Håller på att göra research på multiverktyg. Har lite frågor:

1. Höjd. Är det någon som har en "GOP 300 SCE Professional", hur hög är den? Och hur hög är de andra multi-cutters? Ni som har får gärna mäta höjden på era och skriva här modell och höjd. Det är svårt att hitta mått på maskinerna på nätet. Försöker ta reda på det eftersom jag vill få plats att slipa på ett ganska trångt utrymme, 11 cm.

2. Black&Decker. Någon hade skrivit här på forumet att Black&Deckers var en Dewalt på insidan. Blev lite orolig. Har haft en känsla av att Black&Decker är bra kvalitet men har inte så bra koll på Dewalt. Hur står sig Black&Decker när det gäller mulicutters? Är det inte likvärdigt med Bosch? Det var var jag trodde innan i alla fall.

Har ju förstått att Fein ska vara originalet som dessutom har en patenterad teknik för byte av tillbehör. Det verkar dock inte betyda att det är bäst. Läste t ex på ett test här på Byggahus att man vid byte av tillbehör på Fein var tvungen att dra loss någon kardborre, vilket vid många gånger slits ut, och detta slapp man t ex på Bosch.

Vill ju helst ha en maskin som har ett skönt grepp, darrar så lite som möjligt, går att byta tillbehör utan verktyg och har sladd. Vill att allt är av god kvalitet, välbyggt.

Det lutar just nu åt Bosch eftersom det är ett känt och etablerat märke som verkar hålla god kvalitet på dessa produkter. Tillbehören verkar bra och den blåa ser på bilderna ut att vara ganska smal. Jag var och kände på den på K-rauta också. Den kändes bra, men jag borde haft med mig något att mäta höjden med förstås. Det glömde jag. Det var dock modellen GOP 250 med verktyg för byte av tillbehör som dom hade. Det kanske är olika höjder på den och 300 t o m? Om 250 är mindre så är det värt att köpa den. Där väger det tyngre än att slippa använda verktyg för byte av tillbehör.

Om ni läst ovan och känner att ni har något att tillägga som kan hjälpa mig i researchen. Känn er fria att skriva!

Black&Decker är hobby märke, inte att jämföra med blåa Bosch och Fein.

Dock när det gäller multiverktyg tycker jag till och med en Meec från Jula håller måttet. Inte lika skönt grepp, vibrerar mer och klenare men funkar i 99%. Själv köpte jag Makitas för dom var först ut med vibrationsdämpning har jag för mig. Nu har nog dom flesta det.

GOP 250 ca. 95mm:)

huggan: Jo att B&D inte kan jämföras med blåa Professional förstår jag iof. Där tänkte jag kanske mest i jämförelse med gröna. Angående Meec är det just det där vibrerandet jag är lite orolig för. Provade morfars gamla multiverktyg, är säkert från typ 70-talet och vibrerar så mycket att man inte får nån precision i arbetet. Så ett verktyg som vibrerar mycket vill jag verkligen inte ha, jag vill kunna hålla och arbeta med det utan problem. Om jag visste att Meecs hade okej vibration enligt mitt tycke så skulle jag nog nöja mig med den. Sen är det väl det där med tillbehören jag grämer mig lite över. Dom ser lite halvsjaskiga ut på bilden:

010644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan vore det ju önskvärt om det i deras röda modell gick att använda Boschs tillbehör så som det går i deras ännu billigare silvriga modell. Men det står det inget om i beskrivningen på den röda.

ceson: Tack!

Jag har inte någon sladd på min men det är en blå Bosch GOP 10.8 V-LI Multi Cutter
och den är 90mm in såg klinga.

Var precis ute och mätte min GOP 300 SCE och det var ca 95mm med slipplatta på.

Fredrik

teed: Tack för svaret. Verkar som måttet med Bosch inte ska vara något problem då.

Har precis läst klart hela denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/189069-byggahus-multicutter-test-rapporter.html. Det var mycket intressant läsning. Till exempel att GOP 300 låter mer än man kan förvänta sig, att den är väldigt tung och att spaken för att byta verktyg är svår att få tag i även utan arbetshandskar.

Mitt intryck är dock fortfarande att den verkar aningen bättre än Fein, men är inte helt övertygad om att det verkligen är så. Så det blir en reservation på det uttalandet. Det var som sagt bara intrycket just nu.

Det som förvånade mig var att GOP 300 ofta nämns som t ex "...än sin mindre gröna kusin" vilket låter som att denna blåa verkar stor?

Det skulle vara intressant att se ett test av vibration och ljudnivå mellan Julas Meecar, B&N, Bosch och Fein.

Sen finns ju även Ryobi (även med sladd) och Stanley Fatmax. Känns inte som dom förkommer i snacket om multiverktyg så ofta så vågar mig inte på en sån. Men om någon har någon synpunkt kring dem får man gärna uttala sig om det.

Angående tester så har jag försökt leta lite på nätet, verkar inte gjorts så mycket på senare år. Är det någon som är bättre än mig på att hitta något bra test?

amatörfixaren: Ok! Tack!

Edit: Är det någon som har höjden på andra? T ex Fein? Med slipkloss på.

Edit 2: Har glömt nämna AEG som har en kropp som ser bra ut. Ser smal och lättanvänd ut och verkar bekvämt med knapp på undersidan. Någon som har eller har testat denna? Och hur står sig AEG som märke när det gäller dessa maskiner?

Redigerat:
Varsågod :)
Ja den är ganska tung men jag tycker nästan det är en fördel, det känns som den ligger stabilare när man skall såga med lite precision. Vikten kan säkert bero på att det är en kraftfull maskin. Vad gäller ljudnivå och vibrationer så har jag inte mycket att jämföra med, mer än Fein, och där tycker jag att det är hugget som stucket, kanske dock med en fördel för den blå vad gäller vibrationer. För övrigt så tycker jag nog att man skall tänka till noga innan man väljer en maskin som kräver verktyg för att byta blad mm, kan bli mycket irriterande i längden men det beror naturligtvis på hur man använder maskinen.

Fredrik

amatörfixaren: Jag har normalt sett inte heller problem med att maskiner är lite tunga. Men när testaren i detta fall nämnde att man undviker enhandsgreppet så lät det som en nackdel. Jag äger ingen multicutter idag men om det är så att man kommer vilja köra enhandsfattning men känner att maskinens tyngd begränsar det så är det ju något att ha i åtanke i alla fall. Så, tungt är bra, men inte för tungt. :)

När det gäller att byta blad så kan jag tänka mig betala lite extra för det där enklare sättet att göra det på. MEN, det får inte gå på bekostnad av storleken, fäststyrkan eller något annat. Finns det någon nackdel med det förutom priset så viker jag mig lätt för den med verktyg.

Jag är ingen professionell hantverkare, bara en simpel amatör som kommer använda denna lite då och då, inte dagligen. Men jag kan ibland tänka mig betala extra om jag tycker det är värt det och tror mig komma gilla det man får för priset. Men sånt måste man ju nästan känna mig för att veta ;)

Jag kör mycket med enhandsfattning och upplever väl inte det som ett problem direkt. Jag kan inte se någon nackdel med den verktygslösa, jag anser inte ens priset vara en nackdel. Jag vet dock inte om de som kräver verktyg är lägre, då det var din ursprungliga fråga så kanske det kan fälla avgörandet. Blad mm sitter annars som berget i 300 så det behöver du inte oroa dig för.

Fredrik

Klockan är snart 2 på natten och jag håller fortfarande på med min research. Jag börjar mer och mer luta åt AEG faktiskt. Gillar skarpt att man kan byta huvudena faktiskt. Är många gånger jag skulle behövt kunna skruva i trånga utrymmen och vinkelchucken jag köpte på Jula var jättedålig.

Det här är jag väl förmodligen ensam om, men jag gillar den mjuka väskan:

1161599A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock två saker jag inte lyckas ta reda på. Höjden och hur man byter tillbehören till multiverktygshuvudet. Om det behövs typ insexnyckel eller inte.

Edit: Kan nämna att fler anledningar att jag gillar den är:
- Verkar ha bra grepp
- Lampa
- Konstantelektronik
- Stora 2-fingersknappen med justerbar hastighet på undersidan

Jag undrar även hur lång sladd det är. Det framgår ingenstans. Vill gärna ha minst 3 meter.

Edit 2: Okej såg nu på en video på Youtube att det krävs insexnyckel. Såg också att sladden i alla fall verkar ganska lång.

Edit 3: Samtidigt kan jag inte riktigt släppa Bosch ur tankarna... Känns som ett säkert kort liksom. Kanske får bli det märke som går att få tag på imorgon. För jag orkar inte vänta flera dagar på någon nätbeställning.

Redigerat:
Okej nu har jag gjort en spec-sammanställning baserat på uppgifter på nätet och det som nämnts här i tråden. Detta angående de maskiner som det står emellan:

Meec 220 W (Red Series)
Vikt:
Sladdlängd:
Snabbbyte:
Konstantelektronik:
Höjd:
Ljudtrycksnivå:
Ljudeffektnivå:
Antal slippapper:
Antal sågblad/knivar:
Ca pris:

1,4 kg
3,0 m
Nej
Nej
-
85 dB
96 dB
6
2
299 kr
Bosch GOP 300
Vikt:
Sladdlängd:
Snabbbyte:
Konstantelektronik:
Höjd:
Ljudtrycksnivå:
Ljudeffektnivå:
Antal slippapper:
Antal sågblad/knivar:
Ca pris:

1,7 kg
4,1 m
Ja
Ja
9,5 cm
79 dB
90 dB
40
6
2 350 kr
Fein Multimaster Start 250
Vikt:
Sladdlängd:
Snabbbyte:
Konstantelektronik:
Höjd:
Ljudtrycksnivå:
Ljudeffektnivå:
Antal slippapper:
Antal sågblad/knivar:
Ca pris:

1,2 kg
5,0 m
Ja
-
-
74 dB
85 dB
3
1
1 500 kr
Bosch PMF 250
Vikt:
Sladdlängd:
Snabbbyte:
Konstantelektronik:
Höjd:
Ljudtrycksnivå:
Ljudeffektnivå:
Antal slippapper:
Antal sågblad/knivar:
Ca pris:

1,3 kg
-
Ja
Ja
9,5 cm
84 dB
95 dB
6
3
1 300 kr
AEG Omni 300
Vikt:
Sladdlängd:
Snabbbyte:
Konstantelektronik:
Höjd:
Ljudtrycksnivå:
Ljudeffektnivå:
Antal slippapper:
Antal sågblad/knivar:
Ca pris:

1,5 kg
-
Nej
Ja
-
84 dB
95 dB
10
1
1 300 kr

Kom gärna med bidrag där det saknas uppgifter!

Om du skall slipa så är dammutsug väldigt bra att ha !
Vad skall du slipa som är begränsat i höjd ?
Pär

pär h skrev:
Om du skall slipa så är dammutsug väldigt bra att ha !
Vad skall du slipa som är begränsat i höjd ?
Det är en lucka i väggen i köket där jag tänkt ha handdukar hängande. Det är inte superviktigt egentligen, men det finns lite där inne som skulle kunna jämnas till lite tänkte jag. Men det finns ju mycket mer jag behöver multiverktyget till. Men försöker om det går hitta en som ska passa där också.

Dammutsuget är inte så viktigt eftersom jag inte har någon grovdammsugare. Jag har redan förstört min vanliga dammsugare. Förstördes förra veckan. Har i månader dammsugit både spackel- och spåndamm med den och till slut pallade den väl inte helt enkelt. Försökte göra rent filter och byta påse men hjälpte inte denna gång. Så kommer köpa en ny dammsugare men då försöka ta så mycket som går med handborsten och bara det sista som inte går med den med dammsugaren.

Edit: Ingen som har en Fein som kan mäta höjden?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.