Jag känner inte att jag behöver försvara mitt SUV-köp men jag vill ändå motivera :)

Komfort: Lätt att kliva i och ur, samt lätt att lasta i och ur.
Framkomlighet: Har en stuga ute i skogen där sista 5km är grusväg (sista biten är två hjulspår med gräs i mitten)
Image: Tycker att bilen passar min image bra helt enkelt, mycket bättre än en tråkig KIA Ceed eller liknande som man kan få för samma peng.

Men jag håller helt med dig ToRy. På företaget där jag jobbar har mer än hälften Volvo XC60 som förmånsbil. Alla bor i tätort med normala vägförhållanden och kör 90% stadstrafik där de åker själva i bilen utan nån packning.
Eftersom alla är män så skulle jag tro att 100% har valt den bilen för att det är coolt och de har råd.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
T
maah skrev:
Jag känner inte att jag behöver försvara mitt SUV-köp men jag vill ändå motivera :)

Komfort: Lätt att kliva i och ur, samt lätt att lasta i och ur.
Framkomlighet: Har en stuga ute i skogen där sista 5km är grusväg (sista biten är två hjulspår med gräs i mitten)
Image: Tycker att bilen passar min image bra helt enkelt, mycket bättre än en tråkig KIA Ceed eller liknande som man kan få för samma peng.

Men jag håller helt med dig ToRy. På företaget där jag jobbar har mer än hälften Volvo XC60 som förmånsbil. Alla bor i tätort med normala vägförhållanden och kör 90% stadstrafik där de åker själva i bilen utan nån packning.
Eftersom alla är män så skulle jag tro att 100% har valt den bilen för att det är coolt och de har råd.
Hehe....en Kia Ceed SW är ju som en lyxbil jämfört med en Dacia och milsvid snyggare.

Lägger man på lite utrustning på en Dacia så är den absolut inte billig till vad man får, ingångsbilen är ett jäkla skämt som INGEN köper och är bara ett lockpris. Då hade jag hellre lagt samma pengar på en Peugeot 2008 eller Renault Captur som ser ut som framtidsbilar både exteriört och särskilt interiört jämfört med Dustern som har sin tråkiga hårdplast i instrumentbrädan..

Själv tycker jag att Dustern ser anskrämlig ut, mer som en leksakbil men det är kul att ni peppar upp er själva med ryggdunkningar här i tråden.

Sedan var/är den ju direkt livsfarlig att åka i, sämsta bilen som krocktestades 2011 av Euro NCAP, har väl bättrat sig nu men men....
 
Jag tycker inte heller du behöver försvara ditt bilval maah, jag ville bara besvara KoWs inlägg och få spy lite galla över alla ägare av Cayenne, Q7, XC90, X5, Touareg och så vidare... :D

Sorry för OT, nu ska jag hålla käft! ;)
 
Tycker det känns lite tråkigt speciellt när TS skrev i första inlägget att han inte ville höra nåt negativt, att ni spyr galla över hans val. Bättre att hålla tyst än att såga vid fotknölarna. Jag tycker i alla fall att bilen ser fin ut och dessutom helt ny. Jag har inte råd att hålla mig med så fin bil utan jag får leva med en Mercedes från 87, det är helt okej för mig.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Jag skulle hellre köpa en Duster och ha 300000:- kvar på bankkontot än att köpa en överprissatt XC60. Volvo är ju lite Svenssonlyx, ungefär som knarkhandlarnas BMWar. Coolast är ju att göra sitt eget bilval utan att bry sig om vad grannarna och kollegorna tycker.
 
  • Gilla
Harald Boye och 6 till
  • Laddar…
Många av dom jag känner som har dyra bilar har även lån därefter. Det ska vara så himla fint och fräsigt, kosta vad det kosta vill. Jag tycker TS har gjort ett bra prestigelöst val utifrån sin egen ekonomi, var nån som hade köpt en Skoda Felicia då när dom kosta typ 100000kr, han var helnöjd med kvalité vs pris, höll i tio år i alla fall.
 
  • Gilla
Mr9 och 1 till
  • Laddar…
maah skrev:
Men jag håller helt med dig ToRy. På företaget där jag jobbar har mer än hälften Volvo XC60 som förmånsbil. Alla bor i tätort med normala vägförhållanden och kör 90% stadstrafik där de åker själva i bilen utan nån packning.
Eftersom alla är män så skulle jag tro att 100% har valt den bilen för att det är coolt och de har råd.
Det kan inte vara så att de tycker att den är bekväm att kliva i och ur, att de har en stuga i skogen med 5 km grusväg och tycker att en Dacia Duster är tråkig? :cool: :D
 
Känns som att en del förstår mitt val av bil till 100%. Prestigelöst och utan behöva låna en massa pengar :)

Det är roligt med alla åsikter. Skulle va kul att veta t.ex. vilken bil du tank77 kör och hur du resonerade när du köpte den?
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen och 1 till
  • Laddar…
maah skrev:
Känns som att en del förstår mitt val av bil till 100%. Prestigelöst och utan behöva låna en massa pengar :)
...
Grattis till den nya bilen maah (y)

När jag började leta efter en lite robustare privat bil efter ett antal V70 och V50 "förmånsbilar", så tittade jag bland andra på (begagnade) Nissan Qashqai, Land Rover och Toyota RAV-4.
Land Rover var misstänkt billiga.
Så fick jag en reklambroschyr om Toyota i händerna.
Toyota låg naturligtvis i topp på listan över minst antal fel och Honda låg rätt bra till.
Men det mest frapperande var listan över fel i maskineriet, alltså inte rost och liknande.
Där Låg Land Rover på en av bottenplatserna medan Honda (och naturligtvis Toyota) låg i topp.

Det blev en sex år gammal Honda CR-V, och den går som ett urverk nu vid 12 års ålder och 16.000 mil.

En udda sak: Vi har nu i år för tredje gången varit till märkesverkstaden fem mil bort för uppgradering.
Det har varit småsaker, först en ljusomkopplare, sedan en fönsterhiss och nu i år airbagen på passagerarsidan.
De har upptäckts ha säkerhetsbrister och bytts ut gratis. På en 12 år gammal bil!
Hoppas att du får samma service på Dacian, maah!

Detta skrivet delvis som svar på
ToRy skrev:
...Sen blir jag ju som (lite lätt) bilnörd faktiskt mer irriterad på att någon över huvud taget kommer på den idiotiska idén att köpa exempelvis en Porsche Cayenne! VEM vaknar en dag och känner att man vill ha en Porsche och kommer fram till att Cayenne är modellen som gäller? Porsche förknippas med sportighet, fart, körglädje. Den ska vara låg, lätt och snabb. Cayenne? Brrrr...
...
I mitt tycke räcker det med följande "suvar" för att fylla behoven, fler modeller behövs inte: Land Rovers gamla godingar, Toyota LandCruiser och Lada Niva. Bruks, komfort och nätthet. Så, klart! :p

ToRy
Ps. En del av ovanstående är skrivet med glimten i ögat men i princip anser jag att suven oftast är extremt onödig.
Ds...
De få Cayenne jag såg utanför alphotellen när jag åkte söderut på vintersemester tycker jag såg trevliga ut.
Är det inte en fördom att en bil måste vara låg, lätt och snabb för att vara bra?
Eller kanske det skall vara låg, lätt och snabb alternativt hög, kantig och långsam :cool:
 
Jag sålde min ganska nya men tråkiga V70 och köpte mig en rikligt utrustad KIA Sportage....grymt nöjd!
 
Jag har också precis beställt en ny Dacia!! Vad tycker du so far om bilen?? :) Vad får du för reaktioner av din omgivning?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kul! Också en Duster eller?

Jag har ju lovat att komma med en recension men det har inte riktigt blivit av ännu.
Både jag och sambon är supernöjda än så länge. Bilen motsvarar helt förväntningarna.

Det enda jag är missnöjd med är avsaknaden av stänklappar vid julen. Kör man på en skitig grusväg så stänker det över hela bilen tack vare de stora hjulhusen. Jag ska beställa stänkslappar att montera i fram innan vi har en helt blästrad sida.

Reaktionerna är lite olika. På parkeringar så går gubbarna och spanar lite extra och verkar nyfikna. När jag berättar för vänner och bekanta vad vi har för bil så vet de flesta inte vad Dacia är.
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
Jag tror att "bilstatus" och vad man tror att andra tycker är mest i ägarens huvud... Visst, jag vänder mig om och kollar efter en Ferrari, men bryr mig inte en sekund om slipsnissen i Q7'an eller Porsche Cayenne.

Jag bryr mig heller inte om jag ser någon i en Dacia Duster, KIA eller Skoda...

Jag skulle själv inte köpa en Dacia Duster (eller KIA, Skoda, etc) men det har att göra med mitt eget ego och det är inte något som gör att jag skulle "se ner" på någon som väljer att göra det, snarare tvärtom, jag känner en viss respekt för den som gör ett smart(are) bilköp och väljer, och kan vara nöjd med, en billigare bil...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Har lite dåligt med bilder. Men en bild som visar vad bilen brukar användas till: lasta grejer och köra till sommarstugan

20150403_111324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg och 1 till
  • Laddar…
Japp en Duster här med men en Vit Laureate Tce 1.2 4x2 125hk med kamkedja, la till design och mediapaketet samt farthållare så totala priset för bilen blev 146700kr!!!! Helt galet!!!!!!! 😀😀😀 Har också funderat på stänkskydd men då vet jag att det definitivt behövs nu då 👍🏻

Känns skönt att du inte upplevt speciellt mkt negativa reaktioner för det orkar jag inte med. Min mans bror är inte alls nöjd med vårt köp men hoppas att bilen kommer vinna hans godkännande när vi väl fått den.

Bilen vi har nu är en 14årig Volvo s40 så det ska bli sååååå skönt med lite mer utrymme!! Bilen innan dess en gammal Ford Mondeo så detta är vår första nya bil :) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.