Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är ju klart och tydligt ramverkstakstolar, se min bild i #3
Och stödbenen är en del av den bärande konstruktionen naturligtvis, varför hade de annars satts dit?
Om man sedan vill ta bort den påspikade väggen mot kattvinden är en annan sak.
Men stödbenen måste vara kvar, om inte hela takstolskonstruktionen skall ändras.
PS
Ursäkta om jag uttrycker mig kategoriskt,
men jag tycker inte detta är rätt läge för flummande.
Och stödbenen är en del av den bärande konstruktionen naturligtvis, varför hade de annars satts dit?
Om man sedan vill ta bort den påspikade väggen mot kattvinden är en annan sak.
Men stödbenen måste vara kvar, om inte hela takstolskonstruktionen skall ändras.
PS
Ursäkta om jag uttrycker mig kategoriskt,
men jag tycker inte detta är rätt läge för flummande.
Redigerat:
Men det finns inga stödben som går upp genom spont och fäst i takstolen. Hela väggen ser ut att ligga an mot sponten som satts utanpå takstolen. Den väggen är reglad med 50mmx50mm reglar, känns inte som det håller för så mycket? Jag ser detta innifrån kattvinden om jag tittar över sponten som sitter som beklädnad på insidan.
men då har du ju svaret. väggen monterad efter att takstolen är monteradeppeee skrev:Men det finns inga stödben som går upp genom spont och fäst i takstolen. Hela väggen ser ut att ligga an mot sponten som satts utanpå takstolen. Den väggen är reglad med 50mmx50mm reglar, känns inte som det håller för så mycket? Jag ser detta innifrån kattvinden om jag tittar över sponten som sitter som beklädnad på insidan.
Inte hållt på så mycket så måste vara på säkra sidan. Gammalt hus, kanske var andra regler, men är det safe att ta bort den alltså så länge den ligger utanpå sponten? Kanske upptäcker stödben när jag plockar bort sponten.SBH skrev:
Enligt ritningen ser det ju bärande ut men inte enligt din beskrivning. Har själv liknande konstruktion som din beskrivning. Jag kan se upp längs med taksponten från kattvind till vinden då plankväggen inte går ända upp. Men det är bärande i väggen vid varje takstol. När är ditt hus byggt? Vår vägg mot kattvinden är dubbel plankvägg så jag har plockat bort på kattvindssidan för att konstatera detta. Ska också bygga garderober men kommer låta det bärande delarna vara kvar och sätta skjutdörrar framför.
Jag har inget snedtak alltså utan väggen går ändra framme vid din sista knyck
Men vaddå så det kan vara bärande även om allting ligger utanpå sponten på innertaket? Måste inte reglar spela med takstolen?olofh skrev:Enligt ritningen ser det ju bärande ut men inte enligt din beskrivning. Har själv liknande konstruktion som din beskrivning. Jag kan se upp längs med taksponten från kattvind till vinden då plankväggen inte går ända upp. Men det är bärande i väggen vid varje takstol. När är ditt hus byggt? Vår vägg mot kattvinden är dubbel plankvägg så jag har plockat bort på kattvindssidan för att konstatera detta. Ska också bygga garderober men kommer låta det bärande delarna vara kvar och sätta skjutdörrar framför.
stöd benen skall gå utan kap från liggande delen till den lutande.eppeee skrev:
sponten är "bara" ett ytskikt inget bärande.
takstolar har många utseenden till exempel http://www.bmhus.se/takstolar_htm_files/TS_typ.jpg