Tack!
Ja, svetsa är ju ganska kul!
Har byggt klart alla fyra profilerna och fått upp dem. De blev väldigt exakta - 90 grader i alla vinklar och måttet längs med profilen (ca 1500mm) skiljer på en respektive två millimeter jämfört med ritning. Kändes riktig bra att få dem så exakta.
Skulle egentligen bara ha en skruv per trappsteg, men fegade på slutet och satte två. Inte för att jag var rädd för att skruven inte skulle hålla, utan för att slippa eventuella problem med knarr i framtiden.
Har satt varannat steg temporärt och trappan är ultrastabil att gå i. Inte en tillstymmelse till knarr eller flex, och då är inte ens sättstegen monterade än.
Har fått stegen slipade eftersom den förra ytbehandlingen (vitlasering+klarlack) dels var fult gjord, och sen hade väggarna målats utan att trappan maskerats så det var fullt med vita små prickar (och lite hårstrån, penselstrån, damm osv) i lacken.
Har betsat (furu)stegen lite mörkare imorse, men nu ikväll när jag gned på olja så tog trasan med sig det mesta av betsen på provbiten. Betsen skulle vara genomhärdad på tre timmar och det har gått 15h sedan jag la på den. Hade helst oljat istället för att lacka, men det kanske inte går?
Svårt att visa på bild, men provbiten blev mycket ljusare än stegen som bara är betsade.