108 192 läst · 236 svar
108k läst
236 svar
Katastrof efter dyr dränering
Medlem
· uppsala
· 9 inlägg
Om man tittar på ritningen (3:dje sidan av tråden, för mig) så ser man att dräneringsrören ska ligga UNDER sockeln.oceanis skrev:Jag har skrivit det tidigare men nämner det igen. Jag tycker att det är märkligt att så många här i tråden vet att rören ligger för högt utan att ha tagit reda på markförhållanden först.
Om det är ren lera som huset står på är det inte "bara" att gräva ner rören ytterligare 30-40 cm från var dom låg tidigare.
Lera är nog det underlag som har lättast för att ge sättningsskador på huset och speciellt om man ytterligare sänker grundvattennivån eller transporterar bort regnvatten som tidigare har blötgjort leran. Lera består till 2/3 av vatten och om leran torkar in så har man stor risk för sättskador på huset.
Huset är byggt enligt vissa parametrar en gång i tiden och om dessa förutsättningar ändras för mycket så finns naturligtvis risken för att andra saker än inträngande vatten händer med huset.
Man ska komma ihåg att de normer som gäller idag hänför sig i grunden till dagens nybygge där man innan sitt bygge har undersökt och fattat beslut om grundläggningsprincip. Det är mycket möjligt att TS kan sänka sina rör men det förfaller svårt för oss att egentligen ha en uppfattning om detta utan att veta grundförutsättningarna.
Men naturligtvis ska dom om möjligt något lägre ner men jag anser det svårt att sia om detta i ett forum, utan det får nog utredas på plats och baseras på hur marken är beskaffad.
Sen påpekar några problemet med kapillärt transporterat vatten och det hjälper ju då möjligen för ett lokalt område kring det eventuellt djupare lagda röret, men då har man också risken att den mer torra leran sjunker ihop med sättskador som följd.
I övriga delar av av plattan eller kantbalken har man ju direkt exponering av lera direkt mot betongen så där får man fortfarande kapillärt transporterat vatten in i byggnadsdelarna. Men framför allt så kan ju inte kapillär transport av vatten ge upphov till 4 cm vatten på golvet utan möjligen fuktfläckar.
Det är naturligtvis intressant att veta om rören idag ligger på samma nivå som innan och hur de gamla rörens placering påverkade ev fukt i de delar där nu TS har 4 cm vatten när det regnar.
Om man tittar på TS bilder så syns det inget direkt dåligt trä i de reglar som ligger kvar på golvet och som legat där i 10-12 år vilket skulle vara förvånande om man haft så mycket vatten under golvet i alla dessa år.
Oavsett om TS dränering ligger högre än vad som är önskvärt, men samtidigt på ett djup som är under golvnivå så skulle ju inte detta ge upphov till de höga vattennivåer som TS har på sitt golv när det regnar. Utan då måste man söka orsaken i andra felaktigheter.
Med detta inte sagt att inte rören kan sänkas men det är ingen självklarhet.
Helt sant, kapillär transport ger inte dom mängderna. Däremot är jag tveksam till att man lagt betongsulan direkt på leran i någon punkt, så byggde man inte ens 1968. Men i alla fall så rinner vattnet in, det sugs inte upp kapillärt, det ger inte såna mängder.oceanis skrev:I övriga delar av av plattan eller kantbalken har man ju direkt exponering av lera direkt mot betongen så där får man fortfarande kapillärt transporterat vatten in i byggnadsdelarna. Men framför allt så kan ju inte kapillär transport av vatten ge upphov till 4 cm vatten på golvet utan möjligen fuktfläckar.
Nåväl, det finns några saker TS kan kolla upp någorlunda enkelt genom att titta i brunnarna:
1. Ligger dräneringen under eller över golvet?
2. Vid regn, fungerar dräneringen eller går den full?
Sen kan man ju även titta på om det rinner in vatten uppifrån, alltså in mot huset och ner via eller innanför isoleringen, fast det är ju svårare att se.
Rören behöver ju inte ligga med fall egentligen, ett rör som ligger helt horisontellt kan ju aldrig bli fullt med vatten, det kommer ju att rinna ut i den öppna änden. Har man dessutom makadam runt och under dräneringsrören så kommer det ju även att rinna vatten i sidled genom makadamen.
Det ska ju aldrig komma så stora mängder vatten genom marken att dräneringsrörens kapacitet överskrids, särskilt inte om det är lera. Vore det sand så skulle regn kanske tränga ner i högre utsträckning, men med lera så tar det ju antagligen ett dygn innan vattnet från ett skyfall trängt ner genom jorden så det når dräneringen. Börjar det läcka in vatten nästan direkt vid et skyfall så måste det komma antingen från takavvattningen, bakvägen via dagvattenavloppet eller vara ytvatten från marken som rinner in nånstans.
Det ska ju aldrig komma så stora mängder vatten genom marken att dräneringsrörens kapacitet överskrids, särskilt inte om det är lera. Vore det sand så skulle regn kanske tränga ner i högre utsträckning, men med lera så tar det ju antagligen ett dygn innan vattnet från ett skyfall trängt ner genom jorden så det når dräneringen. Börjar det läcka in vatten nästan direkt vid et skyfall så måste det komma antingen från takavvattningen, bakvägen via dagvattenavloppet eller vara ytvatten från marken som rinner in nånstans.
Det är med största sannolikhet (god nyhet) något med takavvattningen eller liknande.
Att det går relativt snabbt att se resultat av nederbörd talar verkligen emot att det är markfukt som skapar denna inte helt önskvärda exotiska "spa-känsla".
Jag har råkat ut får något liknande (fast i mindre skala) i mitt hus från mitten av 60-talet.
En lång historia med smärre marksättningar och rönnbärsträd medförde fel avrinning samt ett trasigt tätskikt så vatten lyckades ta sig in genom ytterväggen ca 0-30 cm under marknivå och krypa genom "mystiska vägar" och dyka upp vid golvlisten i källaren.
Gick fort som attan när det spöregnade utanför.
I detta fall behövdes ingen djupare grävning utan jag reparerade grundfelet i avrinningen och grävde med vanlig spade för att nå till skadan i tätskiktet (hade antagligen uppstått i samband med fjärrvärmeinstallation några år tidigare).
Detta talar dock lite för att dräneringsjobbet har någon brist men troligen/förhoppningsvis inget som kräver att hela grunden grävs upp.
Lycka till och hoppas det löser sig.
Att det går relativt snabbt att se resultat av nederbörd talar verkligen emot att det är markfukt som skapar denna inte helt önskvärda exotiska "spa-känsla".
Jag har råkat ut får något liknande (fast i mindre skala) i mitt hus från mitten av 60-talet.
En lång historia med smärre marksättningar och rönnbärsträd medförde fel avrinning samt ett trasigt tätskikt så vatten lyckades ta sig in genom ytterväggen ca 0-30 cm under marknivå och krypa genom "mystiska vägar" och dyka upp vid golvlisten i källaren.
Gick fort som attan när det spöregnade utanför.
I detta fall behövdes ingen djupare grävning utan jag reparerade grundfelet i avrinningen och grävde med vanlig spade för att nå till skadan i tätskiktet (hade antagligen uppstått i samband med fjärrvärmeinstallation några år tidigare).
Detta talar dock lite för att dräneringsjobbet har någon brist men troligen/förhoppningsvis inget som kräver att hela grunden grävs upp.
Lycka till och hoppas det löser sig.
Om en timme dyker det upp en firma här som skall sätta igång en isolering av min grund, antagligen med Isodränskivor.
För mig är det så illa att det är en prefab grund, fullisolerad från fabrik, tyvärr, viket har inneburit fukt och lukt i källaren.
Jag har öppnat en sektion av väggen och ser att det sitter ingjutna spikreglar i väggen, som har börjat mögla och längst ner mot golvet är det blött. Satte in stålreglar som skivorna skall sitta på, men vi har väl insett att grunden måste tätas och så småningom skall alla väggar åtgärdas. Sen kan det nog vara så att även golvet, ca en halv meter in skall bytas. I mitt fall är det troligen skarven mellan sulan och betongsektionerna som läcker.
Kan det i ditt fall, vid kraftigt regn, komma in bakvägen från kommunens dagvattenledning i gatan, om den inte hinner ta hand om vattnet?
Lycka till!
För mig är det så illa att det är en prefab grund, fullisolerad från fabrik, tyvärr, viket har inneburit fukt och lukt i källaren.
Jag har öppnat en sektion av väggen och ser att det sitter ingjutna spikreglar i väggen, som har börjat mögla och längst ner mot golvet är det blött. Satte in stålreglar som skivorna skall sitta på, men vi har väl insett att grunden måste tätas och så småningom skall alla väggar åtgärdas. Sen kan det nog vara så att även golvet, ca en halv meter in skall bytas. I mitt fall är det troligen skarven mellan sulan och betongsektionerna som läcker.
Kan det i ditt fall, vid kraftigt regn, komma in bakvägen från kommunens dagvattenledning i gatan, om den inte hinner ta hand om vattnet?
Lycka till!
Nej, inte i ett teoretiskt hus i teoretisk lera. Men det kan komma in vatten uppifrån och bakvägen via ledningen som går från dräneringen. Dessutom kan rören sätta igen av löv och annat bös, sandfång kan sätta igen. Och även om man har lera i marken kan vattenförande skikt komma in någonstans. Men i teorin är ju kapaciteten tillräcklig för vad som kommer in genom lera.Nerre skrev:
Löv och annat bös kan knappast komma in i dräneringsrören. Möjligen i takavvattningen.
Dräneringsören kan såklart sätta igen av sand och sediment, i det långa loppet. Men det är ju därför man lägger makadam och fiberduk: För att det inte ska sätta igen så lätt. Och är dräneringen nygjord så bör det ju vara "rent" i dräneringsrören.
Dräneringsören kan såklart sätta igen av sand och sediment, i det långa loppet. Men det är ju därför man lägger makadam och fiberduk: För att det inte ska sätta igen så lätt. Och är dräneringen nygjord så bör det ju vara "rent" i dräneringsrören.
Som vanligt går diskussionens vågor höga vid upptäckten av fritt oönskat vatten i källarvåning. Allehanda möjliga och/eller omöjliga förklaringsmodeller kan och bör givetvis ställas upp. Men bortsett från alla teknikaliteter så närmar man sig sällan problemets lösning genom att älta deras eventuella riktighet. Enda sättet, vilket TS redan upptäckt, är att ta reda på var vattnet kommer ifrån.
I bästa fall kan orsaken härledas till dräneringsarbetet. I sämsta fall har problemet funnits i många år, men visat sig efter omdränering. Mao så är den nya dräneringen antingen primär eller sekundär felkälla. Åtminstone en av de uppvisade bilderna tyder på att problemet kan ha funnits redan före omdräneringen.
Denna stånpunkt baseras på egen erfarenhet av 3 skarpa fall av liknande dignitet, där orsaken undantagslöst visat sig vara något helt annat än den från början kunde antas vara.
I bästa fall kan orsaken härledas till dräneringsarbetet. I sämsta fall har problemet funnits i många år, men visat sig efter omdränering. Mao så är den nya dräneringen antingen primär eller sekundär felkälla. Åtminstone en av de uppvisade bilderna tyder på att problemet kan ha funnits redan före omdräneringen.
Denna stånpunkt baseras på egen erfarenhet av 3 skarpa fall av liknande dignitet, där orsaken undantagslöst visat sig vara något helt annat än den från början kunde antas vara.
Redigerat:
Eftersom det inte varit problem med dräneringen sedan tidigare och symptomen uppträder i samband med regn, så skulle jag (också...) säga att det har att göra med dagvattnet och hur det tas omhand.
Skulle det inte kunna vara så att den nya dräneringen kopplats ihop med dagvattenledning, som vid kraftig nederbörd inte klarar av att hantera mängden, och då trycker tillbaka vattnet i dräneringsröret och skapar en "bassäng"?! Det borde också krävas någon form av hålighet i muren för att det skall tränga in sådana mängder som visas på bilderna.
Skulle det inte kunna vara så att den nya dräneringen kopplats ihop med dagvattenledning, som vid kraftig nederbörd inte klarar av att hantera mängden, och då trycker tillbaka vattnet i dräneringsröret och skapar en "bassäng"?! Det borde också krävas någon form av hålighet i muren för att det skall tränga in sådana mängder som visas på bilderna.
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
En av mina initiala misstankar när fukten trängde in var att dagvattnet från stuprören var anledningen.joda71 skrev:Eftersom det inte varit problem med dräneringen sedan tidigare och symptomen uppträder i samband med regn, så skulle jag (också...) säga att det har att göra med dagvattnet och hur det tas omhand.
Skulle det inte kunna vara så att den nya dräneringen kopplats ihop med dagvattenledning, som vid kraftig nederbörd inte klarar av att hantera mängden, och då trycker tillbaka vattnet i dräneringsröret och skapar en "bassäng"?! Det borde också krävas någon form av hålighet i muren för att det skall tränga in sådana mängder som visas på bilderna.
Dessa har dock filmats och är hela och leder till samlingsbrunnen.
Samlingsbrunnen verkar också den okänslig för flödesmängden då jag under skyfall konstaterat att ytan inte förändras.
Även om den hade stigit något är det säkert 15 cm upp till dränrörens utlopp i T-kopplingen på skissen jag tidigare lagt upp.
Sedan är det inte så att vattnet stiger momentant då regnet kommer.
Det tar flera timmar innan man ser att pölarna blir större och de som visades på den första bilden var ju resultatet av flera dagars intensiva regn.
Nu har jag nästan torrt i källaren, skall försöka mäta upp vattnets utbredningsökning mot tiden nästa nederbörd pågått för att få mer förståelse för vilken väg vattnet tagit...
En sak som eventuellt går att göra är ju att täcka marken runt huset med pressenningar några meter ut från huset. Då utesluter man rätt effektivt vatten som tränger ner genom marken. Fast det går ju åt en del presenningar... och ska man sen lyfta bort en i taget för att försöka luska ut var problemet är tar det ju tid. MEN, om vatten fortfarande kommer in, trots att det ligger presenningar på marken runt huset, så är det ju i alla fall inte den vägen vattnet kommer!
Jag läste fram till inlägg #82 typ.
Jag tycker också att det verkar sannolikt att vatten rinner från gatan, via brunnen och dräneringen in i huset när det regnar.
Gamla avloppsrör i gatan är liksom gamla dräneringar ofta inte så djupt ner. Om det är så att det är högre än dräneringsrören i det här fallet och dräneringsrören dessutom ligger ovanför plattan, så är det ju nerförsbacke för vattnet hela den vägen om det rinner i gatans avloppsnät.
När vi dränerade om vårt hus hade vi liknande problem. Vi valde att lägga vår dränering tillräckligt djupt i förhållande till plattan. Det fick som konsekvens att avloppet i gatan var högt ovanför vår lägsta punkt på dräneringen.
Vi gjorde en separat brunn till vår dränering och satte sedan en sänkpump för att pumpa upp vattnet till gatans avlopp via en slang om det skulle behövas. Den har vad vi vet aldrig behövts, för vårt hus står så högt upp och torrt att det aldrig egentligen verkar bli vatten som rinner i vår dränering. Men det kan inte heller rinna bakvägen från gatan in i vår dränering.
Jag tycker också att det verkar sannolikt att vatten rinner från gatan, via brunnen och dräneringen in i huset när det regnar.
Gamla avloppsrör i gatan är liksom gamla dräneringar ofta inte så djupt ner. Om det är så att det är högre än dräneringsrören i det här fallet och dräneringsrören dessutom ligger ovanför plattan, så är det ju nerförsbacke för vattnet hela den vägen om det rinner i gatans avloppsnät.
När vi dränerade om vårt hus hade vi liknande problem. Vi valde att lägga vår dränering tillräckligt djupt i förhållande till plattan. Det fick som konsekvens att avloppet i gatan var högt ovanför vår lägsta punkt på dräneringen.
Vi gjorde en separat brunn till vår dränering och satte sedan en sänkpump för att pumpa upp vattnet till gatans avlopp via en slang om det skulle behövas. Den har vad vi vet aldrig behövts, för vårt hus står så högt upp och torrt att det aldrig egentligen verkar bli vatten som rinner i vår dränering. Men det kan inte heller rinna bakvägen från gatan in i vår dränering.
Den enda möjliga diagnosen är att källarytterväggen (alternativt grundplattan) helt enkelt är otät. Rätt åtgärd är därför att först lokalisera var det läcker, därefter måste man givetvis täta läckan. Allt annat är helt förkastligt. Grundvattentryck och grundvattennivå varierar naturligt under årstider och i samband med nederbörd. Alltså måste byggnadskonstruktionen vara i sådant skick att den klarar årstidernas och vädrets alla skiftningar.
Hur svårt kan det vara?
Men, rent generellt kan man säga att en felaktigt uförd dränering i kombination med Ignocell, snarare förvärrar läckageproblemet. Detta på grund av att det yttre tätskiktet ska avlägsnas i sin helhet alternatiuvt perforeras. Av den anledningen är arbetet, så som bilden visar, inte utfört i enlighet med varumärkets egna monteringsanvisningar. Alltså, gör om och gör rätt.
Hur svårt kan det vara?
Men, rent generellt kan man säga att en felaktigt uförd dränering i kombination med Ignocell, snarare förvärrar läckageproblemet. Detta på grund av att det yttre tätskiktet ska avlägsnas i sin helhet alternatiuvt perforeras. Av den anledningen är arbetet, så som bilden visar, inte utfört i enlighet med varumärkets egna monteringsanvisningar. Alltså, gör om och gör rätt.
Redigerat: