Köpte några förpackningar castor-klammer på Biltema, samt ett monteringsverktyg i plast för 29:90. Tyckte det fungerade rätt bra, men verktyget var som väntat lite rackligt.

Investerade i dag i castorverktyget i metall, som kostade 360:-.

Fungerade lite bättre. Kändes rejälare, MEN verktyget gjorde märken både på tapet på något ställe, och på kabeln på flera ställen. Såg inte särskilt snyggt ut, så jag övergick till plastverktyget i stället.

Blev dock rätt less mot slutet då ett antal klammer bara böjdes då jag försökte spika i dem. Dessutom skavs färgen lätt av om man försöker dra ut dem. Att återanvända dem gick bara i något enstaka fall. Skulle tro att ungefär hälften fick kasseras, vilket känns dyrt, då klamrena är betydligt dyrare än andra sorter jag använt (TKK eller de vanliga i plast).

Tror skillnaden mot den tidigare positiva känslan var att jag då spikade i trä, medan jag nu spikade i vägg med masonitskivor under tapeten.

Märkte också att om man försöker spika i en klammer så den platta "spiken" går tvärs över träfibrerna var det riktigt svårt att få i dem över huvudtaget.

Hur gör ni andra som använder det verktyget? Gissar att lite eltejp runt de skarpa metallkanterna borde göra susen, ifall man lyckas pilla dit tejpen.

Var tidigare positiv till castorklammrena, men funderar nu på om man inte borde prova Letti i stället.

Såg nu att Jula har något som jag misstänker är Letti, eller en kopia (Schneider):
http://www.jula.se/metallklammer-tfk-enkel-402393

Verktyget ser ut så här:
http://www.jula.se/monteringsverktyg-for-klammer-402398#product-details-tab-menu

Vad tror ni? Är det här något att satsa på istället för castorklamrena?

Gick en gång i den grå forntiden elektrikerutbildning, men då använde vi bara TKK. Har sedan dess jobbat med helt andra saker..

Redigerat:
Har använt gipsvarianten av castor med plastverktyget. Tyckte det funkade bra och det satt bra. Men Letti är ju lite mer diskreta. Jag valde Biltema-castor bara för att jag inte kunde motivera att köpa ett paket letti för flera hundra bara för att sätta upp tre meter kulo.

säger bara: 2benta letti! kommer aldrig använda nåt annat till EKRK, blir snyggt och är lätt att slå i utan specialverktyg.

O
Hur fungerar letti kontra betongvägg/lättbetong?

Man använder den speciella pluggen

O
oki tack!

Kan meddela att jag köpte Julaverktyget. Det var som natt och dag jämfört med Biltemaskräpet. Med biltemavarianten (både den i plast och metall), så böjdes var och varannan klammer om man satte klammern tvärs mot fiberriktningen på trä (själva "spiken" är ju platt och bred). Fungerade bäst om man spikade i t.ex. en list. Spikar man i t.ex. panelbrädor böjs nästan alla klammer. Man får böja tillbaka, försöka igen, böja tillbaka, försöka igen, och har man tur får man till slut dit klammern. Riktigt uselt faktiskt, då jag nog fått kassera hälften av alla klammer jag köpt, trots att jag lyckats räta ut och återanvända många. Dessutom försvann ofta den vita färgen om klammern inte gick i på några få slag.

Julavarianten är av märket Scheider. Köpte verktyget och ett 100-pack med klammer. Har snart använt upp hela förpackningen, och har inte behövt kassera en enda klammer. Riktigt bra! Smidigt att använda, och klammern är mycket stadigare än Biltemavarianten.

Vet inte om Julaklammern är samma som Letti, men det är helt klart min favorit.

Redigerat:
Schneider Electric har kommit med en egen variant på LETTI. Inget jag själv har testat, men säkert bra!

//Patrik

Letti är snyggare än castor, men ska man spika i gips så är castors klammer som är avsedda för det överlägset bäst!

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Jula säljer Schneider Electric´s variant som heter Fastis

• Gilla
Topen
  • Laddar…
Passar Fastis i Letti-donen?

har testat schneiders variant vart mkt nöjd med resultatet. Verktyget som kom med låste fast klammern bra både med magnet samt plasten runt klammern

Ska dra om "kulo" EKRK (framförallt 3 ledare till uttag och längsmed nederkant tak mellan kulodosor samt 2 ledare ned från kulodosa till strömbrytare)

Förutsättning: Hus från 1909 med plankvägg och på vassmatta putsade väggar och tak, samt taklisten är även den putsad.

Har de korta letti enbenta 8mm klammer (16mm långa?) samt islagsverktyg. Har ännu inte provat dem, men min känsla är de är för korta och inte kommer fästa pga putsen.

Har beställt de längre 25mm letti enbenta.

Mina frågor;

- Behöver jag lettiplugg, eller ska jag använda den längre modellen som når in till träväggen bakom, borra först?

- Ska letti klamras i väggen - kan eller bör man klamma/spika i dörr / fönsterfodret istället för väggen om det är svårt att lyckas utan att förstöra putsen?

- Kan enbent klammer användas för att dra även "mitt på" vägg (dvs inte bara utmed list)

- Är det vettigare att använda TKK klammer "mitt på väggen" ?

- Schneiders/Julas 8mm tvåbenta ser nästan bättre ut än lettis motsvarighet, erfarenheter?
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ion/klammers/metallklammer-tfk-dubbel-402400/

Finns några andra tips, jag har inte spikat kulo förut...

Jag ska tillägga, jag kommer inte utöka systemet, utan enbart byta från gammal blyomspunnen ledning till modern ledning då jag ska måla och tapetsera om i utrymmet... kanske är det kantboll om man får byta kulo, men jag bedömer att jag har kompetensen att göra detta...

denna anmärkning så att vi inte faller in på behörighetsdiskussionen...

Redigerat:
JohanLun skrev:
Jag ska tillägga, jag kommer inte utöka systemet, utan enbart byta från gammal blyomspunnen ledning till modern ledning då jag ska måla och tapetsera om i utrymmet... denna anmärkning så att vi inte faller in på behörighetsdiskussionen...
Haha Fast även det är ju behörighetskrävande arbete. ;)

Dessutom tycker jag att du ska köra 3-ledare till strömställare. 2-ledare är ytters ovanlig nu för tiden.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.