Jag använde den. Visst är den kletig o jävlig men den limmar inte. Bara tät fog.
 
Ok!
En helt annan fråga... På alla byggbloggar och forumstrådar som berör Smålandsvillan så har jag inte sett någon som kör med golvvärme på övervåningen. Någon som har något att dela med sig kring detta? Är det något som SMV avråder att installera eller? Den enda nackdelen jag kan komma att tänka på är ev kallras, men det är inget unikt för SMV...
 
CHEMAS skrev:
Jag använde den. Visst är den kletig o jävlig men den limmar inte. Bara tät fog.
Jag köpte Tesa Sealing Tape Flex 60073 från K-rauta, det blir nog enklare trots allt. Sedan är jag inne på att beställa tape från Tyskland som andra gjort i flera trådar, så jag har inte testat, men en tub kanske det blir som prov.
 
Redigerat:
pcbjorklund skrev:
Ok!
En helt annan fråga... På alla byggbloggar och forumstrådar som berör Smålandsvillan så har jag inte sett någon som kör med golvvärme på övervåningen. Någon som har något att dela med sig kring detta? Är det något som SMV avråder att installera eller? Den enda nackdelen jag kan komma att tänka på är ev kallras, men det är inget unikt för SMV...
Det finns ju många andra husfabrikanter som bara har golvvärme på bottenvåningen också. Golvet är ju trots allt 22 grader i vilket fall så mycket varmare än så behöver man ju ändå inte, det är bara kallraset från fönstren man vill få bort.
 
pcbjorklund skrev:
Ok!
En helt annan fråga... På alla byggbloggar och forumstrådar som berör Smålandsvillan så har jag inte sett någon som kör med golvvärme på övervåningen. Någon som har något att dela med sig kring detta? Är det något som SMV avråder att installera eller? Den enda nackdelen jag kan komma att tänka på är ev kallras, men det är inget unikt för SMV...
Kom att tänka på grannen bor på övervåningen för andra vintern i rad utan att ha hunnit installera elementen, och det har inte varit mer problem med värmen än vad som går att lösa med en kupévärmare de kallaste dagarna, så det är inte mycket värmeeffekt man behöver så golvvärme kanske är overkill.
 
Dum fråga kanske, men menar du att golvet är 22 grader utan någon som helst uppvärmning på övervåningen?
 
Ja teoretiskt alltså, med perfekt isolerad övrvån och 22 grader på bottenvån och värmen som stiger uppåt så måste golvet bli uppvärmt till samma temperatur som bottenvån. Men nu läcker värmen så klart ut genom fönster, tak, snetak, väggar och otätheter och ventilation. Trots det så får man ju mycket gratisvärme i golvet.
 
helrob skrev:
Jag köpte Tesa Sealing Tape Flex 60073 från K-rauta, det blir nog enklare trots allt. Sedan är jag inne på att beställa tape från Tyskland som andra gjort i flera trådar, så jag har inte testat, men en tub kanske det blir som prov.
Nu har jag handlat en tub för test, lite oklart ännu hur läkten skall pressa fast plasten och hur "kletet" skall appliceras där under.
 
Nu är det oklart här. Vad menar du med att läkten ska pressa fast plasten?
 
@CHEMAS,
Man kan använda läkt som man lägger ovanpå plasten och pressar/nyper den mot mellanbjälklaget mha skruv/spik. Detta är dock inget krav. I SMVs byggbeskrivnimg står det något i stil med "plasten kläms med läkt eller tätas med terrostat81 eller liknande".
 
Tänker begränsa eller inte ha knappt någon ventilation från takfoten upp till luftspalten under taket enligt rekommendationer från snickaren och kompis som också har en SMV och som har mätt upp för hög luftfuktighet på hanvinden. Detta är tydligen vanligt om man isolerar tak och hanvind väl, för då finns inte tillräcklig läckvärme för att torka den numera fuktiga vinterluften. Mer ventilation försämrar ju saken ännu mer då mer fuktig luft sugs in. Tydligen så har Myresjöhus skiftat till att inte ha någon ventilation i takfoten på nya hus.
Frågan är hur man bäst gör detta? Antar att man ändå vill ha en liten spalt där ev fukt kan rinna ut?
 
Nu har jag bestämt hur jag skall göra för att minska ventilationsöppningen i takfoten och samtidigt få en vindavledare. Det blir glappet mellan den lodräta boarden (lila) och den övre boarden (brun) som blir den lilla ventileringen från takfoten. Gråstreckat är galvat nät. Mörkblå plasten, ljusblå är klet, orange ribba som pressar ihop plast, klet, nät och befintlig vindduk (ljusgrå). Ljusgrön är spångolvet som jag utökat till under kattvinden också. skiss-luftspalt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
@helrob,
Det där ser bra ut! Det blir en del att kapa till för varje fack... Hur tänker du fästa den lila lodräta i den bruna? Eller fixerar du den bara med hjälp av de oranga "ribborna"?
 
@pcbjorklund
Kanske skummar vid sidorna, men lite av poängen är ju att det blir en smal springa kvar då den inte sluter helt tätt mot den bruna. Den lila kan ju inte heller trilla ut då den går emot taket och den bruna. Ribb-biten närmast takfoten blir möjligen lodrät om behöver spika fast den lila i den.
 
helrob skrev:
Nu har jag bestämt hur jag skall göra för att minska ventilationsöppningen i takfoten och samtidigt få en vindavledare. Det blir glappet mellan den lodräta boarden (lila) och den övre boarden (brun) som blir den lilla ventileringen från takfoten. Gråstreckat är galvat nät. Mörkblå plasten, ljusblå är klet, orange ribba som pressar ihop plast, klet, nät och befintlig vindduk (ljusgrå). Ljusgrön är spångolvet som jag utökat till under kattvinden också.[bild]
Hej

Jag skulle skippa golv ute i kattvinden då de kommer bli väldigt kalla på vintern. Golvbjälkarna drar ut värmen och kyler av golvet. Sedan ska du vinkla det lila stödet så du har 90 grader mot taket annars för du för lite isolering mot takfoten. Använd butylgummi på tub och täta av mot vindpappen, kanske det du menar med klet! Den klarar att röra sig och håller på långsikt.

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.