30 802 läst · 11 svar
31k läst
11 svar
Hårdvaxolja på bänkskiva härdar inte
Jag har betsat och därefter behandlat en bänkskiva med hårdvaxolja. Ca 14 dagar har gått, men hårdvaxoljan verkar fortfarande inte härdat = jag kan repa ytan med nageln.
Jag har också polerat med polermaskin (vit polertrissa), men det blir ingen skillnad efter poleringen. Det är fortfarande lätt att repa ytan.
Vad göra?
Om jag behåller den känsliga ytan, så kommer den mycket snart att se ut som isen efter 20 min hockeymatch, d v s repig som bara den. Slipa ner allt och börja om känns inte lockande.
Hur får jag en hyffsat hård yta som tål vardagsanvändning i ett kök? Hjälp!
Jag har också polerat med polermaskin (vit polertrissa), men det blir ingen skillnad efter poleringen. Det är fortfarande lätt att repa ytan.
Vad göra?
Om jag behåller den känsliga ytan, så kommer den mycket snart att se ut som isen efter 20 min hockeymatch, d v s repig som bara den. Slipa ner allt och börja om känns inte lockande.
Hur får jag en hyffsat hård yta som tål vardagsanvändning i ett kök? Hjälp!
Jag har bara använt Osmo hårdvaxolja och beroende på tidigare behandling så har den härdat olika snabbt. Helt obehandlade ytor har härdat enligt anvisningarna. Bänkskivor som tidigare oljats har härdat betydligt långsammare men aldrig som du beskriver.
Efterbehandlingen i mina fall har jag gjort för hand med skursvamp (vit).
Vad är det för olja?
Efterbehandlingen i mina fall har jag gjort för hand med skursvamp (vit).
Vad är det för olja?
Skursvamp är kanske fel ord. En såndär gul svamp med vitt under. Disksvamp kanske är rätt ordivar skrev:
Hoppas det löser sig. Jag hade kontaktat Herdins.
Vissa exotiska träslag, ex. teak, har en massa antioxidanter som i sig skyddar mot röta. Då Osmo och liknande oljor härdar oxidativt, kommer antioxidanterna att försvåra härdningen avsevärt. Lösningen är att lägga ett spärrskikt innan man behandlar med olja. Shellack är ett bra spärrskikt. Om det är fråga om ett ljust träslag finns det blekt shellack att få tag i. För vissa exotiska träslag, ex. Merbau, rekommenderar Osmo en förbehandling med Klarwachs 1101. Det är möjligt att detta fungerar som spärrskikt lika bra som shellack. Jag har behandlar Merbau på just detta sätt, och det har varit problemfritt.
Om man redan har behandlat med olja finns det inget annat att göra än att sickla bort, slipa, göra om, göra rätt.
Tyvärr.
Om man redan har behandlat med olja finns det inget annat att göra än att sickla bort, slipa, göra om, göra rätt.
Tyvärr.
Mattiasp, du tycks utgå ifrån att jag har gjort fel utan att veta varken min bänkskivas träslag eller vilken metod jag har använt. Eller så menar du felaktig behandling i största allmänhet. Vad vet jag.mattiasp skrev:Vissa exotiska träslag, ex. teak, har en massa antioxidanter som i sig skyddar mot röta. Då Osmo och liknande oljor härdar oxidativt, kommer antioxidanterna att försvåra härdningen avsevärt. Lösningen är att lägga ett spärrskikt innan man behandlar med olja. Shellack är ett bra spärrskikt. Om det är fråga om ett ljust träslag finns det blekt shellack att få tag i. För vissa exotiska träslag, ex. Merbau, rekommenderar Osmo en förbehandling med Klarwachs 1101. Det är möjligt att detta fungerar som spärrskikt lika bra som shellack. Jag har behandlar Merbau på just detta sätt, och det har varit problemfritt.
Tyvärr.
Bänkskivan var obehandlad ek och jag har följt Herdins instruktioner för applicering av hårdvaxolja. Så nu vet du det.
Jag har mailat Herdins mitt problem, så får vi se vad de svarar.
Åh, fler som har dålig dag.
Jag å andra sidan glädjs åt att du har lyckats bra med din/dina bänkskivor.
Men gör inte shellacken att ytan blir hård och inte suger åt sig olja?
Jag tänker mig att shellackens roll är inte släppa igenom något. Eller?
Jag å andra sidan glädjs åt att du har lyckats bra med din/dina bänkskivor.
Men gör inte shellacken att ytan blir hård och inte suger åt sig olja?
Jag tänker mig att shellackens roll är inte släppa igenom något. Eller?
Hmm, var tog Mattiasp:s svar på mitt föregående inlägg vägen...
Hur som haver.
Herdins ville veta hårdvaxoljans batchnummer och vilken bets jag använt (Herdins oljebets). Jag skickade också några närbilder på ytan.
I en lokal färghandel rekommenderades att bearbeta min yta med vit "skursvamp" (av samma typ som rekommenderats i tidigare inlägg). Köpte en skursvamp och slipade på, men jisses vilka repor det blev. Ingen höjdare alls.
Därför köpte jag 800 våtslippapper och jämnade av ytan, som blev len och jämn(are). Därefter körde jag på ett varv Junkers Rustik bänkskiveolja. Just att den ska vara "rustik" kändes förtroendegivande.
Efter ca 15 min gick att se hur bänkskivan har börjat suga åt sig av oljan.
Oootroligt spännande fortsättning följer...
Hur som haver.
Herdins ville veta hårdvaxoljans batchnummer och vilken bets jag använt (Herdins oljebets). Jag skickade också några närbilder på ytan.
I en lokal färghandel rekommenderades att bearbeta min yta med vit "skursvamp" (av samma typ som rekommenderats i tidigare inlägg). Köpte en skursvamp och slipade på, men jisses vilka repor det blev. Ingen höjdare alls.
Därför köpte jag 800 våtslippapper och jämnade av ytan, som blev len och jämn(are). Därefter körde jag på ett varv Junkers Rustik bänkskiveolja. Just att den ska vara "rustik" kändes förtroendegivande.
Efter ca 15 min gick att se hur bänkskivan har börjat suga åt sig av oljan.
Oootroligt spännande fortsättning följer...
Ivar, hur gick detta för dig? Slipade igår av mina bänkskivor och la på ett supertunt lager Herdins hårdvaxolja och har idag efter mer än 24 timmar exakt samma problem som du, och börjar verkligen ana ugglor i mossen. Poleringen biter inte alls och man gör enkelt avtryck i ytan.
Att jag börjar ana oråd när jag läser det du skriver är att jag för ett par månader sen använde samma burk som igår till en helt ny bänkskiva och fick precis samma problem! Reflekterade då inte mer över detta utan tänkte att det väl var jag som la på för tjockt lager, trots att jag lagt på tunt som jag normalt brukar.
Har aldrig haft problem med Herdins tidigare utan har alltid fått en kanonblank och len yta som har hållit i nästan tre år.
Hur löste du till slut detta, och har du möjlighet att berätta vilket batchnummer du skickade till Herdins så att jag kan jämföra?
Tack på förhand!
Att jag börjar ana oråd när jag läser det du skriver är att jag för ett par månader sen använde samma burk som igår till en helt ny bänkskiva och fick precis samma problem! Reflekterade då inte mer över detta utan tänkte att det väl var jag som la på för tjockt lager, trots att jag lagt på tunt som jag normalt brukar.
Har aldrig haft problem med Herdins tidigare utan har alltid fått en kanonblank och len yta som har hållit i nästan tre år.
Hur löste du till slut detta, och har du möjlighet att berätta vilket batchnummer du skickade till Herdins så att jag kan jämföra?
Tack på förhand!
Fick vita fläckar på ett mörkt golv som behandlades med osmoprodukter i somras... Allt var enkelt utom förklaringen från osmo själva... Väntar på den än
MEN tänkte fortfarande vaxa min valnösbänkskiva så jag väntar med spänning...
MEN tänkte fortfarande vaxa min valnösbänkskiva så jag väntar med spänning...
Har just avslutat behandling av mitt gamla köksbord i björk som jag först slipat av ordentligt och nu oljat med Osmo Top-oil.
Osmos arbetsbeskrivning är ju minst sagt sparsmakad, det står typ: "Applicera Osmo tunt i fiberriktning med valt verktyg. Var noga med att inte lämna något överskott."
Frågan är ju hur man definierar överskott...
Jag använde fiberroller (vilket är ett tillgängligt verktyg i Osmos beskrivning) och rollade så tunt jag kunde men försökte ändå mätta ytan.
Efter det låg det ett glansigt lager över hela bordet och jag hade lite svårt att bestämma mig för om detta var överskott eller inte. Jag kunde efter en stund se att det började bli torrare på vissa ställen men inte på andra.
Jag bestämde mig för att torka av hela bordet med en trasa från ett gammalt lakan och jag tror att detta var rätt beslut. Efter 12h torkning har bordet en mjuk och skön yta som inte är kladdig eller ömtålig.
Så mitt tips är: applicera hårdvaxoljan, låt dra en stund och torka sedan av ytan med en inte allt för sugande trasa. Då omfördelas även olja från våtare till torrare områden.
Osmos arbetsbeskrivning är ju minst sagt sparsmakad, det står typ: "Applicera Osmo tunt i fiberriktning med valt verktyg. Var noga med att inte lämna något överskott."
Frågan är ju hur man definierar överskott...
Jag använde fiberroller (vilket är ett tillgängligt verktyg i Osmos beskrivning) och rollade så tunt jag kunde men försökte ändå mätta ytan.
Efter det låg det ett glansigt lager över hela bordet och jag hade lite svårt att bestämma mig för om detta var överskott eller inte. Jag kunde efter en stund se att det började bli torrare på vissa ställen men inte på andra.
Jag bestämde mig för att torka av hela bordet med en trasa från ett gammalt lakan och jag tror att detta var rätt beslut. Efter 12h torkning har bordet en mjuk och skön yta som inte är kladdig eller ömtålig.
Så mitt tips är: applicera hårdvaxoljan, låt dra en stund och torka sedan av ytan med en inte allt för sugande trasa. Då omfördelas även olja från våtare till torrare områden.