Y
Jag gjorde fel vid montering av takpannor så nu när jag monterar vindskivor på traditionellt vis
så kommer det bli 22mm gap mellan vindskiva och pannor.

Ska jag bara sätta vindskiveplåt och förtränga missen eller ska man fuskatill det på något annat sätt före plåten?

Redigerat:
I höjdled eller sidled?

Y
sidled
jag var lite för ivrig. satte en tillfällig bräda och la pannorna emot den. Men denna vindskiva hamnar ju en bräda (22mm) längre ut sen när den undre vindbrädan är på sin plats.

om jag nu inte har undre och övre vinbräda i samma nivå och plåtar hela kalaset.
Visa bilaga 129190

Ingen fara. Kör på bara.
Se till att vindskiveplåten hamnar i en dal bara.

Sätt plåt, så behöver du inte göra om jobbet under din livstid.

Eller så gör du uttag i den undre skivan där sparrarna är och skruvar fast den hängande i den övre.

Y
hur mycket ovanför pannorna ska övre vindskivan vara? 1cm?

1 cm blir bra.

Y
blev 1 cm på ena takhalvan och 2cm på andra takhalvan.. fan vad irriterande..

Äh, tro mig, du kommer över det. Har själv ett gammalt sticketak, spånskivor lagda omlott med masonit ovanpå och sedan läkt. Följaktligen går det lite upp och ner och hit och dit då underlaget inte är plant. När jag skulle sätta nya vindskivor så höll jag på att tappa det fullständigt för ingenstans gick att hitta något som helst att använda som referens. Höll på länge... När jag knappt hade någon kraft kvar i armarna så fick jag syn på ett stort åskovädersmoln som närmade sig med stormsteg så jag tänkte att jag sätter fast skiten bara så det inte regnar in så får jag ta och göra om det någon annan dag. Det var tre år sedan tror jag... :cool:

Oftast är det bara du själv som vet att det inte är perfekt, och därför ser det. Ingen annan noterar det. Lyckligtvis går det faktiskt över med tiden, precis som Dalbotös säger.

Bor själv i ett gammalt hus, och återigen precis som Dalbotös erfarenhet så är ingenting rakt. Dock märks inte det förrän lod, vattenpass och riktbräda kommer fram. Alltså gör jag som man gjorde förr, fluktar efter Perssons lada. Ser det bra ut i mina ögon, så ser det också bra ut i andras. Oavsett vad moderna verktyg säjer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.