436 650 läst · 2 410 svar
437k läst
2,4k svar
Zipabox
lilytwig skrev:Har testat CO dimmern. Det man bör veta är att om du vill ha en "manuell" knapp så ska den vara potentialfri. Bra i vissa lägen, men vill du köra en trappkoppling i en befintlig anläggning så kan du få en del jobb. Fungerar bara med resistiv last, dvs glödljus och halogen. Om du vill dimma LED, lågenergi eller trafo ska du välja något annat. Kan vara smart att framtidssäkra sitt system.
Jag ska testa [länk] i slutet av veckan.
Jag har två av dessa dimmrar (Aeonlab) den ena kör jag till taklampa som består av en dimbar LED-lampa, och den andra kör jag till ett gäng downlights som drivs av en dimbar konstantströmsgenereator, och detta fungerar klockrent. Den verkar alltså inte ha några bekymmer att hantera dimbara LED-lampor.
Såg på zipato forumet att det var en med samma problem.Tomas Andersson skrev:
https://community.zipato.com/responses/nexa-devices-not-working-after-099991-update
Hej Peterpeterede skrev:
Jag kör ett par Anslut. La till dem som Chacon CAYCR-3500 om jag minns rätt. Har lagt in 5 st, men den sjätte gick inte. Oklart varför.
Det finns två minnesplatser i pluggen och jag tror att minst en måste frigöras. Min teori är att man bara kan radera med samma fjärr/sändare som man lade in med.
Andra har dock andra teorier, nämligen att en minnesplats "trillar ur" när man lägger till en tredje.
Hmm... där ser man. Jag fick inte Aeon att fungera bra. Det flimrade vid låg nivå, gick inte att dimma ner tillräckligt och lampan surrade. Har nu testat med Qubino. Fungerar nästan helt perfekt. Litet surr i lampan, men inte mer än acceptabelt. I detta fall var lasten en IKEA 13W LED.Roostertail skrev:Jag har två av dessa dimmrar (Aeonlab) den ena kör jag till taklampa som består av en dimbar LED-lampa, och den andra kör jag till ett gäng downlights som drivs av en dimbar konstantströmsgenereator, och detta fungerar klockrent. Den verkar alltså inte ha några bekymmer att hantera dimbara LED-lampor.
Det gäller alltså att hitta rätt kombination av dimmer och last.
Aeon är en framkantstyrd triac medan Qubino har bakkantstyrning. Det senare borde fungera bättre med icke resistiva laster.
En annan skillnad är att Qubino klarar bara 200W medan Aeon klarar 500W med betydligt lägre pris.
Vad är det för downlights du har? Är det också led?Roostertail skrev:Jag har två av dessa dimmrar (Aeonlab) den ena kör jag till taklampa som består av en dimbar LED-lampa, och den andra kör jag till ett gäng downlights som drivs av en dimbar konstantströmsgenereator, och detta fungerar klockrent. Den verkar alltså inte ha några bekymmer att hantera dimbara LED-lampor.
Är det bara trial and error som gäller eller finns det någon dokumentation om vad som funkar med vad, när det gäller dimmrar och lampor/laster?
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Minns inte vart jag köpte downlightsen tyvärr, med det är LED som drivs av dimbar konstanströmsgenerator.Tomas Andersson skrev:
Vad gäller dimmring av LED så är min uppfattning att det är lite "trial and error" som gäller, precis som du säger.
I vissa fall kan det gå utmärkt att dimma ljuskällan men med hemska EMC-störningar som resultat istället, vilket kan ställa till en del.
De senaste dagarna har jag fått en del konstiga värden från mina Fibaro universial sensor med 1-wire givare. När jag tittar i events i zipaboxen så är det bara ett konstigt värde, sen är de ok för att det senare igen ska komma ett konstigt värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder