Dummaste jag hört... alla era favvomärken kan privatpersoner få tag på..det vet alla!

Dessutom är det efterblivet om tex en verkstad skulle säga t mig att dom inte tänker montera mitt biltema oljefilter om det är det jag vill och jag som kund betalar för!

Tycker att det är synd att ni tjänar extrapengar med dessa korkade argument! Men vanliga svenssons tror ju att ni kommer me nå supergrejer som baaara en elektriker kan få tag på!
 
John Pohlman skrev:
För det första så är det så att om kunden är så gniden att han vill köpa materiel själv så köper han allt för ofta skitprodukter som vi elektriker inte kan/vill arbeta med.
För det andra så förlorar kunden på det i längden när produkter går sönder och vi får åka och byta och ta betalt för det.

Och kom nu inte dragandes med era argument att det är samma skitkvalite på allt elmateriel. Det ÄR en jävla skillnad på en dosa från Elko vs biltema eller whatever. Det är en jävla skillnad på en utomhurarmatur från Norlys vs Nordlux. Punkt slut.

Prismässigt går det på ett ut ungefär. Jag kan hålla samma priser på produkter som nätbutiker och stora byggvaruhus.
Natutrligtvis ska man jämför exakt samma produkt och håller du ungefär samma priser som nätbutiker och byggvaruhus så har du förmodligen väldigt nöjda kunder. De flesta tycker nog att det är helt OK att det är dyrare om elektrikern hanterar materialet.

Det diskussionen handlar om är den här tråden ett bra exemplet på där kunden får betala ca 2500 för något som går att köpa för en tredjedel av priset. Tycker du att kunden är gniden som reagerar i det här fallet och är det OK att ta ut skyhöga påslag när kunder inte förstått hur det fungerat och missat att fråga om priset innan?
 
Plus mr pohlman så är det ganska nervärderande inställning till kunder att dom kommer dragandes med "skräp".

Det är klart det skulle bli bittert om ALLA köpte eget material...då skulle det säkert skilja bra många tusenlappar på varenda faktura..

Som sagt allt inom bygg I ett nötskal, iglar som lever på saftade fakturor!
 
Mikael_L skrev:
Inser att jag lät alldeles för negativ, sorry.

Men som plåster på såren ska jag ge ett tips, om du är sugen på att prova utan att vilja göra en jättestor grej. Arbeta genom något egenanställningsföretag, ex.
www.bolagskraft.se
[länk]
Fungerar det verkligen för en elektriker? Jag är inte insatt, men kan tänka mig att det kan bli struligt med behörigheten...
 
pandalus skrev:
Plus mr pohlman så är det ganska nervärderande inställning till kunder att dom kommer dragandes med "skräp".

Det är klart det skulle bli bittert om ALLA köpte eget material...då skulle det säkert skilja bra många tusenlappar på varenda faktura..

Som sagt allt inom bygg I ett nötskal, iglar som lever på saftade fakturor!
På tal om nedvärderande inställning......
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
pandalus skrev:
Varför lär sig inte folk att inhandla material själv
Det krävs teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet för att välja rätt material till en elinstallation. Alla kanske inte vill lägga ner den tid det tar att skaffa sig denna.
Jag försvarar inte höga påslag men ska 450 kr/tim räcka till allt så får montörerna gå på lärlingslön till pensionen.
 
Ja kanske det gör, jag har som tur är utanpåliggande el I mitt hus och när köpet var klart villr jag ha allt utbytt även central och vart chockad för galna offerter jag fick när det var dags att leja någon.

Och neee man kunde minsann inte köpa nåt själv och bla bla bla

Eftet många offerter och pladder hitta jag en firma som "lät" mig handla själv... nexans eqlq , hager skåp och elko uttag och schneider klämmor och jag betalade 7800 I arbete efter rot 100 kvm
Hus ..klart 2,5 långa dagar...

Och jag är dessutom tjej och inte ett dugg intresserad av kablar o grejer och tur att man är en sån som ifrågasätter för jag sparade minst 20k tack vare det.

Hur svårt är det att handla rör och sladdar..skriv en lista då om det är så märkvärdiga saker men sitt inte o tuta I folk att man ska behöva betala en massa hittepå kostnader!
 
Det går inte att driva en elfirma på enbart ett timpris på 450 kr. Försök förstå det.
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
Det går inte att driva en elfirma på enbart ett timpris på 450 kr. Försök förstå det.
Hur mycket du än bönar att jag ska förstå det så har du ändå FEL.

Om du åtminstone skrivit:
"Det går inte att driva en elfirma på det viset de flesta driver sina idag och få ut en lön motsvarande vad hantverkare brukar ha så här i byggboomens och de extremt uppdrivna produktionskostnadernas tid."

Ja då hade jag inte lika självklart menat att du har fel. ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Fungerar det verkligen för en elektriker? Jag är inte insatt, men kan tänka mig att det kan bli struligt med behörigheten...
Han skrev i inlägget med sina tankar att starta eget att han har behörighet. ;)
 
Fotografen skrev:
Det går inte att driva en elfirma på enbart ett timpris på 450 kr. Försök förstå det.
Det lär inte gå bättre genom att orörligt tro sig kunna ta igen ev brist på material med resonemang och modeller som tyvärr aldrig varit ok. Jag vet att du inte heller förespråkar de värre avarterna där, så inte riktat mot dig men i många andra fall som är inte alltför olik tex en elfirma får man ständigt skärpa effektiviteten, värdeskapandet istället både personellt och maskinellt. Som jag ser det finns otroligt mycket att göra inom de områden som ständigt brukar tas upp här. Lockande att börja med lite elmickel som ren avkoppling och applicera lite tänk från andra verkligheter svårigheten blir att rekrytera om man inte ska vara väldigt få i firman.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
peternicklas
Fotografen skrev:
Det går inte att driva en elfirma på enbart ett timpris på 450 kr. Försök förstå det.
Är väl bättre att höja timpriset och ha ett rimligt påslag på material. Om inte annat så för att slippa denna typ av tråd. Materialpriser inom el och VVS är förlegade. Man kan idag köpa allt på internet. Ett exempel: Var inne hos en VVS grossist och skulle köpa lite saker till hemmet. Köpte genom jobbet. När jag tittade på kvittot så hade jag fått upp till 80% i rabatt på flertalet av materialet. Tittade sedan på Internet och jämförde priserna. Butiken på Internet var c:a 20% billigare. Jag kan klart förstå de hantverkare som anser det är rätt att köra på bruttolistan och sedan vara snäll och ge kunden 10% i rabatt på denna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Det diskussionen handlar om är den här tråden ett bra exemplet på där kunden får betala ca 2500 för något som går att köpa för en tredjedel av priset. Tycker du att kunden är gniden som reagerar i det här fallet och är det OK att ta ut skyhöga påslag när kunder inte förstått hur det fungerat och missat att fråga om priset innan?
Självklart inte. Det kan man inte försvara. Som jag ser det har antingen elektrikern gjort någon tabbe vid fakturering eller så ska han inte ha i branchen att göra. Minns inte hur det löste sej för TS.. ? Det händer ju att saker blir fel vid faktureringen men det gäller ju att kunden frågar om något verkar galet och då rättar man ju till det.
 
pandalus skrev:
Plus mr pohlman så är det ganska nervärderande inställning till kunder att dom kommer dragandes med "skräp".

Det är klart det skulle bli bittert om ALLA köpte eget material...då skulle det säkert skilja bra många tusenlappar på varenda faktura..

Som sagt allt inom bygg I ett nötskal, iglar som lever på saftade fakturor!
Jag vet inte vad jag ska säja. Kan bara beklaga din inställning och hoppas du får anledning att omvärdera din uppfattning om byggbranschen i framtiden.
 
Squall Leonhart skrev:
Angående fattiga elektriker och att de skulle köra runt med rostiga skrothögar, bo i kartonger och ständigt vara behov av hjärtstartare.
Min favoritelektriker (egenföretagare) kör runt med en 2013 årsmodell av Nissan Navara med största motorn, propfull med en massa roliga grejer och vid behov dras det även omkring en relativt ny 4P-vagn med kåpa också. Elektrikern i fråga äger två stora boningshus och en ladugård samt en massa mark till detta, allt detta inom gångavstånd från Umeå centrum så priserna på sådana gårdar är inte något du amorterar bort under din livstid om du inte har det bra ställt ekonomiskt.
Det låter som en egen företagare som det går bra för, och som nyttjar reglerna och kanske är i gråzonen ibland. Skulle inte förvåna mig om Navarran är en firmabil, liksom släpet. Och att han hyr ut en del av gård och lada till firman som lokaler. Sedan tar ut en del lön och utdelning ur firman och har så bra kontakter i byggbranschen att han kan underhålla gården hyfsat billigt.

Har han anställda så är det hela högst normalt, en vanlig framgångsrik företagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.