2 163 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Gammal varmvattensberedare och LLVP - Ersätta eller konvertera till vattenburet?
Hej.
Under nästa år behöver jag byta ut både varmvattenberedaren(-78) och luftvärmepumpen(-05) i vårt hus 2-plan,150m2 platta på mark med direktel från -78. Värmepumpen funkar bra på bottenvåningen då det är ganska öppet där men får ha elementen på uppe. Har även en kamin i vardagsrummet centralt på bottenvåningen.
Enligt den tekniska beskrivningen sitter det 50+120mm isolering i väggarna(K-värde:0,22) och 200mm på vinden (K-värde: 0,18). 3-glasfönster i ca 2/3 av huset och 1/3 2-glasfönster.
De prisuppgifter jag har fått är cirka 20k för pumpen och 10k+installation för en ny beredare. Så jag funderar helt enkelt på om man inte ska konvertera hela huset till vattenburen värme ist. Jag skulle nog kunna tänka mig att dra rördragningen själv för att hålla ner kostnaden lite men värmekälla tillkommer ju. Har dock 24st fönster så om man måste ha en radiator under varje kommer nog installationskostnaden att dra iväg.
Vi har dock inte bott i huset så länge, flyttade in i mars i år. Och jag tycker inte att vår förbrukning är speciellt hög (se bild nedan, uppgifterna kommer från Fortum). Men får väl se hur den blir med våra förutsättningar i vinter.
Bergvärme hade ju varit fint men dyrt, hur står sig LVVP? Inte lika stor besparing men man slipper ju fläktljudet iaf.
Hade jag inte varit tvungen att byta ut beredaren och pumpen hade jag nog kört på några år till men känns ju dumt att dra igång en konvertering sedan om man lägger ner 35k nu.
Som ni ser vet jag inte riktigt vad jag vill så alla tips och förslag är välkomna.
Under nästa år behöver jag byta ut både varmvattenberedaren(-78) och luftvärmepumpen(-05) i vårt hus 2-plan,150m2 platta på mark med direktel från -78. Värmepumpen funkar bra på bottenvåningen då det är ganska öppet där men får ha elementen på uppe. Har även en kamin i vardagsrummet centralt på bottenvåningen.
Enligt den tekniska beskrivningen sitter det 50+120mm isolering i väggarna(K-värde:0,22) och 200mm på vinden (K-värde: 0,18). 3-glasfönster i ca 2/3 av huset och 1/3 2-glasfönster.
De prisuppgifter jag har fått är cirka 20k för pumpen och 10k+installation för en ny beredare. Så jag funderar helt enkelt på om man inte ska konvertera hela huset till vattenburen värme ist. Jag skulle nog kunna tänka mig att dra rördragningen själv för att hålla ner kostnaden lite men värmekälla tillkommer ju. Har dock 24st fönster så om man måste ha en radiator under varje kommer nog installationskostnaden att dra iväg.
Vi har dock inte bott i huset så länge, flyttade in i mars i år. Och jag tycker inte att vår förbrukning är speciellt hög (se bild nedan, uppgifterna kommer från Fortum). Men får väl se hur den blir med våra förutsättningar i vinter.
Bergvärme hade ju varit fint men dyrt, hur står sig LVVP? Inte lika stor besparing men man slipper ju fläktljudet iaf.
Hade jag inte varit tvungen att byta ut beredaren och pumpen hade jag nog kört på några år till men känns ju dumt att dra igång en konvertering sedan om man lägger ner 35k nu.
Som ni ser vet jag inte riktigt vad jag vill så alla tips och förslag är välkomna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Happ, inte så många svar men jag har lekt ett par timmar i CAD:en, rördragningen på bottenvåningen skulle kunna se ut något såhär om man konverterar. Sen bara uppstick till radiatorerna på övervåningen. En idé är att bygga in rören i en låda vid taket sen synliga rör ner till radiatorerna.Inte för att jag har så stora problem med det estetiska men tänker på när det är dags för städning/omtapetsering.
Radiatorerna har jag tänk att skulle vara 600x900mm 768W vid DT 30°. Dvs 61W/m2 nere. 22mm stammar med 15mm avstick.
Vad tror ni om det?
Aldrig hållit på med VVS tidigare men känns ju inte omöjligt att kunna lära sig att dra rören själv med presskopplingar.
Drar man returen underst eller överst när man drar stammarna?
Radiatorerna har jag tänk att skulle vara 600x900mm 768W vid DT 30°. Dvs 61W/m2 nere. 22mm stammar med 15mm avstick.
Vad tror ni om det?
Aldrig hållit på med VVS tidigare men känns ju inte omöjligt att kunna lära sig att dra rören själv med presskopplingar.
Drar man returen underst eller överst när man drar stammarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är en annan aktuell tråd om konvertering om du inte sett den:
http://www.byggahus.se/forum/varme-...kande-el-till-vattenburet-att-starta-upp.html
Skillnaden i pris mellan bergvärme och LVVP är inte så stor som det var. En BVVP är billigare i inköp och det har blivit billigare att borra. I Gävle skulle jag nog satsat på bergvärme...
http://www.byggahus.se/forum/varme-...kande-el-till-vattenburet-att-starta-upp.html
Skillnaden i pris mellan bergvärme och LVVP är inte så stor som det var. En BVVP är billigare i inköp och det har blivit billigare att borra. I Gävle skulle jag nog satsat på bergvärme...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Jag tycker dina ritningar och radd dimensionering ser bra ut. 2 stammar med 22 mm kommer räcka bra om de är någorlunda jämnt fördelade.
Fundera på om det går att lägga på 150 mm till på vinden.
Har du inte tummen mitt i handen fixar du detta, kör i 0,2-0,3 b tryckluft (inte mer) och gå runt med såpvatten över kopplingarna innan du kopplar på vatten, och inga dolda kopplingar , så kommer det gå fint. Det är startsträckan som är värst, när man väl kommit igång så är man plötsligt klar en vecka senare. Ger hår på bröstet också =)
Varma överst, returen under, så de riktiga rörkrökarna gör det=)
Fundera på om det går att lägga på 150 mm till på vinden.
Har du inte tummen mitt i handen fixar du detta, kör i 0,2-0,3 b tryckluft (inte mer) och gå runt med såpvatten över kopplingarna innan du kopplar på vatten, och inga dolda kopplingar , så kommer det gå fint. Det är startsträckan som är värst, när man väl kommit igång så är man plötsligt klar en vecka senare. Ger hår på bröstet också =)
Varma överst, returen under, så de riktiga rörkrökarna gör det=)
Tack för svar! Tilläggsisolera vinden har jag funderat på men har blivit lite avskräckt när jag har läst om att vissa får problem med mögel. Men kanske inte är ett problem när man har plast i taket?Martenw skrev:Jag tycker dina ritningar och radd dimensionering ser bra ut. 2 stammar med 22 mm kommer räcka bra om de är någorlunda jämnt fördelade.
Fundera på om det går att lägga på 150 mm till på vinden.
Har du inte tummen mitt i handen fixar du detta, kör i 0,2-0,3 b tryckluft (inte mer) och gå runt med såpvatten över kopplingarna innan du kopplar på vatten, och inga dolda kopplingar , så kommer det gå fint. Det är startsträckan som är värst, när man väl kommit igång så är man plötsligt klar en vecka senare. Ger hår på bröstet också =)
Varma överst, returen under, så de riktiga rörkrökarna gör det=)
Jag har dock inte bestämt mig om jag ska dra igång en komplett konvertering än, verkar som om det blir ännu en mild vinter. I år kommer vi att landa på ~15000kWh och 20000kr i elförbrukning. Skulle dock vara roligt att se vad huset drar en riktigt kall månad.
Redigerat:
Lite snabb ekonomisk överslagsberäkning ger en hyfsad uppfattning om vad som kan vara värt att göra.
1) Kostnaden för konvertering till vattenburet, dvs element, rör och installationskostnader är att betrakta som en investering/förbättring av huset, och därför ska den kostnaden tas helt separat. En investering i huset som bör öka dess värde. Svårt att räkna på, men det bör gå. Värdeökningen beror ju på många faktorer, men främst på var huset ligger.
2) 15 000 kWh / 20 kkr /år. Antag att en BVP kan spara 60%. => 0.6 x 20 kkr = 12 kkr / år.
Antag teknisk livslängd på BVP är 15 år, (sedan är det dags för en ny BVP & installation á XX kkr).
Besparingspotential är 15 x 12 kkr = 180 kkr.
En fullständig installation av radiatorer etc landar förmodligen uppåt 100 kkr (grov estimering).
En total investering på 200 - 250 kkr.
Ett annat alternativ är ny VVB och en duo LLVP (1 utedel & 2 innedelar). Det ger en värmekälla på både neder- och övervåning.
1) Kostnad: VVB á 10 kkr och LLVP á 35 kkr, dvs 10 + 35 = 45 kkr
2) Besparingspotential: 4 000 kWh / 5300 kr / år
3) Antag teknisk livslängd på LLVP är 10 år
Små marginaler, dvs små förändringar i besparingspotential (sparade kWh) och pumpens tekniska livslängd, samt även i viss mån inköpspris (+ installation), samt också underhållskostnad (t ex årlig rengöring och ev lagerbyte), påverkar den ev besparingen kraftigt.
Ett tredje alternativ skulle kunna vara att byta kaminen mot en pelletskamin, (istf LLVP). Fördel med pelletskamin mot LLVP är att den är betydligt tystare, ger trevligt eldsken, och levererar max värme när det behövs som bäst.
Ger förmodligen inte så mycket besparing på uppvärmningskostnaden jämfört med dagens. Dock tror jag att den tekniska livslängden på en pelletskamin är bättre än för en LLVP.
Ett fjärde alternativ kan vara att sätta upp solceller på taket, under förutsättning att du får ett bra pris/avtal för solcellselen. Är väl måttligt lönsamt idag, men solcellerna tycks ha relativt lång teknisk livslängd, och om elpriset ökar så ökar också lönsamheten. Ur ekonomisk synpunkt kan det vara intressant att jämföra med LLVP.
1) Kostnaden för konvertering till vattenburet, dvs element, rör och installationskostnader är att betrakta som en investering/förbättring av huset, och därför ska den kostnaden tas helt separat. En investering i huset som bör öka dess värde. Svårt att räkna på, men det bör gå. Värdeökningen beror ju på många faktorer, men främst på var huset ligger.
2) 15 000 kWh / 20 kkr /år. Antag att en BVP kan spara 60%. => 0.6 x 20 kkr = 12 kkr / år.
Antag teknisk livslängd på BVP är 15 år, (sedan är det dags för en ny BVP & installation á XX kkr).
Besparingspotential är 15 x 12 kkr = 180 kkr.
En fullständig installation av radiatorer etc landar förmodligen uppåt 100 kkr (grov estimering).
En total investering på 200 - 250 kkr.
Ett annat alternativ är ny VVB och en duo LLVP (1 utedel & 2 innedelar). Det ger en värmekälla på både neder- och övervåning.
1) Kostnad: VVB á 10 kkr och LLVP á 35 kkr, dvs 10 + 35 = 45 kkr
2) Besparingspotential: 4 000 kWh / 5300 kr / år
3) Antag teknisk livslängd på LLVP är 10 år
Små marginaler, dvs små förändringar i besparingspotential (sparade kWh) och pumpens tekniska livslängd, samt även i viss mån inköpspris (+ installation), samt också underhållskostnad (t ex årlig rengöring och ev lagerbyte), påverkar den ev besparingen kraftigt.
Ett tredje alternativ skulle kunna vara att byta kaminen mot en pelletskamin, (istf LLVP). Fördel med pelletskamin mot LLVP är att den är betydligt tystare, ger trevligt eldsken, och levererar max värme när det behövs som bäst.
Ger förmodligen inte så mycket besparing på uppvärmningskostnaden jämfört med dagens. Dock tror jag att den tekniska livslängden på en pelletskamin är bättre än för en LLVP.
Ett fjärde alternativ kan vara att sätta upp solceller på taket, under förutsättning att du får ett bra pris/avtal för solcellselen. Är väl måttligt lönsamt idag, men solcellerna tycks ha relativt lång teknisk livslängd, och om elpriset ökar så ökar också lönsamheten. Ur ekonomisk synpunkt kan det vara intressant att jämföra med LLVP.
Bra att ställa upp de olika alternativen och jämföra. Jag tror dock inte att besparingen med bergvärme blir riktigt så stor eftersom det ingår hushålls-el och drivenergi till den befintliga luftvärmepumpen. Huset är relativt energisnålt idag. Det är främst på återstoden av elen för uppvärmning som man får en verklig besparing på samt lite extra p.g.a. bergvärmepump har bättre COP än luftvärmepump när det är kallt ute.
Tack för ett mycket bra svar! Förbrukningen som blev 15724kWh 2014 är inkl. hushållsel som Josth skriver så jag kan tänka mig att besparingen inte blir fullt så stor. Dock är förbrukningen lite dopad pga. av att ingen bodde i huset januari och februari 2014 samt en mild höst.Oldboy skrev:Lite snabb ekonomisk överslagsberäkning ger en hyfsad uppfattning om vad som kan vara värt att göra.
1) Kostnaden för konvertering till vattenburet, dvs element, rör och installationskostnader är att betrakta som en investering/förbättring av huset, och därför ska den kostnaden tas helt separat. En investering i huset som bör öka dess värde. Svårt att räkna på, men det bör gå. Värdeökningen beror ju på många faktorer, men främst på var huset ligger.
2) 15 000 kWh / 20 kkr /år. Antag att en BVP kan spara 60%. => 0.6 x 20 kkr = 12 kkr / år.
Antag teknisk livslängd på BVP är 15 år, (sedan är det dags för en ny BVP & installation á XX kkr).
Besparingspotential är 15 x 12 kkr = 180 kkr.
En fullständig installation av radiatorer etc landar förmodligen uppåt 100 kkr (grov estimering).
En total investering på 200 - 250 kkr.
Ett annat alternativ är ny VVB och en duo LLVP (1 utedel & 2 innedelar). Det ger en värmekälla på både neder- och övervåning.
1) Kostnad: VVB á 10 kkr och LLVP á 35 kkr, dvs 10 + 35 = 45 kkr
2) Besparingspotential: 4 000 kWh / 5300 kr / år
3) Antag teknisk livslängd på LLVP är 10 år
Små marginaler, dvs små förändringar i besparingspotential (sparade kWh) och pumpens tekniska livslängd, samt även i viss mån inköpspris (+ installation), samt också underhållskostnad (t ex årlig rengöring och ev lagerbyte), påverkar den ev besparingen kraftigt.
Ett tredje alternativ skulle kunna vara att byta kaminen mot en pelletskamin, (istf LLVP). Fördel med pelletskamin mot LLVP är att den är betydligt tystare, ger trevligt eldsken, och levererar max värme när det behövs som bäst.
Ger förmodligen inte så mycket besparing på uppvärmningskostnaden jämfört med dagens. Dock tror jag att den tekniska livslängden på en pelletskamin är bättre än för en LLVP.
Ett fjärde alternativ kan vara att sätta upp solceller på taket, under förutsättning att du får ett bra pris/avtal för solcellselen. Är väl måttligt lönsamt idag, men solcellerna tycks ha relativt lång teknisk livslängd, och om elpriset ökar så ökar också lönsamheten. Ur ekonomisk synpunkt kan det vara intressant att jämföra med LLVP.
Det känns dock som att pay off tiden kommer att bli lång för bergvärme, men samtidigt skulle det kännas bättre med ett vattenburet system.
Roligt att du nämner pelletskamin, jag har funderat på en sådan men inte för att ersätta LLVP utan som en komplement till den när det blir kallt ute. Men de är ju inte heller gratis och då jag redan har en kamin (dock rätt gammal) känns även det ovärt rent ekonomiskt.
För att skippa ta ett beslut i närtid är jag inne på att scanna av blocket för att hitta en skapligt ny billig begagnad varmvattenberedare samt köpa en ny LLVP till våren.
Solceller och en duo pump är jag inte intresserad av.