Har ett Visonic Powermaster larm som jag gärna integrerar med mitt framtida Z-wave-system.

Tror det mer är så att det är lättare att skapa scener i Fibaro. Väldigt enkelt gränssnitt.
Har 2 stycken Vera 3 själv och är nöjd och den är kompatibel med många enheter på marknaden. Skulle jag köpa nytt idag hade det nog blivit Zipabox som verkar ha ännu mer stöd för enheter.
 
Nån som köpt en Swiidinter switch?
Isåfall vad tycker ni om den?
Har själv köpt en sån den funkar bra bortsett från att den avger ett svagt surrande/väsande ljud konstant, oavsett om den är på eller av.
Någon annan som upplevt det?

Sen tycker jag det var väldigt tight att få till den inuti, kabelavlastningen sitter nästa direkt efter där ledarna ska in.
 
ennepop skrev:
Tror det mer är så att det är lättare att skapa scener i Fibaro. Väldigt enkelt gränssnitt.
Har 2 stycken Vera 3 själv och är nöjd och den är kompatibel med många enheter på marknaden. Skulle jag köpa nytt idag hade det nog blivit Zipabox som verkar ha ännu mer stöd för enheter.
Varför hade du valt Zipabox? Enbart pga större stöd för enheter? Hur stor är skillnaden?

Någon annansom gjort nån jämförelse mellan Vera, Fibaro, Zipabox? Gillar Fibaron men den är dubbelt så dyr som en Vera, och skillnaden är kanske inte värd det. Någon med Vera eller HC2 som viol inflika?
 
nejo skrev:
Varför hade du valt Zipabox? Enbart pga större stöd för enheter? Hur stor är skillnaden?

Någon annansom gjort nån jämförelse mellan Vera, Fibaro, Zipabox? Gillar Fibaron men den är dubbelt så dyr som en Vera, och skillnaden är kanske inte värd det. Någon med Vera eller HC2 som viol inflika?
En motfråga, vad ogillade du med Zipaton? Jag har en Vera Lite som iofs är stabil och fungerar bra för mitt lilla system, men herregud vad hemskt gränssnittet är :)
 
stefancrs skrev:
En motfråga, vad ogillade du med Zipaton? Jag har en Vera Lite som iofs är stabil och fungerar bra för mitt lilla system, men herregud vad hemskt gränssnittet är :)
Testade aldrig den, då jag precis innan jag skulle koppla in den lästa att vissa funktioner kostade samt att man var tvungen att koppla sig mot deras cloud för att göra scener (tror jag).
 
nejo skrev:
Testade aldrig den, då jag precis innan jag skulle koppla in den lästa att vissa funktioner kostade samt att man var tvungen att koppla sig mot deras cloud för att göra scener (tror jag).
Stämmer, för att skapa scener måste man ha internet-åtkomst. Personligen ser jag inget problem med det. Även Vera tar betalt för vissa funktioner så vitt jag vet.
 
nejo skrev:
Varför hade du valt Zipabox? Enbart pga större stöd för enheter? Hur stor är skillnaden?

Någon annansom gjort nån jämförelse mellan Vera, Fibaro, Zipabox? Gillar Fibaron men den är dubbelt så dyr som en Vera, och skillnaden är kanske inte värd det. Någon med Vera eller HC2 som viol inflika?
Den har en hel del moduler att bygga på, har man äldre/enklare system kan man koppla på en modul. Mixa med KNX verkar enkelt då det finns en modul för det med.

Men annars är jag mest glad för stödet till enheter. Vill kunna titta runt och titta på olika lösningar och enheter och sedan kolla om den fungerar. Stöds inte så många enheter får man nästan se efter vilka som är kompatibla först.
 
Ingen 433Mhz med Fibaro är en deal-breaker för mig.
 
nejo skrev:
Någon annansom gjort nån jämförelse mellan Vera, Fibaro, Zipabox? Gillar Fibaron men den är dubbelt så dyr som en Vera, och skillnaden är kanske inte värd det. Någon med Vera eller HC2 som viol inflika?
Jag har HC2 och har aldrig haft något annat.

Det blir lätt så att man köper på sig en enhet till när man har lite pengar över. Vips har man enheter för 10-15 kkr och då skulle det känts dumt att sparat in ett par tusen på controllern.

Det är larvigt lätt att göra scener på HC2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.