mr/mrs smith skrev:
Så prova kontakt via FB.
Finns det någon alternativ väg om man inte har ett Facebookkonto?
 
Det gick bra att kontakta dom via Facebook, kontot är redan aktiverat. Saknar alla fina tutorials som Vera communityn har. Jag kanske gjorde ett misstag när jag köpte HC2:an, snyggt är det i alla fall :)
 
Det fungerar för ett antal olika paneler, men just den du har vet jag inte. Pröva skumma igenom pluginets forum (finns på sidan som är länkad till..).
 
Angående fibaro-puckarna som är spärrade.
Om man bara kör låg last (upp till 20W) borde det väl inte vara några problem.
Fönsterbelysning mm brukar inte dra så mycket ström.
...eller är jag ute och cyklar?
Känns jobbigt att reklamera allt man har satt upp.
 
Davve75 skrev:
Angående fibaro-puckarna som är spärrade.
Om man bara kör låg last (upp till 20W) borde det väl inte vara några problem.
En del av problematiken är att de inte klarar 230 volt. Oavsett effekt.
 
Ok!
Hur gör ni andra då?
Reklamerar ni till m.nu?
 
En intressant grej händer här som någon kanske kan förklara?

Vi kopplade precis in våra standard 7 ljus/230V ojordade elljusstakar (med glödljusen utbytta mot led). Två av dessa är inkopplade på varsin fibaro wall plug.

När jag stänger av strömmen via wall-plugen fortsätter den ena att glöda fast mycket svagt. Har provat att rotera kontakten (som kan hjälpa på viss dimmad led).

Hade det varit en dimmer skulle jag kunna förstå beteendet men wall-pluggen har ett relä som borde kapa strömmen helt.

Får nog trycka in multimetern imorgon om mäta lite.
 
Redigerat:
Davve75 skrev:
Ok!
Hur gör ni andra då?
Reklamerar ni till m.nu?
Dom har säljs stopp men dom har inte återkallat dom så frågan hur många produkter man har i form av telefonladdare och andra varor som kommer från kina som kan vara lika farlig. Men vill man vara på den säkra sidan ska man ta bort dom. Själv ser jag mig ha kvar dom och det absolut viktigaste i ett hem framförallt i juletider är många och fungerande brandvarnare resten går att återbygga. Men naturligt vis tar jag bort dom om dom återkallar dom. Man vill ju inte öka risken för brand som jag ser det.
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Johan_A_M
Davve75 skrev:
Ok!
Hur gör ni andra då?
Reklamerar ni till m.nu?
Jag köpte rätt mycket i de två gruppbeställningar som har varit, bla 12-15 wallplugs och ett tiotal dimrar. Jag har mailat med m.nu och frågat om hur man ska göra och de har varit väldigt tillmötesgående och sagt att det går bra att reklamera även det som är använt. Även om man har juridisk rätt till detta hade det ju varit möjligt att de knorrat men tvärtom vilket känns skönt, betydligt bättre kundservice än Fibaro själva verkar ha... Kommer definitivt att skicka tillbaka alla dimrar men har lite ågren för att returnera alla wallplugs och behöva stänga alla lampor manuellt som förr i tiden ;) Blir nog så trots allt, jag tror Fibaro behöver få tillbaka rätt många enheter innan de förstår allvaret.
 
Jag är för kär i produkterna och för lat för att reklamera.
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
hek skrev:
En intressant grej händer här som någon kanske kan förklara?

Vi kopplade precis in våra standard 7 ljus/230V ojordade elljusstakar (med glödljusen utbytta mot led). Två av dessa är inkopplade på varsin fibaro wall plug.

När jag stänger av strömmen via wall-plugen fortsätter den ena att glöda fast mycket svagt. Har provat att rotera kontakten (som kan hjälpa på viss dimmad led).

Hade det varit en dimmer skulle jag kunna förstå beteendet men wall-pluggen har ett relä som borde kapa strömmen helt.

Får nog trycka in multimetern imorgon om mäta lite.
LED behöver ytterst lite ström. Jag fick en LED-lampa att "glöda" lite medan jag höll på att skruva i de andra, dvs när jag höll i den isolerade "ljusstaken" ! Förklaringen är vanligen kapacitiv koppling, möjligen induktiv om det flyter en ström. Det är nog inte meningen att man ska släcka dessa...
 
Johan_A_M
Nyfniken skrev:
Jag är för kär i produkterna och för lat för att reklamera.
Hehe, förstår dig helt, är nog första gången någonsin jag reklamerat! Vågar dock inte chansa med den berömda WAFen om en dimmer skulle börja ryka :D
 
Tycker Fibaro spelat ett lite för högt spel. Tydligen skall det vara 3mm isolation och det kommer man inte upp till. Hur svårt hade det varit att gjort pucken några millimeter större? De är ju ändå så små och hade ändå varit de minsta.
Handlar det bara om isolationsavståndet, så borde det väl inte vara så stora problem. Mer en föreskrift/säkerhetspryl som EU bestämt (och Fibaro struntat i). Men är det kraftig värmeutveckling de lider av är det ju inte alls bra. Vilket försäkringsbolag täcker det?

Har själv inte reklamerat någon. Känns mer som jag väntar på att de skall återkallas. Byter gärna bort de få puckarna jag har (mest Aeon här annars). Men wall-pluggarna blir ju lite svårare att skiljas från (även om de bara är två).
Är det många som reklamerat Fibarona? Hur har ni då gjort med de ni köpt från England?
 
Att returnera sakerna är ju en sak, men såna här installationsprodukter som man kanske betalat någon för att installera. Och då måste ta bort och installera igen, men står för den kostnaden? Konsumenten? Återförsäljaren? Leverantören?
 
I och med att det inte är en återkallelse, utan ett säljstopp, så finns inget som säger att du måste nedmontera produkterna och därmed får du antagligen själv stå för kalaset. Men även vid återkallelse antar jag att det är konsumenten som får stå för eventuella installations- och avinstallationskostnader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.