tommib skrev:
En bättre jämförelse apropå garantibyten av elmateriel är tilläggsförsäkringen som alla större hemelektronikkedjor försöker kränga på en varje gång man köper något. Det är ingenting jag köper när det gäller TV och jag är heller inte intresserad när det gäller ett vägguttag.
Det är väl sällan eller aldrig någon elektriker försöker sälja på dig en tilläggsförsäkring som skall täcka skador på vägguttaget som inte täcks av normal garanti och reklamationsrätt, så din jämförelse var inte helt bra ;)

Du får skilja på de olika sakerna och också komma ihåg att det är alltid den säljande parten som har ansvar för garantin på prylen du köpt. I ditt exempel så är det elektrikern som sålt utrustningen som har skyldighet att hantera garanti och andra reklamationer på samma sätt som hemelektronikkedjorna har det mot dig om du köper en TV oavsett tilläggsförsäkring eller inte. Tilläggsförsäkringen hanterar inte garantifrågor.

Detta sagt utan att ta parti för eller emot vad elektrikern skall lägga på för procentuellt tillägg på sina levererade varor.
 
MultiMan
hakan_o skrev:
Tror du överskattar det "digitala" inom bilbranschen med "felkoder". Visst, det är så det fungerar på nyare bilar jämfört med förr. Men det är inga såna kostnader för en verkstad detta att det motiverar tre eller fyrdubbla timpengar jmf med t.ex. en elektriker. Sen jobbar inte alla verkstäder med alla olika fabrikat, har du en Fiat åker du inte till vilken verkstad som helst, du förvissar dig först om att verkstaden jobbar med det fabrikat du kör omkring i. Så alla verkstäder behöver inte ha alla programvaror.

Du glömmer visst att elektrikern behöver göra ett antal avancerade mätningar, tester och provningar med dyra specialinstrument efter vissa av sina installationer för att kunna ha dokumnterat att allt är rätt gjort och uppfyller de krav som finns. Räcker inte med ett universalinstrument från Biltema för 99 kr...
Jag jobbar med servicesystem för bilar. Det BMW-system som krävdes för att vara auktoriserad fram till kommande årsskifte (byte på gång) kostade ca 700 000kr + löpande månadskostnader på flera tusen. En kostnad som alla verkstäder, oavsett antal anställda, var tvungen att bära. Du är välkommen att visa motsvarande kostnad för en el-firma, jag vill gärna bredda min kunskap.

Edit: Till det kommer t ex ett integrerat bokföring/boknings/beställningssystem för minst 200 000 + ännu högre löpande kostnader än ovan. Fortfarande gäller detta enbart kostnaderna för ETT märkes auktorisationskrav.
 
Redigerat:
tommib
oceanis skrev:
Det är väl sällan eller aldrig någon elektriker försöker sälja på dig en tilläggsförsäkring som skall täcka skador på vägguttaget som inte täcks av normal garanti och reklamationsrätt, så din jämförelse var inte helt bra ;)

Du får skilja på de olika sakerna och också komma ihåg att det är alltid den säljande parten som har ansvar för garantin på prylen du köpt. I ditt exempel så är det elektrikern som sålt utrustningen som har skyldighet att hantera garanti och andra reklamationer på samma sätt som hemelektronikkedjorna har det mot dig om du köper en TV oavsett tilläggsförsäkring eller inte. Tilläggsförsäkringen hanterar inte garantifrågor.

Detta sagt utan att ta parti för eller emot vad elektrikern skall lägga på för procentuellt tillägg på sina levererade varor.
Din sista mening var just klon i det hela eftersom många här och på andra ställen gärna vill motivera de enorma påslagen med någon form av garanti på arbetet/produkten. Detta borde dock ingå i apparatens garanti om jag köper den som konsument. Så jag tycker fortfarande att liknelsen håller, med avseende på enorma påslag.
 
M
tommib skrev:
Angående dina andra påståenden är de bara larviga.
Hade du läst hela mitt inlägg och specifikt rad 17 så kanske du hade förstått att det är precis det jag menar med att presentera ett specifikt tankesätt.

Jag glömmer visst att alla inte har ironi-detektorn påslagen eller uppdaterad...
 
tommib
MaxPax skrev:
Hade du läst hela mitt inlägg och specifikt rad 17 så kanske du hade förstått att det är precis det jag menar med att presentera ett specifikt tankesätt.

Jag glömmer visst att alla inte har ironi-detektorn påslagen eller uppdaterad...
Larviga = Inte relevanta. Jag förstod att det var överdrivna exempel men de har ingen bäring på diskussionen då inget av dem berör samma situation. Se de övriga inläggen om förädling av ingående komponenter mm.
 
Gnäller ni lika mycket i klädaffären när ni köper jeans för 1200 kr som butikskedjan köpt för flera 100% lägre pris?
Kräver ni inköpspris där med?
Hur blir ni bemötta då?
 
  • Gilla
John Pohlman
  • Laddar…
Hahaha.. Spot On!
 
tommib
EyEr0n skrev:
Gnäller ni lika mycket i klädaffären när ni köper jeans för 1200 kr som butikskedjan köpt för flera 100% lägre pris?
Kräver ni inköpspris där med?
Hur blir ni bemötta då?
Om samma jeans finns för 600 kr i butiken bredvid så kan du vara helt säker på att jag inte betalar 1200 kr för dem. Vi tar det en gång till: Elektrikern står för kunnandet att koppla in sakerna rätt. Materielen köper jag där den är billigast om jag tycker att det är värt att lägga tid på det, annars accepterar jag elektrikerns pris.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 5 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Om samma jeans finns för 600 kr i butiken bredvid så kan du vara helt säker på att jag inte betalar 1200 kr för dem. Vi tar det en gång till: Elektrikern står för kunnandet att koppla in sakerna rätt. Materielen köper jag där den är billigast om jag tycker att det är värt att lägga tid på det, annars accepterar jag elektrikerns pris.
Men ingen vill betala elektrikern vad han är värd så därför måste det till materialpåslag.
Så du menar på fullaste allvar att du hellre betalar elektrikern 200 kr mer i timmen och inköpspris på materialet?

Isåfall är du ganska ensam.
Det enda folk jämför med är timpriset. Men alla firmor har typ samma omkostnader. I allafall hantverksfirmor.
 
Jag tror jag har en ny affärsidé här. När man ska ta hem en elektriker beställer man hem en stor låda med material från Pelpet Elmaterial AB, som innehåller i princip allt standardmaterial som kan behövas. Elektrikern får sedan ta material därifrån. Sedan skickar man tillbaks lådan och får en faktura på det material som använts, och som ligger på elbutik.se-priser plus lite till. Alla nöjda, utom kanske elektrikern.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Gnäller ni lika mycket i klädaffären när ni köper jeans för 1200 kr som butikskedjan köpt för flera 100% lägre pris?
Kräver ni inköpspris där med?
Hur blir ni bemötta då?
Ett mer relevant exempel är att kunden anlitar ett ombud för att köpa in jeansen direkt från grossisten. Ombudet tar betalt för sin tid det tar att åka och köpa jeansen + bilersättning och debiterar enligt grossistens prislista. Samma jeans kostar då 3000:- exkl. moms + övriga kostnader.

Hur många kunder skulle köpa sina jeans via ombud om de insåg att ombudet hade debitering enligt ovan. Inte särskilt olikt problemet inom taxi där vissa åkare utnyttjar kunders okunskap och tar rövarpriser. Skillnaden är att jag hittills inte sett någon av de seriösa taxiföretagen stå och försvara beteendet med exempelvis argument som "det är en fri marknad", "kunden frågade inte om priset innan och får skylla sig själv", "det är inte fult att tjäna pengar".

Det verkar vara svårt för vissa att förstå att man som kund kan tycka att påslag är helt OK men att vissa avarter inte är OK. Det är väl ingen som ifrågasätter rätten till påslag men storleken kan man ibland bli lite trött över.
 
  • Gilla
Joyn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
EyEr0n skrev:
Men ingen vill betala elektrikern vad han är värd så därför måste det till materialpåslag.
Så du menar på fullaste allvar att du hellre betalar elektrikern 200 kr mer i timmen och inköpspris på materialet?

Isåfall är du ganska ensam.
Det enda folk jämför med är timpriset. Men alla firmor har typ samma omkostnader. I allafall hantverksfirmor.
Nu gled du över till att snacka om vad en elektriker är värd, i tråden där vi pratar om märkligt stora påslag bara för att gå ut i bilen och hämta en pryl.

Men OK då. Vilken elektriker snackar du om då?

Då du påstår att elektrikern är värd en viss summa måste du väl ha någon speciell i åtanke?
 
M
pelpet skrev:
Jag tror jag har en ny affärsidé här. När man ska ta hem en elektriker beställer man hem en stor låda med material från Pelpet Elmaterial AB, som innehåller i princip allt standardmaterial som kan behövas. Elektrikern får sedan ta material därifrån. Sedan skickar man tillbaks lådan och får en faktura på det material som använts, och som ligger på elbutik.se-priser plus lite till. Alla nöjda, utom kanske elektrikern.
Frågan är hur många procent Pelpet AB tar i påslag, och om Pelpet AB verkligen är värd de pengarna?
 
EyEr0n skrev:
Det enda folk jämför med är timpriset.
Varför tror du att det är så när det uppenbart många gånger är så att det är påslaget man borde titta på istället?
EyEr0n skrev:
Men alla firmor har typ samma omkostnader. I allafall hantverksfirmor.
Jag är tveksam till varför det skulle vara så. Sen skiljer sig garanterat debiteringsgrad, planeringsförmåga, yrkesskicklighet etc. Så nej jag tror inte att det är ett nollsummespel att det i slutänden blir lika dyrt oberoende på vilken firma du väljer.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej, Christian!
Många har redan svarat och kommenterat priser etc. Jag vill bara ytterligare inskärpa några enkla regler att tänka på innan man ingår ett avtal. Detta efter en del mer eller mindre tråkiga och dyrköpta erfarenheter.
Kolla alltid företaget som ska utföra något åt dig och ta referenser!
Gör aldrig muntliga avtal. Det blir oftast dyrt. De flesta företag, åtminstone i Stockholmstrakten är helt oblyga när det gäller att lägga på.
Gå igenom avtalet tillsammans med den som ska utföra det! Har du exempelvis begärt renovering av vardagsrummet men inte skriftligt kommit överens om att även golvsocklarna ska målas, så gör de det inte utan det blir ett s.k. tilläggsjobb som kanske tar ytterligare fjorton dagar innan de kan utföras eftersom det inte var med från början.
Avtala om vad som ska ske när de inte håller tiden. Det gör de sällan.
Köper du egna grejer, så kolla upp om firman sätter in dessa. De kan mycket väl säga: - Ah, vi brukar inte jobba med de där grejerna. Vi använder kvalitetsprylar, bara. Sedan får du betala ungefär det dubbla priset för en sak som är likadan som den du köpte på Bauhaus.
Kom absolut överens om innan, vad som ska ske om det uppkommer oförutsedda saker! Det kan bli mycket dyrt annars.
Kom överens om innan, vem som ska köra bort byggrester.
Kontrollera innan, vad byggföretaget anser vara "skälig tidsåtgång" för bygget. Ett köksföretag vi anlitade ansåg t.ex., att om spisen fungerade och vattnet var påkopplat, så hade vi ett fungerande kök, trots att det tog ytterligare två månader innan köket faktiskt var klart.
Tänk på, tyvärr, att många byggföretag går efter den heliga treenigheten: Aldrig i tid. Fort men fel. Saltade räkningar.

Till sist: kan du göra det själv, gör det!

P.S. Jag ska väl för anständighetens skull säga att vi, bland de vid det här laget ganska många hantverkare vi har haft att göra med, också har träffat på såväl noggranna och kunniga som hederliga hantverkare. D.S.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joyn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.