Posta gärna inlägg/bilder under arbetets gång!
 
AndersMalmgren skrev:
Du kan få komma hem och gjuta vår skiva, tröttnat efter två misslyckade gjutningar :D
Kanske det.. Blir det så lyckat som jag hoppas på kan jag absolut tänka mig att ta uppdrag och göra både gjutningar och andra roliga och extrema inredningsprojekt. :) Har lärt mig en hel del vad gäller betong och ytbehandlingar de senaste månaderna..

Vad var det som gick snett för dig? Kanske har jag några tips som kan få dig att våga dig på ett tredje försök?

SSSS:
Ja, jag har tänkt göra det men det har inte blivit av än så länge. Det är ju roligare att visa upp det färdiga resultatet och det är än så länge först när nåt är färdigt som det blivit av med uppladdningar av bilder... Tyvärr har min telefon kraschat (Iphone+betong är ingen bra kombo) och många bilder jag haft där har försvunnit, som tur är var större delen uppbackat så ingen risk att ni blir utan byggbilder. ;)

Tänkte att jag kan visa upp några av de prover jag gjort som en liten försmak av vad som komma skall:


prover.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vanlig cement+sand i de två vänstra, de är sen etsade med järnsulfat och kaffe (den övre) och rödvin (den nedre) Till höger är en med krossade glasflaskor som ballast istället för sand/grus och den är sen etsad med järn(II)klorid

Jag tänkte att om jag mättar betongen med rödvin behöver jag inte vara orolig för vinfläckar i framtiden... Blev ju faktiskt ganska coolt, eller hur? :)

prover1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några fler prover, vissa pigmenterade andra etsade

prover2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fler av samma

prover3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

svart pigment och grönt glas som ballast

provstor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även en större "provgjutning" på ca 750kg har gjorts tillsammans med brorsan. Det är en kassadisk till en inrednings-/blomsterbutik, mer info om detta kommer när den är på plats

Alla frågor är som sagt välkomna! Är ni sugna på att gjuta betongbänkskivor kan jag nog svara på ganska många funderingar vid det här laget...

Har ni några favoriter bland provgjutningarna? Idéer på nåt ni vill se är det bara att föreslå så mixar jag ihop några prover.. Många av dessa prover har jag gjort mest för att se vad som är möjligt och i köket kommer det inte att bli någon av dessa men det lutar åt ett alternativ med glaskross. Av dessa tänker jag att den mest kommer att likna den svarta med grönt glas. Vågar inte göra det alltför extremt då jag tänker mig att jag ska kunna få lägenheten såld i framtiden och vill inte avskräcka alltför många spekulanter med skrikiga färger som kanske inte alls passar i möblerade rum...
Jag har tyvärr inga bilder på det jag kommer att ha i köket men förhoppningsvis har jag snart en färdig provgjutning med det slutliga konceptet..

Tänkte att jag också kan dela med mig av en julklapp som jag byggde åt min systerson som nu precis fyllt 1år:

[video=vimeo;116159725]https://vimeo.com/116159725[/video]

Jag har inte tagit fram ritningen själv utan den finns att hitta här. Givetvis målades den också men tog nog inga fler bilder/videos innan jag gav bort den...

På återseende och bygg lugnt!
 
  • Gilla
lb_gbg och 1 till
  • Laddar…
Oj det var många varianter :D

Vad var det som inte gick fel med mina gjutningar :D
Den blir skev av någon anledning, form osv är rak så det måste vara när den brinner, funderar på att skruva fast den nästa gång så den inte kan röra sig. Sedan så ska jag testa med bistål istället för armeringsnät, vi ska bara ha den 20mm tjock, med armeringsjärn så går den av, hoppas det funkar med bistål. Sist men inte minst vet jag inte om expanderbetong som vi använder är helt rätt. Vibrar man för mycket så skiktar den sig och vibrar man för lite blir det luftbubblor.

Mycket faktorer :D Några tips? :D
 
Mycket snygg renovering. Var tvungen att lösa igenom hela tråden. Imponerande arbete du gjort. Dock fastnade jag för en detalj. Den diskuterade imkanalen. Eftersom du har kanal istället för rör så är inte 30mm isolering tillräckligt . Det ska vara 50mm på rektangulärt. Ser att det är en träregel där med. Den får absolut inte ligga emot isoleringen.
 
AndersMalmgren:

Vad använder du för form i dina gjutningar? Jag kör med 19mm melaminskivor, de är stabila och har en helt tät yta som släpper mycket lätt från betongen utan någon form av ytbehandling. Är din form rak men slår sig under gjutningen kanske det är fukt som tränger in i formen och gör att den sväller och deformeras? Betong krymper också en aning när den brinner men expanderbetong är gjord för att krympa minimalt så det borde inte vara problemet. Jag har aldrig gjutit så tunt som 20mm (förutom provgjutningarna då) men det borde inte vara nåt problem om du använder rikligt med armering..

Expansionsbetong har jag bara testat i små provgjutningar, där utan problem med krympning men jag såg också en separation när jag vibbade den mycket, la därför ner expansionsbetonen. Jag blandar mina egna mixar med cement, sand och grus eller glaskross, ju tjockare konsistens man har (högre vct, vatten-cementtal) desto starkare betong men också mer luftbubblor. Viktigast är att få bort luftbubblorna vid armeringen för att öka styrkan, bubblor i ytskiktet är lätta att fylla igen i efterhand och de påverkar varken styrkan eller utseendet nämnvärt.

När jag gör mina pigmenterade mixar blandar jag först torr cement med pigment och sparar en del av detta innan jag tillsätter ballast och vatten. Den sparade cementen blandar jag sen med vatten till en pasta och fyller ut alla bubblor på ytan, genom att göra detta vet jag att jag har exakt samma färgblandning på den och då blir ifyllningarna helt osynliga... Beroende på vad man vill ha för slutresultat kan man ju också blanda en helt annan färg på cementpastan och fylla ut hålrummen med, det kan ge ganska häftiga mönster...

Gör du gjutningen i två omgångar, kan du först knåda ut ytskiktet som då lätt fyller ut hela ytan med minimalt med bubblor, sedan i med armeringen och resten av betongen. Ytlagret kommer att hinna bli tillräckligt fast för att inte armeringen ska sjunka ner till botten även om du lägger i den direkt efter att du knådat klart. Jag skulle tro att det är bra om man inte låter det hela härda för mycket då det kanske kan få lagren att släppa från varandra... Jag har inte haft nåt problem med det iaf, har gjutit ett testbord och en stor bänkskiva vid det här laget..

Vissa saker har jag läst mig fram till men det mesta är baserat på erfarenheter efter alla provgjutningar. Därför jag jag inte garantera nåt, det kanske finns andra som förespråkar andra metoder/lösningar men detta är vad jag kommit fram till. Det här med betong har visat sig vara en hel vetenskap...

Vid slipning kan jag verkligen rekommendera en våtslipmaskin med diamantdiscar, typ denna. Det finns massor till väldigt bra priser på ebay (låg kvalitet men vad gör det om man inte använder dem professionellt?). Var noga med att beställa en med 220-230V, de flesta är från USA och då på 110V. Discarna slits väldigt mycket mindre än jag trodde och än så länge har jag inte slitit ut någon av dem trots att jag slipar ganska mycket betong och även glasbetongblock... Den stora nackdelen är att maskinen blir väldigt varm när den arbetar så man får inte ha bråttom och låta den vila ganska ofta...

Mattias Axelsson:

Tack för kommentaren. Det är mycket möjligt att du har rätt ang detta, jag har varit i kontakt med den ventillationsfirma som installerat vårt system (Velco) och både enligt dem och alla andra här på forumet ska min lösning vara godkänd. Jag kan ju givetvis lägga på ett till lager isolering och då få 60mm men det skulle innebära att jag förlorar mer av skåpsvolymen vilket jag inte är så sugen på... Hänvisa gärna till en källa som säger detta, men gör det i tråden ämnad för detta så denna tråd inte spårar ur i en imkanaldiskussion igen. :)

Regeln kan jag givetvis kapa av en bit till av så den inte ligger mot isoleringen...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag använder 12mm formplyfa, tack för de många tipsen, ska fundera lite hur jag ska göra nästa laddning :)
 
Jag har precis skapat ny tråd som jag tänkte ska handla om enbart bänkskivan. Välkomna till den för att följa ett 100% urspårat sidoprojekt! :)
 
Intressant att följa och se många egna påhittiga lösningar som är mindre vanliga som gör det mer personligt.
 
Hej,
Jag har varit dålig att uppdatera den sista tiden, har snöat in rejält vad gäller bänkskivan och det har tagit upp mycket av min fritid de senaste månaderna. Än så länge är skivan bara på koncept- och prototypstadiet och det är mycket jag måste lära mig innan jag kan ha den slutliga versionen klar att montera...
Parallellt med detta har jag haft några andra små projekt på gång, tänkte jag kunde visa upp ett av dem för att hålla liv i tråden.

För ett par veckor sedan hittade jag några gamla fönster stående i ett av föreningens förråd, utbytta källarfönster från när huset byggdes 1937. Friskt och fint virke i karmarna men i övrigt inte mycket att ha..

IMG_1392.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterkarm..


IMG_1393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och fönster

Det var ett dubbelfönster så jag sågade bort halva karmen och använde detta som snickerivirke.

IMG_1394.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fint rustikt virke

Tanken var att bygga ett badrumsskåp som skulle smälta in fint bland resten av lägenhetens lite rustika detaljer. Första steget var då att få bort all smuts och gammal färg med en färgskrapa, fick lite flashbacks från när jag skrapade innerdörrarna. Denna gång var det dock lite mer överskådligt arbete och efter ett par timmar var både karmen och fönstret trärena..

IMG_1396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

efter skrapning

Virket som blev över använde jag till att förlänga karmen bakåt för ett lite djupare skåp samt bygga hyllplan.

IMG_1402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite nytt virke var jag tvungen att ta till för att det skulle räcka

IMG_1406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmar och tvingar ihop det när alla bitar var tillkapade

IMG_1411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart!

Då var det dags för betsning och montering.

IMG_1413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givetvis samma bruna bets som dörrfoder och hallskåpet..

En spegel köptes på blocket för 10kr, glasskäraren som jag använder vid tillverkning av bänkskivan gick utmärkt även till detta lite mer finlir..

IMG_1421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spegel under montering

IMG_1425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart

IMG_1426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakstycke skippar jag, kaklet är både ljust och lätt att göra rent..

Finns det några nackdelar med att inte ha någon baksida på skåpet? Känns helt överflödigt då det bygger onödiga millimetrar i ett väldigt litet badrum...

IMG_1451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

upphängningsbleck på baksidan karmen

IMG_1446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på plats

När jag sett att skåpet passade tog jag ner det igen för att börja fixa lite med belysningen..

IMG_1447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plats för två eldosor mättes upp

IMG_1450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och höggs ur med stämjärn

IMG_1448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dosor monterade, en för 220V och en för fineletronik. Båda IP-klassade

IMG_1460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal mobilladdare slaktades, modifierades och monterades i en av eldosorna för att driva lysdioder

Jag leker så mycket med elektronik nu (pga bänkskiveprojektet) så jag kunde inte låta bli att få med lite dylikt i det här projektet också... En arduino och lite individuellt adresserbara diodslingor. :D

[video=vimeo;126248356]https://vimeo.com/126248356[/video]
Testprogram

OBS! Detta är inte alls som det ska vara när det är klart, ljuset kommer vara mkt neutralare och inte massa virriga färger och rörelser. Detta gjorde jag bara för att testa systemet och leka med programmeringen..

Det är som sagt väldigt mycket jag måste lära mig för att kunna ro iland projektet med bänkskivan, har som jag nämnde tidigare aldrig sysslat med elektronik eller programmering förut, så det tar tid.... lång tid...
Jag bygger stegvis på kunskaperna och tänkte som avslutning på denna uppdatering visa ett litet projekt jag och en polare lödde ihop. Lysdioderna styrs på liknande sätt som hela bänkskivan senare kommer att styras... :)

[video=vimeo;126245270]https://vimeo.com/126245270[/video]
Hälsningar Highflower

På återseende! Jag kommer med en till uppdatering om förhoppningsvis inte alltför länge...

MVH Olle
 
  • Gilla
lb_gbg och 12 till
  • Laddar…
Supercoolt!
 
Återigen snyggt genomförande och kul idéer!
 
  • Gilla
Per72
  • Laddar…
Jag måste ju säga att det var en urkool effekt med blått rött gröt i skåpet. Kanske inte att det rör på sig, och som du säger ev lite mildare. Men annars grymt!
 
Fin uppdatering! Undrar vad som kommer hända med bänkskivan :) Verkar vara mycket jobb med den?
 
Tack för alla kommentarer! Blir glad att höra att ni uppskattar det! :D

elpaco
Även om effekten är cool tror jag det skulle bli lite jobbigt att mötas av en färgkaskad det första som händer på morgonen.. Men det kanske är bra så man vaknar till ordentligt? :)

Jag satt och lekte lite med en avståndssensor som jag funderar på att montera inne i skåpet. Jag kan i så fall använda dörrens position att styra ljuset på nåt coolt sätt.. Har även rörelsesensorer som kan användas till roliga funktioner, har man t ex suttit stilla på toan i mer än nån viss tid kan ljuset spela upp lite effekter. En liten tryckknapp skulle kunna användas för att växla mellan olika inställningar...

patriklarsson
Har du sett tråden om bänkskivan? Det blev väldigt mycket mer jobb med den än vad jag kunnat ana.. Men så länge jobbet är kul är det inget hinder.

Tänkte att jag kunde visa upp en till liten detalj jag knåpade ihop häromdan..
Det handlar om porttelefonen, en ful plastlåda som inte alls passade in i stilen på hallen.

IMG_1505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta måste åtgärdas!

Röret som trådarna kommer ut genom la jag in i väggen när jag jobbade med spacklingen av hallen.. Tidigare var även dessa trådar utanpåliggande liksom allt annat i denna lägenheten.
Jag har i alla fall haft den hängande så här ett bra tag då jag inte vetat vad jag skulle göra med den. Det var omöjligt att bara hänga upp den som den var p g a utseendet...

Steg nummer ett blev iaf att montera upp den:

IMG_1514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något bättre men fortfarande gräsligt ful..

Lösningen fick bli en liten trälåda i samma stil som skåp och dörrfoder.. Det blev tyvärr inga byggbilder men det är en väldigt enkel konstruktion..

IMG_1513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål upptagna för knappar och högtalare

Som ni ser använde jag juteväv framför högtalaren, tycker det ger en juste effekt...

IMG_1515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat!

IMG_1521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och klart

Jag hade gärna gjort nånting åt knapparna också men det funkar inte så bra med trä då knapparna är upplysta.. Har ni några idéer på vad som kan göras åt dem? Alla idéer uppskattas mycket!

MVH Olle
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.