Va, det har väl aaaaldrig apple gjort? ;)
 
Henke-el skrev:
Det borde funka bra.
Liten tumregel är att tänka vad en 8w motsvarar i halogen och i ditt fall 50w.
50x6=300w och detta ska dimmern klara. Fibaros dimmer står ser 500w på men själv skulle jag klassa den i 300w då den blir sjukt varm. Men vi hoppas de löst detta i en ny version.
Led drivern drar väl inte faktor sex bara för att ljusstyrkan motsvarar 6x så mycket halogen, då vore ju hela poängen med LED förlorad eller? Säger inte att du har fel förstår bara inte hur du menar
 
Henke-el skrev:
qubino ska funka till både fram och bakkants trafo. tänk bara på hur mycket LED du har i Watt då det är effekten för glödljus de skriver ut.
Framkant = Primärsidan och Bakkant = Sekundärsidan? Qubino kan i så fall dimma både 230 och 0-10 volt om jag tolkar det rätt. Om man dimmar på sekundärsidan är det väl ingen last utan bara en styrsignal, då har lasten på primärsidan ingen betydelse hur stor den är eller?

Edit: Nu rörde jag nog ihop det. 0-10v styrning och sekundärsidan är ju inte samma sak. Finns det öht någon z-wave dimmer som klarar 0-10v styrda LED-drivers?
 
Redigerat:
jan_banan skrev:
Framkant = Primärsidan och Bakkant = Sekundärsidan?
Nej, det handlar om vilken del av sinuskurvan man klipper.
 
Nyfniken skrev:
Nej, det handlar om vilken del av sinuskurvan man klipper.
Eller snarare vilken del av halva sinuskurvan man klipper. 2 klippningar :) per 360 grader.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
jan_banan skrev:
Led drivern drar väl inte faktor sex bara för att ljusstyrkan motsvarar 6x så mycket halogen, då vore ju hela poängen med LED förlorad eller? Säger inte att du har fel förstår bara inte hur du menar
Det är en högra startström på LED. Så det är ca 6x man ska räkna när man kör en led på en vanlig dimmer.
Vissa är gjorda för enbart LED last men då brukar det vara max 100w LED.


Här ser ni skillnaden på fram och bakkant.

https://www.google.se/search?q=lead...mmers-trailing-edge-v-leading-edge%2F;600;480
 
Henke-el skrev:
Det är en högra startström på LED. Så det är ca 6x man ska räkna när man kör en led på en vanlig dimmer.
Vissa är gjorda för enbart LED last men då brukar det vara max 100w LED.


Här ser ni skillnaden på fram och bakkant.

[länk]
Jag är inte med på det resonemanget. För det första ska man skilja på dimbara 230v led, de som matas via dimbar trafo och direktdimmning på lågvolt.
230v led har visserligen en startström som har viss betydelse, men å andra sidan har du inte en 50w led utan kanske 10 st parallellkopplade 5w. Dessa 10 ledar startar inte samtidigt utan det är viss spridning. Dimmern drabbas inte av 10*startström utan kanske 2-3 ggr vad en led ger.
Med en trafo emellan kanske effekten av startströmmen är obetydlig.
Lågvolt som pulsbreddsmodulerar en fyrkantsvåg är en helt annan sak. Startström i varje puls kanske, men mycket korvarig.
Nu ska erkännas att jag inte har 100 koll här. Även om jag är elektroniker och var litet pionjär med att byta ut glimlampor till led på 70-talet så krävs viss uppdatering.
 
Enligt schniders schema så stämmer det jag skrivit rätt bra som tumregel.
Och det är dimmer på 230v sidan jag pratar om, annars kör man med drivdon och då är det Watt talet på dem som anger antal LED man kan använda.
http://documents.schneider-electric...C3C9C648813C4A852EAA79F45C01355F23F3FD8815FBA

lilytwig skrev:
Jag är inte med på det resonemanget. För det första ska man skilja på dimbara 230v led, de som matas via dimbar trafo och direktdimmning på lågvolt.
230v led har visserligen en startström som har viss betydelse, men å andra sidan har du inte en 50w led utan kanske 10 st parallellkopplade 5w. Dessa 10 ledar startar inte samtidigt utan det är viss spridning. Dimmern drabbas inte av 10*startström utan kanske 2-3 ggr vad en led ger.
Med en trafo emellan kanske effekten av startströmmen är obetydlig.
Lågvolt som pulsbreddsmodulerar en fyrkantsvåg är en helt annan sak. Startström i varje puls kanske, men mycket korvarig.
Nu ska erkännas att jag inte har 100 koll här. Även om jag är elektroniker och var litet pionjär med att byta ut glimlampor till led på 70-talet så krävs viss uppdatering.
 
Redigerat:
Synd att schneiders dimmer puck "zwave" är så dyr, verkar annars fungera med de mesta enligt deras lista.
 
dhanjel skrev:
Verkar som om D-Link börjar bli sugna på z-wave med.
[länk]

Hej! Ny här och hakade på forumet pga den här utmärkta tråden. Tar lite tid att gå igenom den ;)
Gick på minan och handlade på mig exakt en sån D-Link sensor som du länkar till, sen läste jag in mig på möjligheterna med Z-wave. Bummer!
Handhavandet med D-Linken är förvisso väldigt enkelt men den pratar ju enbart med andra produkter i deras Home-serie, så det är ju ett väldigt låst och enormt begränsat system.
Hur som så ligger det nu ett paket och väntar på övervåningen med bl.a en Vera Edge som ska installeras i helgen. Så kan det gå.
 
Den har ju zwave så den bör fungera i alla system, kanske att de behöver lägga till någon template för sen bara.
 
power650 skrev:
Synd att schneiders dimmer puck "zwave" är så dyr, verkar annars fungera med de mesta enligt deras lista.
Ja den funkar super, dock ganska stor och klumpig, så kräver djupa dosar.
 
Henke-el skrev:
Det är en högra startström på LED. Så det är ca 6x man ska räkna när man kör en led på en vanlig dimmer.
Vissa är gjorda för enbart LED last men då brukar det vara max 100w LED.
Har du något förslag på puck som klarar 100w LED? Jag har kollat runt men inte hittat något bra alternativ. Qubino 200W har jag inte fått fram hur bra den tål LED, men räknar normalt är det ca 30w för att vara på den säkra sidan.
 
En fråga till de som idag använder Fibaro motions sensor (FIB_FGMS-001) utan att använda kontroller från Fibaro.

Hur snabbt sänder den en rapport om t ex att rörelese upptäcks?
Jag har väldigt svårt överhuvudtaget att få den att aktivera regler genom rörelse.

Om jag däremot använder den i en regel som reagerar på att det är mörkt eller ljust så funkar det bra FÖRUTOM att det tar mellan 1-3 minuter innan den rapporterar om händelsen.

Jag har försökt läsa på om dess egenskaper och fattar det som att den default är inställd på att "vila" i 8 sekunder. Att den alltså inte skall leta efter rörelse under 8 sekunder.
Jag har dock stått och flaxat i 1 minut utan att den skickat rapport om rörelse.

Sensorns skall ha senaste firmware, 2.6.
 
Första intrycken av "The Stack Box" som en del visade intresse för tidigare.
Kortfattat så är det en kontroller som skall klara olika gränssnitt och kunna vara en komplett kontroller för allt du har hemma.
Mer information finns på http://thexuan.com/ och
https://www.kickstarter.com/projects/1561203377/the-stack-box-a-smart-home-controller

Jag köpte denna kontroller via ett projekt på Kickstarter och fick den för någon vecka sedan.
Förpackning och enhet ser bra ut (skall fixa bilder sedan). Lite lyxig känsla vid uppackning :)

Då man är bland de första som använder den så finns det såklart en del mer att önska av appens gränssnitt och utseende.
Det var iaf hyfsat lätt att komma igång. Z-wave-modulen behövdes installeras manuellt. Samma med Bluetooth men det var bara en USB-sticka.

Har köpt på mig lite saker för att testa:
1 x Fibaro motion sensor (FGMS-001)
2 x TZ-68 switch kontaktuttag (http://www.clasohlson.com/se/På-av-mottagare-TZ68,-Z-wave/36-5741)
1 x Wemo switch kontaktuttag (F7C027AY) - ej Z-wave
1 x Philips Hue-lampa (E27, endast vit) - ej Z-wave
2 x Philips Hue lightstrip med brygga () - ej Z-wave

Sen tidigare har jag en massa Nexa-enheter (433hz) och det utlovas stöd även för detta inom kort. Då med en usb-modul.

Jag hade lite problem att lägga till Z-wave enheterna till en början men det var kanske mest pga av att det är första gången jag använder Z-wave. Flyttade allt närmare kontrollern och då gick det fint.

Jag har även haft lite problem att använda Fibaro motion sensorn som en aktivator på de regler jag testat (läs posten ovan).
Hur som helst så har jag nu testat regler för att styra de olika enheterna sinsemellan och allt funkar bra förutom fördröjningarna med motions sensorn.
Jag kan tex använda en regel med enheter som använder 3 olika standarder. T ex IF Wemo switch is ON, THEN turn ON TZ-68 switch AND turn on Philips lightstrip.
Det var precis detta jag var ute efter och det verkar funka jättebra.
Har även provat regler med TIMER och regler styrda av dag/natt från motions sensorn.

Har ställt en del frågor via deras forum och de har hittills varit rätt snabba på att svara och villiga att hjälpa till.
Skulle tro att de suger in allting just nu för att göra produkten bättre och möte användarnas krav. Framtiden får väl utvisa om de kommer fortsätta så eller om det dör av senare.
Det beror väl lite på om dom kommer sälja något senare.

Ser nu att dom säljer den för 149USD plus frakt, 179 USD med z-wave och Bluetooth donglar inkluderade.

Kan i dagsläget varken säga bu eller bä då jag inte har någon tidigare erfarenhet av z-wave-kontrollers men det känns fortfarande som en bra enhet om dom nu får allt att funka perfekt. Med 433hz-stöd är det riktigt intressant.

Ställ gärna frågor så skall jag försöka svara.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.