Hej!

Håller på att renovera upp en gammal ladugård till garage. Ska isolera taket för att kunna få plats med ev billyft så tänkte jag isolera mellan takstolarna nästan ända upp i nock. Taket är plåt som ligger på reglar över gammalt spåntak ska isolera med mineralull så antar att jag måste ha luftspalt? Hur stor? Där går åsikterna isär en del säger att 16 mm räcker en del säger 45mm men inte mer än 50 mm vad gäller? Eftersom jag inte går upp till nock behövs iaf ingen ventilation upptill? Tänkte bygga spalten med reglar och masonit skivor. Funkar med vanliga masonit skivor om jag fattat rätt?
 
Glömde ska jag sedan ha plast mellan isoleringen och gipsskivorna? Kommer att värma med vedkamin så blir säkert ganska ojämn temperatur är det dumt att använda plast?
 
Många som läst men inga idéer?
Hörde att det inte kommer att bli något bra att göra som jag tänkt då jag inte har nått tätt undertak.
Plåt uppepå gammalt spåntak som varit enda yttertak i ca 100 år innan alu tak plåt lades på, då den lades på läktade man uppepå spåntaket. Spåntaket är lite väderbitet och har lite hål.
Om jag gör som jag först tänkte kommer jag att få kondens på insidan av plåten fick jag förklarat för mig?

Om jag istället satsar på plant undertak menar då istället för att göra snedtak och glömmer billyft skulle det funka då?
Luftspalt efter takfoten upp över isoleringen. Halva huset kommer ju att vara ouppvärmt och luft kommer ju frånden delen så borde inte bli så stor skillnad mot nu? Och jag har aldrig sett nån kondens på insidan? Det här alternativet blir ju dessutom mkt billigare material mässigt sett.
 
Redigerat:
Låter osannolikt med kondens om du har luftspalt. Det hade inte jag bekymrat mig om.

Ang luftspaltsbredden så anser jag att den bör bero på hur blåsigt du har det. Här i Skåne där det blåser för jämnan kan man klara sig med mycket liten luftspalt. Personligen anser jag att allt över 25 mm är onödigt, men jag kan ändra mig om vetenskapligt hållbara bevis på annat presenteras. (Jag förbehåller mig dock rätten att själv tolka de vetenskapliga rapporterna.)

Generellt är det väl inte fel med plast på insidan, men det beror lite på isoleringstjocklek och hur användning och uppvärmning ser ut. Är en fråga om hur mycket fukt som tillförs luften i garaget.
 
Du kommer få kondens under plåten. Om plåttaket ej är ventilerat i fot och nock då är det ingen ide med invändig luftspalt. Då passar kompakttak dvs utan luftspalt. Tyvärr är taket en riskkomstruktin pga läktmontaget.
 
Med parallelltak skall luftspalt ej överstiga 25 mm map Oldboy:s inlägg
 
Det blir ju ventilerat vid takfoten och tänkte inte isolera ända upp till nock utan slutar en knapp meter ifrån nock så det blir ju ventilerat via springor i panelen på ena gaveln och från den övriga delen av ladan som blir oisolerad.

Vad gör att läkten gör taket till en risk? El blir det en risk om jag isolerar? Plåten har legat sedan sent 60 tal.

Så att det inte finns nått tätt undertak spelar ingen roll? Fick höra av en bekant att utan tätt undertak skulle det inte funka att isolera i fullhöjd med luftspalt som jag beskrev i mitt första inlägg utan han tyckte jag skulle skippa den iden och göra plant innertak med kallvind ovanpå.

Tänkte lägga 200-250 mm isolering, kommer att värma med ved kamin(då ved är gratis för mig). Kommer väll att elda regelbundet och använda det som uppställnings plats under vintern för min hobbybil och brukar fixa med den på vintrarna och kommer väll hända att bruksbilen körs in om den behöver fixas till men annars får den stå ute tills nästa projekt efter ladan är klart som är en carport.
 
Jag läste nog slarvigt ang användningen.

Plåttaket bildar nog kondens regelbundet på undersidan men det är troligen inget problem då taket har suttit sen 60-talet.
Hur du skall lösa takproblemet.

Jag vet ej vad som är bäst men jag antar att en luftspalt inte gör någon nytta då den är till för att ventilera bort inträngande fukt som genereras inomhus. Jag antar att du inte kommer ha dusch, kök tvätt etc som genererar fukt.

Jag skulle isolera utan luftspalt då du inte tillför fukt. Om lite fukt kommer in ovan ångspärren då försvinner den då du inte har tätskikt under plåten.

Kondensen kan öka under plåten pga att spåntaket blir kallare då du isolerar men det problemet kommer du inte undan pga plåttakkonstruktionen.
 
Nu blir jag ännu mer förvirrad?
Har man inte luftspalten för att försöka ventilera fukt som kan bildas mellan isolering och undertak? med plast ska man väll inte få upp nån fukt innifrån? El har jag fattat fel?

Ok så du tycker jag kan isolera mot spåntaket utan nått imellan mineralull o spån? Ska man iaf inte ha nån slags vindstopp så det inte blåser rätt in i isoleringen?

Enligt bekant så funkar varken det el luftspalt då han säger att det kommer att bildas kondens på undersidan av plåten och droppa ner antingen på masoniten el isoleringen beroende på vilket sätt man gör. Och även om det inte finns kondens nu så kommer det att uppstå om jag börjar värma upp garagedelen enligt honom och det låter ju vettigt? Kör man plant innertak luftspalt över isoleringen (Ca 30 cm behövs bara för att kunna mula dit 300-400mm isolering) och kallvind så ska det funka enligt honom då inte mkt extra värme når plåten då det blir rejäl ventilation och stort utrymme som kyler av varmluften så den inte når plåten och kondens bildas på undersidan?

Tog ett par bilder på taket inifrån
tak.JPG

På en del ställen är rätt mycket av spåntaket väck speciellt neråt takfoten det var ju yttertak i ca 100år innan plåten åkte på och antar en del for dän när läkt och plåt lades på 1967.
tak-igen.JPG

Ingen som har gjort som jag el vet hur man ska göra? Riva av plåten och spika nytt undertak är inte aktuellt utan går det inte att isolera jämns med takbjälkarna så kör jag på plant innertak luftspalt en bit över isoleringen och sedan öppen kallvind det ska väll iaf funka?

Tacksam för svar och åsikter så jag kan planera vidare.
 
Redigerat:
Kondens bildas alltid på undersidan av yttre taklagret.
Själv byggde jag en vedbod där jag underlät att lägga ett undertak och den är rejält luftad men ändå bildas kondens på undersidan av takplåten som då även ibland droppar ner på veden.

När vi la om taket på den gamla ladugården för några år sedan så valde vi att ta bort allt gammalt spån och lägga råspontluckor med papp på. Detta för att ha möjlighet att i framtiden använda ladan utan risk för kondensdropp.
 
Ja så är det säkert men här droppar iaf inte ner nått vad jag märkt, spånorna kanske suger upp det mesta och så torkas det ur om inte förr så på sommaren antar jag. Har också vedbod i en tredejedal av ladan och det droppar inget på den veden oavsett om spånet är kvar el inte vad jag märkt under de snart 20 år jag bott här.

Känns som lösningen med plant innertak 300m isolering luftspalt en liten bit så takfoten får ventilation känns som säkraste lösningen då för mig då jag inte har planer att riva av plåten och spika nytt undertak av råspont. Kan tom sänka ner taket så ingen luftspalt behövs utan isloeringen blir under takfoten skiter sig ju iaf med billyft så om det blir 3,20 el 3.50 i takhöjd kvittar väll då. Blir ju en rejäl kallvind över då som får lika mkt ventilation i stort sett som nu och har det funkat sen 67 bör det ju funka 50 år till minst? är ju en gammal skulle med hö på över den delen jag tänkte bygga garage över som jag får riva ur först. Nu vid närmare eftertanke har en bekant gjort så med sin lada -73 tror jag det var, är iaf plåttak på gammalt spåntak och sedan kallvind och sedan isolering och innertak har varit uppe på kallvinden åtskilliga ggr och letat bland bildelar skruv och annat och droppar inget el finns nån fukt där heller så kankse funkar för mig med?
 
Redigerat:
Ska du ha ett plant undertak kan du ju även isolera med halm/hö. Själv skulle jag i vilket fall undvika vanlig sten/glas isolering som gärna bara blir blöt men torkar ur dåligt.

Givetvis kan du även köra isolering i snedtaket också men du ska ju då vara klar över vilka risker det innebär. Alternativ till att sätta plast underst är ju en "ångbroms".
 
Känns inte som halm el hö är lämpligt det brinner ju rätt bra med tanke på skorsten och att man säkert tar fram svets både mig/mag och gas ibland. Tror nog jag chansar med mineral ull och skippar att isolera snedtaket utan väljer plant tak och kall vind ovan. Känner en snickare el pensionerad snickare får ta hit honom och se vad han säger.
 
Har du inte märkt av något kondensdropp ellir inläckage av vatten när det regnar och blåser så är det lugnt.

Varför det skulle bli mer kondens under plåten bara för att du värmer upp och isolerar (snedtak) förstår jag inte. (Under förutsättning att du lägger på åtminstone 20 cm isolering, samt har fuktspärr/ångbroms under.) det är ju bara om du inte isolerar tillräckligt som det kan bli kondens. Sedan när det gäller tillförd fukt inne: om du tar kall luft utifrån och värmer upp och sedan kyler av till utetemperatur igen så blir ingen kondens om inte någon fukt har tillförts när luften var varm inne. Så, om du tänker tvätta bilen, eller om ni är några stycken som jobbar er varma och flåsiga i ett antal timmar så tillförs en del fukt, och då kan det vara bra med ångspärr/ångbroms.

Sätt masonit som vindstopp, och plasta insidan, så finns det frihetsgrader att göra vad som i utrymmet. Plast kan man skippa om man inte tänker ha det permanentuppvärmt.

Har själv bl a en gammal loge med plåttak på läkt, utan undertak, (det gamla ursprungliga spåntaket är helt borta). Förekommer inget kondens dropp vad jag märkt, men väl kondens på undersidan av plåten nu och då beroende på väder. Logen är över 100 år, plåttaket vet jag inte, men bör vara lagt någon gång mellan 1930 -1970, dvs minst dryga 40 år, förmodligen mer. Trots att läkten blir lite blöt/fuktig av kondens nu och då så är det inget fel på den, och den kommer att stoppa 100 år till utan problem. Både spåntak, faltak och korrugerad plåt tillåter luften att spela runt läkten uppifrån/utifrån så ventileringen är inget problem. Vill du helgardera så lägg ribbor/läkt mellan (under) takläkten.
 
Var ute idag på em i blåst, snösmältning och regn och visst lite lätt kondens fanns inv på plåten men inga droppar. Kände på läkt och spåntaket de kändes torra. Höet som legat sedan 50 talet har inte möglat och är torrt så det dammar
Har bestämt mig för plant innertak under takfoten och kallvind ca 275-300mm isolering. Ser inte att det skulle påverka mot hur det är nu? El är jag trög och missar nått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.