Vänd på brytaren och titta på bilden. Sen tittar du på Bos skiss.
 
Vilket av diagrammen på instruktionerna på Qubinon ska jag kolla på? 230VAC eller 24VDC?
Om det är 24VDC så ska L (för L är väl + i detta fall?) från brytaren in på I1 och N på dimmern om jag förstår diagrammet rätt? Känns konstigt om man tänker på bokstäverna, att L ska in på N?
 
Jag ser inget 24V-schema i denna tråd, åtminstone inte några sidor bakåt. Det finns bara ett 230V-schema. Ser heller inte hur 24V skulle passa in i bilden här så jag tror vi kan glömma den.

Som vi diskuterat i tråden blir det lite konstigt med styrd nolla. Bl.a förvirrar märkningen L på strömbrytaren. Så häng inte upp dig på att det står L där. Dessutom verkar du försöka beskriva hur du fysiskt ska koppla,vilka plintar som ska användas. Det kan ju inte vi svara på utan att se din installation. Rent allmänt skulle jag råda till att inte använda apparaterna anslutningsterminaler för att skarva och fördela. I detta ska t.ex N kopplas till samtliga tre apparater. Då skulle jag använda en toppklämmor som fördelar en (1) N-ledare till varje apparat. Men vi vet som sagt inte hur det ser ut hos dig.

Om vi istället ser utifrån varje ledares funktion, från början till slut, så ska
- fast fas kopplas till ett enda ställe, L på qubino .
- nolla ska kopplas till tre ställen.
- "tändtråd" från strömbrytaren till i1 på qubino. Vilken av terminalerna på strömbrytaren du använder spelar ingen roll för det blir konstigt vilket som med märkningen.
- till sist utgången från qubino till dimmer.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Kopplat in allt nu, funkar bra. Tack för all hjälp
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
É
Jag har en Düvi wall plug 3000w som just nu bara är på jämt med en liten julstjärna inkopplad. 3-4 gånger nu så försvinner matningen ut från den fast den indikerar att den är på. Rycker jag ur pluggen och i igen kommer den igång, eller om jag trycker på likala knappen först Av och sen På igen.

Låter som en defekt enhet antar jag?
När jag mätte hade jag bara 215 volt, kan det va så att den kopplar ifrån vid dippar på nät? (Kanske hade jag ännu lägre kortvarigt) Borde dock inte indikera På när den ej är det? Vill inte krångla med returer om det inte blir bättre med ny...
 
Har en Düvi dimmer plug varav den första fick jag utbytt då den strulade nästan direkt och den nuvarande har passerat 1 år men har haft strul med att den släcker ganska ofta men tänder efter 1 sek. Använder inte dimmerfunktionen utan den går på 0 eller 100%
Har en misstanke att lampan den driver är ej dimmningsbar och att Düvin ballar ur pga det men numera köper jag inga fler.
 
ÉlPontus skrev:
Jag har en Düvi wall plug 3000w som just nu bara är på jämt med en liten julstjärna inkopplad. 3-4 gånger nu så försvinner matningen ut från den fast den indikerar att den är på. Rycker jag ur pluggen och i igen kommer den igång, eller om jag trycker på likala knappen först Av och sen På igen.

Låter som en defekt enhet antar jag?
När jag mätte hade jag bara 215 volt, kan det va så att den kopplar ifrån vid dippar på nät? (Kanske hade jag ännu lägre kortvarigt) Borde dock inte indikera På när den ej är det? Vill inte krångla med returer om det inte blir bättre med ny...
kontakta de som sålde den, du lär få den utbytt.
 
  • Gilla
TE-Rex
  • Laddar…
Davve75 skrev:
Haha!!
Jo, morgondagens vuxna kommer att få svårt att hantera motgångar när dom aldrig fick träna på det hemma från att dom var små.
Vad jag har hört från arbetsgivare som har många unga vuxna så är vi redan där. Lite överdrivet beskrev han dem som "självförväntade superstars som aldrig fått kritik tidigare" .. (it-arbetsplats)
 
elpaco skrev:
Vad jag har hört från arbetsgivare som har många unga vuxna så är vi redan där. Lite överdrivet beskrev han dem som "självförväntade superstars som aldrig fått kritik tidigare" .. (it-arbetsplats)
Haha, lite kul att ni pratar om det här. Läser en bok i ämnet just nu: http://goo.gl/ijGdhF Rekommenderas starkt! Inte bara klagar på unga utan även lyfter fram vår (generationen innan) roll i det hela.
 
jag har precis skaffat mig en schneider connect strömbrytare med två knappar, bara för att testa. Jag kan inkludera den i mitt vera UI7 system utan problem. Och jag kan starta scener med knapp 1 (scene 0 & 255). Men jag kan inte starta scener med knapp två. Är det någon som vet hur man ska göra? Vilka scenenummer ska man hänvisa till?
 
Fibaros dimmer på 500w är det ju säljstopp på, vilken annan dimmer rekommenderas på 500w? Funkar Aeons Lab bra med HC2?
 
perka99 skrev:
Fibaros dimmer på 500w är det ju säljstopp på, vilken annan dimmer rekommenderas på 500w? Funkar Aeons Lab bra med HC2?
Skulle inte räkna med att köra 500W med någon av dom, om du inte har ordentligt med luft runtomkring dem. Vet av erfarenhet att fibaron inte grejjar 500W i en vanlig plastdosa.

Gillar själv Aeons dimmer, som man kan få med energimätning. Gillar den eftersom den är mer "redig" än tex fibaro. Har inte ännu provat Qubino.

Kör Vera, så jag ha ingen koll på HC2 i detta avseende. Köp en av varje o prova - viss skillnad på hur dom hanteras av kontrollern (beroende på dess fabrika) är att vänta. Även typ av last spelar in i valet.
 
perka99 skrev:
Fibaros dimmer på 500w är det ju säljstopp på, vilken annan dimmer rekommenderas på 500w? Funkar Aeons Lab bra med HC2?
Det finns såvitt jag vet ingen som klarar 500 W. Vad är det för lampa du har?!
 
perka99 skrev:
Har 4 st By Rydens Float [länk] som jag idag dimrar med en Eltako dosdimmer på 400W
Kan du inte byta till LED?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.