37 816 läst · 48 svar
38k läst
48 svar
Blev liten skada på spishäll, kan jag använda?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du syftar kanske på skämtet om en klocka som står i alla fall visar rätt tid två gånger per dygn?cecar33 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men nej, de fungerar dygnet runt, dag som natt!
Det är klart att klockradion förstås inte fungerar som väckare om man inte ställer klockan
Redigerat:
Tror dig electroluxare men vad hade DU valt, en glasskiva för 3000 med massa jobb att skruva dit eller en ny häll för 3200 ny med garanti?electroluxaren skrev:
Alltid samma sak när det gäller reparationsdelar, priset gör att det blir mycket liten vinst att laga saker.
En apparat där man måste ställa klockan innan man kan använda den är utan vidare diskvalificerad från mitt hem. Jag skulle inte acceptera en så störande bugg. De enda undantag jag kommer på är kopplingsur och klockradio.
Det kanske inte är något att hetsa upp sig för, men det är definitivt något att välja en annan ugn för. Vad tillför det över huvud taget? Vad blir bättre med ugnen för att man måste ställa klockan?
Får väl börja med att be så hemskt mycket om ursäkt för att detta sidospår uppstod
Ingen fara, det förstod jag alltelectroluxaren skrev:
Syftet är alltså någon sorts säkerhetsfunktion som skall förhindra att ugnen går igång igen efter strömavbrott om den var på när strömmen gick? OK det finns en viss logik i det. Men det hade ju gått att lösa på ett mycket mer logiskt sätt än just genom klockan.Slugge skrev:
Kan också tycka det går till överdrift ibland men klockan kan du ha som vanlig timer eller timer som stänger ugnen eller ugnen stängs då köttet uppnår en viss temperatur exempelvis, problemet blir bara att det kan bli väl avancerat och istället för att plocka fram instruktionen kör man på gamla sättet.
Att ugnen inte går att värma utan en aktiv handling kan du se som en säkerhetsåtgärd för att motverka ofrivillig igångsättning, hur ofta nollar du tiden egentligen?
Hur då Cpalm, klockan måste ju ändå ställas efter ett avbrott..
Att ugnen inte går att värma utan en aktiv handling kan du se som en säkerhetsåtgärd för att motverka ofrivillig igångsättning, hur ofta nollar du tiden egentligen?
Hur då Cpalm, klockan måste ju ändå ställas efter ett avbrott..
På min förra spis nollades klockan vid varje strömavbrott. Det är flera gånger om året där jag bor. Spisen fungerade dock som vanligt när klockan inte var ställd. Den nya spisen har ingen klocka alls och jag har aldrig saknat en.
Om det är en säkerhetsfunktion vore det mer logiskt om exempelvis valfri rörelse på temperaturvred bekräftade att ugnen åter skall starta.
Om det är en säkerhetsfunktion vore det mer logiskt om exempelvis valfri rörelse på temperaturvred bekräftade att ugnen åter skall starta.
Redigerat:
I detta fall i Storbritannien finns det nästan alltid en sorts säkerhetsbrytare till alla fast anslutna apparater och det verkar höra till kulturen att man slår av denna när man inte använder apparaten. Så där är det standard att bryta strömmen till spis/ugn titt som tätt. Här i Sverige händer det ju "aldrig". Vilket iofs skulle göra det ännu mer förvirrande när det väl händer.Slugge skrev:
T.ex.: Om ugnen är avstängd när strömmen kommer tillbaka borde inte spärren slå till. Om den slår till borde det räcka med att vrida av ugnen och sätta på den igen för att nollställa.
Och nej, man måste inte ställa klockan. Eller åtminstone brukade det vara så. Personligen hatar jag att ha fem klockor runt om kring mig som alla visar lite olika tid (eftersom ingen uppenbarligen lyckas med konststycket att konstruera en klocka som visar rätt över tiden).
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Instämmer till fullo!Avemo skrev:
Min ugn (billigaste i IKEA-sortimentet för fyra år sedan, ca 1600:- kr) har en mekanisk timer som surrar när tiden har gått ut. Inte alls kopplad till elektriciteten på något sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagom tekniknivå för en gammal datachef