Hej,

håller fortfarande på att att ta in offerter och har några frågor som jag dels missat att ta upp med hantverkarna och andra som uppstått när de varit där.

1. Är det svårare/dyrare att installera en avlång golvbrunn placerad intill en vägg än en cirkulär placerad i mitten av duschen?

2. Om man, efter att ha rivit befintliga väggar, monterar OSB innan våtrumsskivorna, behöver man inte regla om då (till cc30?)?

3. Behöver två brunnar (som jag förstått det), en till dusch och en till badkar. Behöver man då ha två olika fall, och hur/var mäts det fallet från?

MVH

Har precis renoverat och har haft ungefär samma frågor.
1. Lite svårare sa min hantverkare så vi snålade in på det. Hur mycket svårare vet jag dock inte. Det krävs även att tätskiktet är godkänt för att användas med just den brunnen du väljer. Samt förstås att brunnen är rätt mycket dyrare än en vanlig.

2. Kan inte tänka mig att det skulle behöva vara cc30.. det gjordes inte hos oss i alla fall.

3. Generellt har vi fall i hela badrummet mot båda brunnarna, men runt brunnar är det lokalt fall. Blir alltså en "topp" mellan brunnarna där fallet övergår från ena till andra brunnen.

Så tror jag.. men jag är verkligen ingen expert :)

Tack för svar!

Här kommer ett par frågor till:

1. Har inte riktigt bestämt mig för kakel än. Just nu står det mot ett badrum helt i grått eller ett med vita väggar och grått golv. Problemet med det helt gråa är att när plattan används på golvet så ser den ljusare ut än på väggen: hur upplevs detta på riktigt? Exempel nedan:

171175-badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild från: http://designinsight.se/wp-content/uploads/2012/02/171175-badrum.jpg

2. Vill ha en handdukstork från PAX som heter Velvet, den går på el, och som jag förstått det så är den alltid på. Hur mycket påverkar detta elkostnaderna? Är det märkbart?

http://www.pax.se/sv/produktkategori/velvet

3. Badkar: Sanitetsakryl vs. gjutmarmor, vad är att föredra? Hur är kvaliteten på märket Noros badkar?

MVH

Hej!
Kan bara bistå med hjälp på fråga #2.
Enl tillverkare är torken på 100W det skulle ge 876 kWh/år vid konstant drift. Eller då 876kr med elpris 1kr/kWh.
Märkbart eller inte beror på din nuvarande förbrukning;)

H
På väggarna behövs nog inte cc30, däremot på golvet behöver du nog cc 30
eftersom du skall ha badkar.

Jag har för mig följande: Golv c-c 300 och vägg c-c 450

Är inte rekommendationen plywood istället för osb i våtrum?

Regelverken går att vrida och vända på beroende lite vad man ska ha för ytskikt och vilka regler man avser att följa.

Om man väljer OSB så måste man ha kortlingar överallt där man ska skruva upp saker på väggen.

Idag bygger man därför väggarna enligt rekommendationen "våtrumsvägg 2012" och då gäller 450 mm CC och 15 mm plywood skivor.

Det finns absolut ingen anledning att frångå detta för då har man direkt problem med försäkringsbolagen vid skada och speciellt eftersom väggen är byggd 2015 när denna rekommendation börjat gälla.

Så CC 450 och 15 mm konstruktionsplywood bakom våtrumsgipsen.

H
Det verkar vettigt. Viktigt för TS att hantverkarna är anslutna till BRK så att det blir gjort efter de senaste reglerna. Det går ju att gå in på BKR hemsida och läsa också förstås, så att man få lite koll och får ett hum om att hantverkarna gör rätt :)

Redigerat:
Nu har jag aldrig monterat en vanlig brunn utan bara Unidrain, men det var inget svårt, kan tänka mig det är enklare, bara fall i en riktning så ingen duk som kan korva sig runt brunnen etc

Bara det att det är fall i en riktning borde väl göra flytspacklingen lite enklare också?
(Har aldrig flytspacklat själv så jag vet inte, men med tanke på hur vanligt det är med bakfall etc så....)

Precis, även flytspackling blir ju lättare

300 cc brukar användas vid storformatsplattor, speciellt om de är av klinker/granitkeramik. Färgskillnaden mellan vägg och golv kommer bli påtaglig, allt beror på ljussättningen.

Flytspacklingen blir bara en aning lättare, risken är större att det lägger sig plant över golvet istället. Men vet vad man gör så är det inga problem. Av bilden i första inlägget att döma så antar jag du vill ha storformatsplattor på golvet och då skulle jag rekommendera en Unidrain brunn, dessutom behövs det knappt något fall till/runt brunnen vid badkaret, du har ju fortfarande fallet med duschen utifall att det skulle börja läcka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.