snowballtwo skrev:
Kan man ange din geografiska plats i Zipaboxen för att tända lampor vid skymning? Kan man i så fall också tända dem innan solen går ner?
Ja använd en virtuell väderstation i närheten av där du bor
Med vänlig hälsning,
Greta
 
Ni som kör Zipabox, har ni testat Vera?

Vad skulle ni rekommendera, Zipabox duo eller Vera lite med Rfx433?
 
matsv skrev:
Jag loggar var 5:e minut
Konstigt jag loggar var 10 min och får felmeddelande. Men och andra sidan fungerar det ändå. Har du tagit bort alla rader med api som du inte använder? Kanske det är så jag får prova att lösa problemet.
 
Tomas Andersson skrev:
Konstigt jag loggar var 10 min och får felmeddelande. Men och andra sidan fungerar det ändå. Har du tagit bort alla rader med api som du inte använder? Kanske det är så jag får prova att lösa problemet.
Jag har delat upp det i fler filer, en fil kan bara innehålla 20000 rader. Det bästa tror jag är att dela upp det i så många filer som möjligt på något smart sätt.

I en del filer har jag tagit bort raderna men i den största har jag dem kvar.. Se bara till att det är false på de raderna som inte ska användas så ska det inte göra något med dem
 
tranceblast skrev:
Ja jag har också funderat på den men frågan är om sensorn hinner gå "online" så att zipaboxen hinner reagera på den sekunden som larmet skickar ut 12v :S
Om du kan finna konstant 12v någon stans på larmet och sen använda din utgång med 12v att styra en av ingångarna på universalsensorn. Då borde den reagera.
 
Jag har en fråga.

Om man har 1 min urkopplingstid innan larmet går, om man då är snabb och rycker strömmen på Zipato:n så då är man ju rökt va?

Antar att man borde köpa en batterimodul, bara för den sakens skull, så den hinner skicka ut larm-kommandonda till siréner och så.
 
eklof skrev:
Jag har en fråga.

Om man har 1 min urkopplingstid innan larmet går, om man då är snabb och rycker strömmen på Zipato:n så då är man ju rökt va?

Antar att man borde köpa en batterimodul, bara för den sakens skull, så den hinner skicka ut larm-kommandonda till siréner och så.
Jag lurar på att montera in litet jox i en övergarderob eller klädkammare alternativt vinden. Jag har klurat ut hur jag kan utforma en dörr/blindvägg framför så att det för en oinvigd inte enkelt går att räkna ut att det finns något intressant bakom. Inte direkt "stöldsäkert" men i alla fall så att det tar litet tid att komma igenom om buset ändå skulle komma på var de ska leta. Joxet är modem, router, larm och zippa. Allt kopplat på en UPS som driver allt utom larmet (som har eget batteri) i minst 15 minuter.
En batterimodul till bara zippan känns onödigt. Man får en UPS för samma peng.
 
lilytwig skrev:
Jag lurar på att montera in litet jox i en övergarderob eller klädkammare alternativt vinden. Jag har klurat ut hur jag kan utforma en dörr/blindvägg framför så att det för en oinvigd inte enkelt går att räkna ut att det finns något intressant bakom. Inte direkt "stöldsäkert" men i alla fall så att det tar litet tid att komma igenom om buset ändå skulle komma på var de ska leta. Joxet är modem, router, larm och zippa. Allt kopplat på en UPS som driver allt utom larmet (som har eget batteri) i minst 15 minuter.
En batterimodul till bara zippan känns onödigt. Man får en UPS för samma peng.
För mig är det skitsamma om strömmen till internet går, bara zippan hinner sända ut lamen till enheterna, så jag har nu beställlt en backup-modul till min.

Dock tänker jag ändå gömma den lite också, lite synd, för det är nice att kunna se på led:en om larmet är på eller av, men men.
 
Jag blir galen på att jag inte får Zipato mini keypad att funka, varken med kod eller rfid-dosa. Hur fan gör man, blir snart tokig på riktigt.

Är beredd att be om hjälp, tom att låta nån vänlig själ hjälpa mig över teamviewer om det finns en vänlig själ därute! Kontakta mig!
 
Jag skickade ett förslag till nya produkter till Qubino.

Input signal 4-20mA to connect transmitters to.
Output signal 0-10V to control valves/actuators.

Det är något som jag tycker saknas i z-vawe sortimentet på marknaden. Fick följande förslag av dem

, thank you for your proposal. We are thinking quite few months to develop modules you suggested, but we are not sure if zwave marketing is actualy looking for this, as this is more for profesional installers and automation engineers

Så är det någon annan som saknar dessa funktioner så maila Qubino via formuläret på deras webbplats.

4-20mA har fibaro via deras RBGW grej så det finns. Men output 0-10 V skulle vara perfekt för att styra ställdon/ventiler och liknande för t ex värmereglering. Det finns on/off magnetventiler men det är ju inget att reglera med.
 
matsv skrev:
Jag skickade ett förslag till nya produkter till Qubino.

Input signal 4-20mA to connect transmitters to.
Output signal 0-10V to control valves/actuators.

Det är något som jag tycker saknas i z-vawe sortimentet på marknaden. Fick följande förslag av dem

, thank you for your proposal. We are thinking quite few months to develop modules you suggested, but we are not sure if zwave marketing is actualy looking for this, as this is more for profesional installers and automation engineers

Så är det någon annan som saknar dessa funktioner så maila Qubino via formuläret på deras webbplats.

4-20mA har fibaro via deras RBGW grej så det finns. Men output 0-10 V skulle vara perfekt för att styra ställdon/ventiler och liknande för t ex värmereglering. Det finns on/off magnetventiler men det är ju inget att reglera med.
Jag har med messat dem om 0-10v via facebook. men ska dra ett mail med. De måste ju även rikta sig till oss som installerar det till kunder för att få ut bredare försäljning.
 
Henke-el skrev:
Jag har med messat dem om 0-10v via facebook. men ska dra ett mail med. De måste ju även rikta sig till oss som installerar det till kunder för att få ut bredare försäljning.
De har ju kommit med en ny termostat modul http://qubino.com/products-2/flush-onoff-thermostat/ det skulle vara perfekt med att få en 0-10V utgång på en sån.
 
eklof skrev:
Jag blir galen på att jag inte får Zipato mini keypad att funka, varken med kod eller rfid-dosa. Hur fan gör man, blir snart tokig på riktigt.

Är beredd att be om hjälp, tom att låta nån vänlig själ hjälpa mig över teamviewer om det finns en vänlig själ därute! Kontakta mig!
Svarar mig själv.

Fick äntligen styrsel på det till slut. Dels mha det gamla gui't där det gick bra att lägga till fob:en, Sen funkar faktiskt koder nu också, men man måste vara flink som en vessla från det att man trycker på home/away och slår koden.
 
Henke-el skrev:
Om du kan finna konstant 12v någon stans på larmet och sen använda din utgång med 12v att styra en av ingångarna på universalsensorn. Då borde den reagera.
Går det att använda 12v att styra ingången på universal sensorn? Hur gör man detta?
 
tranceblast skrev:
Går det att använda 12v att styra ingången på universal sensorn? Hur gör man detta?
om det är 12v DC så kan du trigga IN 1 eller IN2. kolla scheman i länken och klicka på bilden
https://www.m.nu/universal-sensor-fibaro-p-794.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.