Men som flera redan påpekat, varför inte börja med en omdränering? Du kanske har vatten/fukt stående mot plattan på utsidan? Är den nästan 40år och ni har fuktproblem är det iallafall det första jag skulle börja med innan uppbyggnad av massa avancerade golvkonstruktioner. Leds dagvattnet bort idag? Är det fall ut från huset? Inga rabatter mot husvägg?

Det verkar vara ett platta på mark hus och då är det väldigt sällan dräneringen är problemet.
Problemet är en felaktig konstruktion..
Fredrik

En platta på mark på ett korrekt kapillärbrytande skikt har inga fuktproblem. Såtillvida är det inget fel. Felet är antingen inget el otillräckligt kapillärbrytande lager.

Finns det ett kapillärbrytande lager så kan dränering hjälpa.

Måhända en definitionsfråga. :rolleyes:

Om värme i plattan ger ånga upp som fuktar ner den så skulle ju ingen platta på mark med uppreglat trägolv (träreglar) kunna vara oskadat/friskt, men det finns. Alltså, alla betongplattor med fuktproblem har ett ej korrekt fungerande kapillärbrytande skikt. Möjligtvis kan man förtydliga och tillägga att de med problem sannolikt ligger på olämplig mark (för byggnation). Förr var man omsorgsfull och i allmänhet kompetent i valet av plats att bygga ett hus. Man byggde aldrig i surhål. Det finns ex på gamla hus som trots att de stått orörda och ouppvärmda i många år ändå har en alldeles kruttorr torpargrund.

På Österlen i Skåne byggdes många gamla hus i fiskelägena direkt på sanden (sandjord). Golvbjälkarna lades alltså på/i sanden. Många sådana hus har haft sina golv i + 100 år utan problem.

Sedan har jag hört glunkas på senare tid att tvättad makadam (kapillärbrytande skikt) när den väl är på plats, transporterad och vibbad, inte är tvättad längre. Den har blivit återkontaminerad i hanteringen. Alltså, för att uppnå tillräckligt bra kapillärbrytande förmåga så behövs det sannolikt betydligt tjockare lager än vad man rekommenderat.

Betongplattan, liksom alla andra konstruktioner, har sina styrkor och svagheter. Världens bästa konstruktion, vilken produkt det än må gälla, är oduglig om den installeras el tillämpas på fel sätt el fel plats vid fel tillfälle.

Vad jag egentligen ville säga med allt detta orerande är att det är inte en felkonstruktion i sig. Felet uppstår pga felaktiga antaganden, dvs teori och verklighet är inte i överensstämmelse. Så kan det bli med för mycket teori och för lite erfarenhet. Vilket för övrigt är något som visar sig gång på gång på gång inom byggbranschen...

Fortsätter på denna tråd få se om nån svarar.

Har varit otroligt tungrott med att få in offerter under och efter helgerna här. Bestämde mig för granab men efter att fått prisuppgift från lokal firma för installation av allt på 86.000kr och med tanke på att jag måste köpa spånskivor och ytskikt och då är jag lätt uppe på mellan 110-120.000kr så har jag lagt ned allt sånt.
Jag kommer ta släpet i början av nästa vecka till byggmax, köpa på mig samma dimension av träreglar som har suttit i golvet i 40 år och regla upp dom på distansklossar.

Efter att ha rivit ut golven så har jag upptäckt att det var otroligt mycket byggspill (sågspån, granbarr och löv) under plasten som låg mot plattan. Samt att isoleringen som låg direkt på plattan luktade väldigt illa. Nu har jag kastat ut allt och dammsugit plattan. Stått så sen nyårsafton och nu har lukten helt försvunnit.

Så min tanke är nu att jag har avlägsnat det som luktade illa och jag kommer ventilera golvet och lägga frigolitisolering istället som inte suger fukt från plattan. För den komemr fortfarande bli fuktig., men verkar ju inte ha varit så jättestort problem under de 40 år den legat där.

Är jag dumsnål eller vad tycker ni?

Det funkar säkert att göra en egen ventilerad konstruktion. Viktigt är att INGET INGET organiskt material eller isolering ska ligga på plattan. Det måste finnas en luftspalt.
Försök att få till en mekanisk ventilation.
Vad kostar det om du monterar Granab själv då?
Klarar du att regla med trä klarar du att regla med Granab. Tycker offerten du har fått är en "Fuck off jag är inte intresserad" offert.
Vi skulle fått ge 30kkr totalt med material och ROT.
Fredrik

Tror materialet hade landat på strax under 40kkr.
Beställde komplett ventialtions sats från ventilationsbutiken.se för 6000kr. Samma som dom tydligen levrerar till Nivell. Står tom Nivell på kartongerna.
Så nu beräknar jag att allt material kommer landa på ca 15000kr med parketten inräknad.
Granab tog jättemycket betalt för nåt dom kallar projektering.
Jag har fått instruktioner från ventilationsbutiken hur jag ställer in luftflöde under golvet. Bara att hålla en rökpinne och se att det drar ned luft. Sen ställer man fläkten så pass lågt det går. Verkar ju inte vara så jättesvårt att man ska behöva projektera det för flera tusen..

6000!!! för ventilationen. Är den gjord i guld?
Du vet att det är samma rör som till centraldammsugare. Tror det gick loss på 1500 komplett.
Hålen får man dock borra själv och hålbilden finns på Nivells hemsida.
Nä precis det där med projekteringen kan du skita i när det bara är ett rum.

Jo, nog är det överpris. Men kände jag var alldeles för osäker på vad för grejer man skulle ha och hade inte tiden att sätta mig in i det. Fläkten var såklart med i priset. Men nu vet jag att jag har alla grejer så ska sätta igång imorgon. Börja med att täta ordentligt. Känns som det är viktigast.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.