756 läst · 3 svar
756 läst
3 svar
Putsa källarväggar
Hej,
Vi har en källare som vi använder som tvättstuga. Den är ganska sunkig och väggarna är putsade och det ligger putsnät under. Väggarna är vitkalkade. Dessvärre är väggarna ganska ojämna och jag skulle vilja jämna till väggarna och kakla dem.
Är det någon som vet hur jag jämnar till dem och vilken produkt jag ska använda?, behöver jag skrapa bort all kalkfärg?
Mvh
Tobbe
Vi har en källare som vi använder som tvättstuga. Den är ganska sunkig och väggarna är putsade och det ligger putsnät under. Väggarna är vitkalkade. Dessvärre är väggarna ganska ojämna och jag skulle vilja jämna till väggarna och kakla dem.
Är det någon som vet hur jag jämnar till dem och vilken produkt jag ska använda?, behöver jag skrapa bort all kalkfärg?
Mvh
Tobbe
Har du något jämnt under putsen? tänker mej att det kanske är enklare att knacka puts än att försöka spackla till en jämn yta eller sätta upp någon skiva..
Beror på vad du har för puts på väggen nu? Regeln när man putsar är att det starkaste putset alltid skall vara innerst. Så om du har ett vitt puts har du troligtvis kalkputs och då är det bara det som gäller som lagning. Har du ett cementputs så köper du valfri kc c putsbruk och jämnar av i 5mm skikt.
Kalkputs är inte ok som underlag till kakel då det är för klent, men de fungerar rent praktiskt. Frågan är hur länge.
Kalkputs är inte ok som underlag till kakel då det är för klent, men de fungerar rent praktiskt. Frågan är hur länge.
Liknande trådar
-
Putsa källarväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp att fräscha upp och putsa källarväggar (nybörjare)
Färg, Måla & Tapetsera -
Källarväggar - måla eller putsa?
Putsa eller gipsa källarväggarna?
Kalkputsa/foga fuktiga källarväggar i natursten
Byggnadsvård