Hej Alla!

Vi planerar att bygga till vår villa med en glasveranda på södergaveln.
Tanken är att den skall vara i sekelskiftesstil med fönster & dörrar i gammal stil.
Tänkt storlek är ca 3x5m, med dubbeldörr ut på ena kortsidan och med en dörr in mot huset i mitten av verandan.

Vad vi fundrar på är var man skall köpa fönster och dörrar, vi har tittat på RM-fönster, men funderar även på att anlita ett snickeri.

Finns det någon här som har erfarenhet av att bygga glasveranda ?

Dessutom, eftersom glasverandan kommer att vara nästan lika bred som hela gavelsidan, tänkte vi ha fönster från rummen innifrån till verandan. Någon idé om hur man gör detta på ett snyggt sätt ?

mvh

Rolf & Linda

Ett tips är att försöka hitta en gammal glasveranda som ni kan köpa (att bygga med nya grejor i gammal stil är lite B tycker jag ;)). Dessa är dock erftertraktade och ibland mycket dyra men charmen....Gysinge byggnadsvård brukar ha!

co skrev:
Gysinge byggnadsvård brukar ha!
...och då blir kanske nya billigare ????

Glasverandors utseende brukar vara lokalt förankrade. Jag håller inte med tidigare forumister - visst kan man bygga en ny glasveranda till äldre hus men det fordrar naturligtvis att man bygger med samma typ av material och på samma sätt som man gjorde anno dazumal. Jag förmodar att ditt hus är från sekelskiftet.

Den här verandan passerades på en bilutfärd i Skåne och den tycker jag personligen är läcker.

http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/322_1091750829_GlasverandaSett.jpg

Hur gör jag för att få in bilden direkt i inlägget ... ?

Såhär...Välj infoga bild"img]Här kopierar du in länken till den valda bilden[/img" Resultatet blir så här....322_1091750829_GlasverandaSett.jpg

Att hitta en begagnad tidstypisk glasveranda i rätt storlek och hyggligt skick till bra pris verkar svårt...

Tycker mig dock ha sett vackra nybyggda verandor.

Funderade på att köra med en-glasfönster + lösa innerbågar, men vet ej något snickeri som gör fina sådana. (Tror ej iofs inte att det skulle vara så svårt att hitta ett snickeri som var villiga att göra dessa, men jag vill ju se att de har gjort sån't förut...)
Så det lutar åt kopplade tvåglas från RM-fönster, eller någon av dess konkurrenter.

/Rolf

yonna skrev:
Den här verandan
[länk]
Den vackra verandan verkar vara tillbyggd till ett fel hus, enligt min mening. Är det färgen ???
gaia

Snickerifabriken i Tranemo har ju en imponerande hemsida. Ger ett gott intryck.

Har någon på forumet gjort affär med dem ?

Kvalitet ?

Prisnivå ?

gaia - visst har du rätt - men nu fokuserade vi bara på just en glasveranda som hade fokus på en mittdörr. Jag har fotoglada döttrar som ofta kommer hem med 'typexempel' som idé till mitt relativt svårkompletteringsbara hus (20-talshus med hög sockel).

Hemmakatten
Hej RoL!
Jag tycker nog att man inte alls abolut måste bygga något som skall försöka "fusk"likna det ursprungliga huset. Dvs. man behöver inte köpa gamla fönster o gammal panel. Varje hus har sin charm! Så har även olika tidsepokar! Det kan vara noga så genuint - och viktigt! - att tydligt visa vilka delar av huset som härstammar från vilka tider. En glasveranda kan gott sticka ut och vis vilken tidsperiod den är byggd, men på ett sätt så att det harmoniserar med resten av huset.

Tyvärr kan jag inte hjälpa er med inköpsställen. Att bygga en ny veranda i en ny stil men med gamla fönster vore ju helt rätt! Visa för eftervärlden att huset har förändrats under tidens gång!

Tack alla, för era synpunkter! :)

Vi kommer nästan säkert att köpa nya fönster.

Skall nu snickra ihop ett underlag för att ta in offerter, så får vi se...

En glasveranda med enkelglas-fönster känns mest genuint, men två-glas skulle vara mer praktiskt (ger ett extra rum året om).

Hemmakatten; Jo jag håller med, man behöver ju inte vara fanatiker, men vackra fönster i allmogestil, föredrar jag absolut framför praktiska 3-glas vridfönster...

Satte föresten in ett par 'kulturfönster' från Tanumsfönster i ett tidigare tillbygge. Dessa är jag helt nöjd med, lite dyra dock.

Yonna; Tack för bilden. Lite för mycket krusiduller i min smak. Tänker mig en vit veranda, eventuellt med lite blått på, spröjsade fönster med kryss eller romb i överkant. Min dörr skall sitta på kortsidan.....

Harry; Tack för dina tips, verligen nyttiga!

/Rolf

Kanske så här ???
22b.jpg

Schwingen skrev:
Kanske så här  ???
:D Flott som ögat!! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.