Gjorde rent ugnen med Mr Muscle ugnsrent och fick omgående problem med ugnen. Först small JFB så fort jag slog på lyset i ugnen. Körde då med kupevärmare inne i ugnen några timmar och sedan dess har vanliga ugnsdelen funkat bra.

Jag har däremot problem med att JFB löser när jag kört varmluften i nån minut, inte direkt när jag slår på.

Någon som har nåt bra tips ? Koppla bort jord, köra varmluftsdelen och låsa köket?

Det är en Electrolux häll/ugn från slutet av 90 talet.

Hur länge har det varit så? Dvs hur länge har den fått torka? Jag skulle nog vänta några dagar.

Å andra sidan har du ett klassiskt symptom på en värmeslinga som behöver bytas. Kanske påskyndade MrMuscle detta. En värmespiral kostar kanske en tusenlapp idag.

Bo.Siltberg skrev:
Hur länge har det varit så? Dvs hur länge har den fått torka? Jag skulle nog vänta några dagar.
Det var kanske 10 dagar sedan jag gjorde ren ugnen. Sen har jag använt den vanliga uppvärmningen av ugnen vid 3 tillfällen. En gång för bakning och då var den rejält varm i c 2,5 timmar, så det blev rejält uppvärmt bakom och vid sidorna av spisen. Tycker att ev fukt borde ha torkat ut då , så jag provade direkt med varmluften och JFB löste då efter c 1 minut. Tycker det är skumt att JFB inte löser direkt.

Kommer inte att lägga ned några pengar på att fixa detta , har även en 2 zons platta i hällen där den yttre värmezonen gett upp, en sådan skulle de ha runt 1000kr för.

Man kanske får leva med att baka bullar med en plåt i taget tills det blir en ny spis.

Möjligen kan det ha kommit någon smuts på anslutningarna till varmluftelementet under rengöringen, kan vara värt att kolla, men det troligaste är att det är isolationsfel i det elementet.

A
Om man använder mycket varmluft så slits de elemenen en hel del. De blir överhettade.
Det är det särklass vanligaste elementet att byta.
Så troligen är elementet skadat och fukt trängt in.
Det är lätt och byta kostar kanske 700.-
Är du säker på att den yttre zonen är kass och att det inte är anslutningen eller regulatorn?
Regulatorn är ju berydligt billigare

Man skulle kanske kunna misstänka att felet ligger i fläkten, eftersom det funkar att köra i vanligt ugnsläge.

A
Naä Electrolux har på alla modeller äkta varmluft med ett separat ringelement för detta

electroluxaren skrev:
Om man använder mycket varmluft så slits de elemenen en hel del. De blir överhettade.
Det är det särklass vanligaste elementet att byta.
Så troligen är elementet skadat och fukt trängt in.
Det är lätt och byta kostar kanske 700.-
Är du säker på att den yttre zonen är kass och att det inte är anslutningen eller regulatorn?
Regulatorn är ju berydligt billigare
Varmluften har använts en hel del så jag kan förstå att elementet är slitet. Kvarstår dock funderingen om varför JFB löser efter c 1 minut och inte direkt.....

Har aldrig rotat i problemet med den yttre värmezonen. Det var en släkting som jobbar på en stor vitvarukedja som sa att det var vanligt att den yttre zonen ger upp om man använder kastruller som inte täcker hela ytan.

Tack för tipset om anslutningen eller regulatorn! Skall kollas upp efter julhelgen.

God Jul!

fusion skrev:
Kvarstår dock funderingen om varför JFB löser efter c 1 minut och inte direkt.....!
Elementet blir varmt och då förvärras felet.

Nu har problemet med jordfel försvunnit av sig självt och det kommer värme från varmluftsfläkten.

Däremot envisas ugnen med att lukta "Mr Muscle" trots att jag använt den säkert 15 gånger sedan rengöringen, så det är inget medel jag vill rekommendera.

Spisplattans yttre zon är det dock avbrott i, så den får man leva utan tills framtida byte.

A
då har du haft tur att ringelementet har till slut torkat ur. men du får vara beredd på att det snart lägger av helt.
har du haft borta skyddsplåten?
då ser man ju elementet och det skall i hela sin längd ha en slät yta inga knottror eller bubblor

Hade loss bakre stora skyddsplåten när jag kollade om det var någon synlig fukt och för att ventilera över natten. Tyckte att samtliga element såg bra ut då, men då tittade jag mest efter sprickor eller spår av torkad fukt/kalkavlagring.

Har för mig att jag inte kunde se hela elementet till varmluften, satt dolt bakom perforerad plåthölje som omslöt fläkten. Den skyddsplåten har jag inte tagit av, är det den du menar?

Om jordfelet dyker upp igen skall jag kolla efter ev knottror/bubblor. Tackar för tipset.

A
lite osäker på vad du menar
men inifrån ugnen brukar det bara vara en plåt med fyra skruv
perforerat med hål i mitten
där bakom ser man hela elementet samt fläktbladet

electroluxaren skrev:
lite osäker på vad du menar
men inifrån ugnen brukar det bara vara en plåt med fyra skruv
perforerat med hål i mitten
där bakom ser man hela elementet samt fläktbladet
Det är plåten på spisens baksida mot väggen som jag tog loss. Bifogar en bild inuti ugnen, är det de 4 runda blanka metallobjekten man skall skruva loss? Törs inte gå loss på dessa med polygrip, lanske rentav är skruvat från baksidan? 20150105_160835[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
ja just det
det är muttrar så de skall kunna skruvas loss med handkraft
i värsta fall får man ta tång och sitter de riktigt fast lossnar bulten bakom och då blir det lite mer jobb...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.