Man kan ju vända på det också, om en BV klatrar så är sannolikheten att du kan åtgärda det själv noll och intet.

Min anläggning är ju som sagt en riktig gammhärk, och jag lägger väl ner 2-3 timmar per år för sotning. Bulkförrådet bör man väl rengöra en gång per år, så lägg till 2 timmar för det också. Detta med en anläggning som du lätt kan hitta för under 10000 på blocket.
 
B
En bekant har haft problem med bulken då pelletsleverantören inte kan garantera kvaliteten om de måste blåsa längre än 5 m tror jag det var.

Och sen visst, lågtemp behövs ju så radiatorerna måste ju ses över.

Men med BV är det i princip 0 min per år....

Min bekant ångrar sig och de satte in en för 7 år sen. Nu var det nog en av dessa som dumpas på blocket, men det visar ju ändå på att det är känsligt, kvalitet på pellets etc spelar in. Och det kräver ju ändå engagemang.

Men har TS redan en oljepanna så sätt på en pelletsbrännare och se hur det går.
 
Min pelletssnläggning är helt okänslig mot olika kvalité på pärlorna, den klarar tom av att det är sågspån med. Beror helt på vilken typ av anläggning man väljer att satsa på.

Sen anser jag att oavsett vad man ska förbränna så är det viktigt att det finns ett litet intresse för det.
 
  • Gilla
Grubblan
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Beror ju på hur mycker tummen mitt i handen man har själv. Pelletseldare brukar vara händiga och måna om sin egen ekonomi.
Tar man hjärp av några vänner, forslar bort den gamla pannan och ställer den nya på plats. Eventuellt också tar upp ett lämpligt hål i skorstenen och murar igen det gamla så är det bara rörkopplingarna och elen kvar. Alla rör finns redan på plats nästan på rätt ställe och det tar inte lång tid för en installatör att få pannan igång. Kostar inga 30000.
Under hela sommaren och hösten har det dykit upp Biomatic 20+ pannor på Blocket för priser kring 15000-20000. Där kan man göra fynd på en bra och hållbar anläggning om man vill hålla ned den totala uppvärmningskostnaden.
Att pelletseldning fått dåligt rykte pga. poffande farliga pellixbrännare kan man här dra nytta av då nyinflyttande stadsbor säljer bort nästan nya pannor till vrakpriser.

Men naturligtvis är det bäst att installera bergvärme om man inte alls är intresserad att lägga ned någon tid på sitt värmesystem.

Frågan är då varför TS tar upp frågan om pellets över huvud taget?
Om man räknar på det sättet så får man en 6 kw Nibe vp under 90000 kr med borra och rördetaljer kan ev få en 8 kw vp också och då är allt nytt med garanti och vill man köpa beg grejer kostar det 30-40000 kr mindre.
 
xdigger skrev:
Tycker inte att man ska behöva bli idiotförklarad bara för att man tycker pellets är bra. Jag skulle aldrig satsa på BV eftersom jag anser att man är elberoende då.

I mitt hus skulle tex BV inte funka nåt bra! Förmodligen, skulle jag få mängder av problem. Jag tycker inte att det är nån besparing att förstöra huset.

I en modern fin panna som ariterm biomatic(typ som jag har) så är det extremt smidig hantering till skillnad från alla som konverterar gamla oljepannor och vedpannor, som oftast får en ganska knölig hantering. Jag vill påpeka att jag INTE tycker TS ska köpa nåt begagnat mög utan en modern anläggning.
Varför skulle du få problem med huset av bergvärmen ? Om du menar fukt på vinden undrar jag om det stämmer på vintern när du eldar är luften torr på hösten/sommaren när du inte eldar så mycket är luften fuktig och många pellets eldare kör ju på elpatron på sommaren för att slippa jobbet med sotning och dyligt.
 
Är kåken på 100m² så kanske man ska ta med förvaring av pellets i beräkningarna också?
eventuell frikyla kan ju funderas på också.
 
Saken är att jag kör lastbil och är borta en del. Så driftsäkerheten är viktigt för mig. Annars hade jag helt klart valt ved om de fanns tiden till de
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
En luft/vatten vp kan vara ett bra alternativ om huset ligger söderut. Kostar lite mindre än bergvärme men spar inte lika mycket heller och troligtvis lite sämre livslängd och när vp tjänat ut finns inget hål kvar som kan kan använda till nästa vp. Så räknar man på lite längre sikt är det inget bra alternativ om man bor där det går bra att borra.
 
Jag satte i våras in bv efter att ha kört en vinter (2012-2013, kallaste i mannaminne i GBG) med bara en FH35 + elrad i sovrummet och förra vintern med en HWAM3420 kamin i övervåning också. Gissa om jag frusit. Gissa om jag burit ved.

Säger bara - BERGVÄRME!

Dock, man måste kolla på förutsättningarna. Man kanske inte har pengar. Huset kanske inte är värt bv. Sedan är hus från 1980 och framåt bättre isolerade, så typkunden för bv är väl som jag med en villa från 1974, 160-170 uppvärmda taskigt isolerade kvadrat. Gamla hus mår väl dessutom bäst av en varm murstock. Bv funkar väl bäst på hust från 1940-1980 som drar en del. Drar huset under 15000 kWh per år är nog direkt el med en LLVP eller FLVP bästa lösningen.

Men jag får väl för en gångs skull hålla med johanpelle (trots att han brukar skriva negativa inlägg om braskaminer) att om man är lite intresserad av eldning, hittar en hyfsat modern anläggning på Blocket för 20-30 tusen med panna och brännare och kan installera själv så man stannar på 30-40 tusen totalt så är pellets ok. Annars om man snackar 70-80 tusen förstår jag inte hur an över huvud taget kan fundera på något annat än bv. Och jag köper inte det där med att bv går sänder hela tiden, kompressorkylskåp är en teknik från 30-talet som är väl beprövad vid det här laget.

Bor du där det finns risk för strömavbrott mitt i vintern så installera en braskamin så du överlever några dagar.
 
Det är fullt möjligt att ett kylskåp som är över 50 år fungerar än idag, men köper du ett nytt kylskåp så kan du nog inte räkna att få ut mer än 10 år ur det. Har själv råkat ut för två havererade kylskåp de senaste åren, det enda var 3,5 år, det andra 9.

Jag tror det var Länsförsäkringar som släppte en rapport angående värmepumpars livslängd häromåret och jag har för mig att förväntad livslängd var 12 år.
 
Men de måste bero på vilken märke och modell man köper va?
 
Garanterat, men inget av mina havererade kylskåp var några snikmodeller.
 
Mycket äpplen och päron här... Som det skrivits tidigare går det inte att på uppgifterna som ts lämnat säga att det ena är bättre än det andra. Varje hus är mer eller mindre unikt och då det gäller en så stor investering kan jag rekommendera dig att du försöker förstå hur dom olika systemen fungerar samt vad dom behöver för förutsättningar för att prestera optimalt. Kör själv pellets i en vedpanna mot ackumulatortank och är mycket nöjd med det. Dock skulle jag inte tveka att installera bergvärme då den dagen kommer att det är dags att byta ut nuvarande system. Men då har jag ett hus som kräver 45grader framledning vid -25. Som kontrast installerade en bekant (trots min avrådan) bergvärme i en stor gammal oljeeldad kåk härom året. Maken till glädjekalkyler som dessa försäljare lämnade har jag aldrig sett. Det slutade med ett för grunt hål, för liten pump och elräkningar som inte skiljer sig nämnvärt från då gamla pannan satt där. Då får man även räkna med dom 160000:- det gick på att installera det också.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Min plan är att ta in offerter från flera olika företag för att kunna göra en så bra bedömning som möjligt
 
Efter att ha läst igenom mitt inlägg ser jag att jag måste förtydliga mig lite. Menade inte att ts inte begriper hur saker fungerar utan ville bara trycka på hur viktigt det är att man förstår hur dom olika systemen presterar bäst och vad dom behöver för förutsättningar. Sen ska jag ärligt säga att i exemplet jag nämnde så var det faktiskt 2 firmor som inte ville lämna en offert då dom ansåg att det inte skulle fungera tillfredsställande utan kompletterande åtgärder. Så ta vad försäljaren säger med en nypa salt, för dom är trots allt försäljare. Detta gäller oavsett vilket värmesystem det gäller.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.