5 757 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Mellanbjälklag, fullisolera eller inte?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Hur är det nu, vinner man något ljudisoleringsmässigt på att fullisolera mellanbjälklaget eller är det fullt tillräckligt med en 95mm skiva sten eller glasull vilket nu av dessa som är bäst.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Läser man på Isovers hemsida så är glasull nog att föredra. Isolerade ett mellanbjälklag för några år sedan och då valde jag fullisolerat med stenull och dubbla gipsskivor i undertaket vilket blev bra mycket bättre en det gamla undertaket i spånskiva samt en del springor och i stort sett oisolerat bjälklag.
Kanske ska satsa på fullisolerat med glasull den här gången.
Kanske ska satsa på fullisolerat med glasull den här gången.
Redigerat:
Eftersom det är massa-fjäder-principen så är lätt isolering typ glasull att föredra, massan bör istället finnas i ytskiktet och undertaket. För att få bra stegljudisolering får man separera undertaket från bjälklaget alternativt ha någon form av flanktransmissionsspärr på ovansidan eller båda delarna för bästa resultat. Frihängande undertak är det enklaste att genomföra, men eftersom man tappar i styvhet av att avdela regelkonstruktionen så bör man styva upp bjälklaget samtidigt.
Edit: Sammanfattningsvis får man avgöra vilka krav på konstruktionen man har och bygga därefter. Fullisolering är bättre om byggnadsdelarna är separerade. Är golvet och taket skruvat i balkarna så är det lättare för ljudet att gå rakt igenom och då räcker det nog med mindre isolering.
Träguiden har bra artiklar om ljudisolering i trähus.
"Kavitetsdjupet spelar också en stor roll för ljudisoleringen. Sambandet mellan kavitetsdjup och ljudisolering är inte linjärt. Det ökar till och med exponentiellt om väggens kavitetsdjup ökas tillräckligt mycket och förutsatt att kaviteten är fylld med isolermaterial. Detta innebär att till exempel en 500 mm tjock dubbel regelvägg med kaviteten fylld med isolermaterial är vida överlägsen till exempel en 250 mm betongvägg trots att betongväggens ytvikt är betydligt större."
"Sambanden mellan ljudisolering och antalet skivor samt isolermängd spelar lika stor roll för bjälklag som för dubbel regelvägg. Att ha stort kavitetsdjup är särskilt viktigt eftersom den dynamiska kraften från fotsteg som verkar på ett bjälklag blir större med minskad frekvens. Den låga vikten för regelbjälklaget måste därför kompenseras med styvhet och ett stort kavitetsdjup för att åstadkomma tillfredsställande ljudisolering. En god tumregel i tidigt skede är att bjälklagstjockleken bör överstiga 500 mm (kavitetsdjup ca 350-400 mm)."
Edit: Sammanfattningsvis får man avgöra vilka krav på konstruktionen man har och bygga därefter. Fullisolering är bättre om byggnadsdelarna är separerade. Är golvet och taket skruvat i balkarna så är det lättare för ljudet att gå rakt igenom och då räcker det nog med mindre isolering.
Träguiden har bra artiklar om ljudisolering i trähus.
"Kavitetsdjupet spelar också en stor roll för ljudisoleringen. Sambandet mellan kavitetsdjup och ljudisolering är inte linjärt. Det ökar till och med exponentiellt om väggens kavitetsdjup ökas tillräckligt mycket och förutsatt att kaviteten är fylld med isolermaterial. Detta innebär att till exempel en 500 mm tjock dubbel regelvägg med kaviteten fylld med isolermaterial är vida överlägsen till exempel en 250 mm betongvägg trots att betongväggens ytvikt är betydligt större."
"Sambanden mellan ljudisolering och antalet skivor samt isolermängd spelar lika stor roll för bjälklag som för dubbel regelvägg. Att ha stort kavitetsdjup är särskilt viktigt eftersom den dynamiska kraften från fotsteg som verkar på ett bjälklag blir större med minskad frekvens. Den låga vikten för regelbjälklaget måste därför kompenseras med styvhet och ett stort kavitetsdjup för att åstadkomma tillfredsställande ljudisolering. En god tumregel i tidigt skede är att bjälklagstjockleken bör överstiga 500 mm (kavitetsdjup ca 350-400 mm)."
Redigerat:
Ja, MB77, om man litar helt på att det är sant och att ljudisoleringen är det enda kravet man har. För min del litade jag inte fullt ut på principen att 1/3 ger fullgod ljudisolering och dessutom såg jag en fördel att med bättre ekonomi kunna ha vissa delar av huset mindre uppvärmda periodvis.
Liknande trådar
-
Fuktspärr eller inte i mellanbjälklag från 1925 ?
Isolering -
Kutterspån eller stenull för bäst ljudisolering i mellanbjälklag?
Isolering -
Tilläggs isolera mellanbjälklag eller inte?
Hustillverkare -
Skivor eller lösulli mellanbjälklaget?
Isolering -
KL-trä eller traditionellt mellanbjälklag?
Byggnadsfysik