40 783 läst · 2 svar
41k läst
2 svar
Måla på eternitplattor
Till sommaren ska vi måla om vårt eternitklädda hus från 1947. När jag varit på olika färgaffärer har jag fått olika svar om bra färg på eternit. Finns det några som har gjort lyckade målningar? Vi tänkte måla i en ljus färg, vitt eller ljusgrått. Hur mycket/många strykningar, lager? Hur är lämpligast att applicera, rolla, måla eller spruta? Hur bör vi tvätta huset först, med högtryck eller borste? Jag är också lite rädd för alger, behöver jag vara det?
Tack för svar
Biodlaren
Tack för svar
Biodlaren
Vi gjorde ett test på farstukvisten, vi målade med alkyd-oljefärg rätt på, ingen tvätt eller så. Det täcker väldigt bra första varvet, men 2 kanske är att föredra.
Alkyd-färgen är ju inte så diffusions-öppen som man kanske skulle önska.
Har för mig att det rekommenderas "modern kalkfärg" dvs. silikat på eterniten.
Vi testade även Falu-ljus på stugan, med linolja i.
Den suger in väldigt mycket och är nog inge vidare.
Men man måste ju prova
Finns en tidigare tråd som kanske kan ge lite vägledning:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55933/0
Alkyd-färgen är ju inte så diffusions-öppen som man kanske skulle önska.
Har för mig att det rekommenderas "modern kalkfärg" dvs. silikat på eterniten.
Vi testade även Falu-ljus på stugan, med linolja i.
Den suger in väldigt mycket och är nog inge vidare.
Men man måste ju prova
Finns en tidigare tråd som kanske kan ge lite vägledning:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55933/0
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tvätta - vatten med litet diskmedel och börste, spola med trädgårdslang (ej högtryck).
Målar du med silikat så är det ingen risk att färgen flagnar efter en vinter . Grunda först med silikatgrund så färgåtgången blir något mindre.
Pensel eller roller får du testa dej fram men jag tror att stor pensel är att föredra om ytan är skrovlig och ej helt slätt :-/. Skulle inte våga spruta silikat för den fräter på glas , metal, skin och ögonen - mycket som måste skyddas och plastas in när det ska sprutas och det tar tid det också. Skyddhandskar och skyddsglasögon är ett måste i vilket fall som helst - färgen är basisk/alkalisk.
Läs texten på färgburken!
Färgen går att tvätta bort med vatten innan den torkar, efteråt sitter det fast på eterniten som berg.
Jag har ingen erfarenhet av att måla med den färgen på eternit men har målat på puts och är mycket nöjd - täcker bra, kan rengöras med vatten utan att det skadar väggen om den målade ytan blir smutsigt någon gång .
Alger äter inte upp eternit, dom bara sitter där på ytan och kan tvättas bort .
Lycka till!
gaia
Målar du med silikat så är det ingen risk att färgen flagnar efter en vinter . Grunda först med silikatgrund så färgåtgången blir något mindre.
Pensel eller roller får du testa dej fram men jag tror att stor pensel är att föredra om ytan är skrovlig och ej helt slätt :-/. Skulle inte våga spruta silikat för den fräter på glas , metal, skin och ögonen - mycket som måste skyddas och plastas in när det ska sprutas och det tar tid det också. Skyddhandskar och skyddsglasögon är ett måste i vilket fall som helst - färgen är basisk/alkalisk.
Läs texten på färgburken!
Färgen går att tvätta bort med vatten innan den torkar, efteråt sitter det fast på eterniten som berg.
Jag har ingen erfarenhet av att måla med den färgen på eternit men har målat på puts och är mycket nöjd - täcker bra, kan rengöras med vatten utan att det skadar väggen om den målade ytan blir smutsigt någon gång .
Alger äter inte upp eternit, dom bara sitter där på ytan och kan tvättas bort .
Lycka till!
gaia