Paul-Staffanstorp skrev:
Byggkeramikrådet kommer nu samla tätskiktstillverkarna. Vi kommer att tillsätta en utredningsgrupp som omgående skall analysera forskningsrapporten och utifrån detta sätta upp en handlingsplan för vad som behöver göras.
Ska man läsa mellan raderna? "Vi kommer inte göra några nya egna tester. Vi kommer inte åka till SP med en påse bullar och försöka ta reda på hur det blev såhär. I stället kommer vi med alla medel försöka hitta brister i SP's rapport så att vi kan avfärda den som nonsens."
 
Nyfniken skrev:
Nästa vecka testar de plastmattor! (y)
Ska det göra motsvarande som för foliesystemen får de väl skjuta med hagelgevär mot den
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Byggkeramikrådet kommer nu samla tätskiktstillverkarna. Vi kommer att tillsätta en utredningsgrupp som omgående skall analysera forskningsrapporten och utifrån detta sätta upp en handlingsplan för vad som behöver göras.
Från rapporten: "I den ursprungsliga provningsmetoden (13) finns det, konstigt nog, inget krav om att man ska demontera provuppställningen och ta bort tätskiktet för inspektion av eventuella
läckage."


Jag anar vad som har hänt. :screwy: :banghead:
 
Nyfniken skrev:
Från rapporten: "I den ursprungsliga provningsmetoden (13) finns det, konstigt nog, inget krav om att man ska demontera provuppställningen och ta bort tätskiktet för inspektion av eventuella
läckage."


Jag anar vad som har hänt. :screwy: :banghead:
Det där är ju helt magiskt korkat.

Någon som vet vilka system som har vilket nummer i SPs rapport? Funderar på hur orolig man bör vara med det som finns i mina badrum. :(
 
fridde skrev:
Det där är ju helt magiskt korkat.

Någon som vet vilka system som har vilket nummer i SPs rapport? Funderar på hur orolig man bör vara med det som finns i mina badrum. :(
Fyll badkaret försiktigt med vatten.
Kliv i och bada lugnt. Plaska och skvätt inte. Men sjung gärna.
Tappa ur vattnet ner i golvbrunnen.
Skölj ev. av dig med en svag handhållen dusch. Duscha inte utanför karet.

Så, det var väl inte så svårt :D
 
Kan vi ha nästa stora byggskandal på gång här? Uppreglade golv, asbest, blåbetong, enstegstätade fasader, enstegs folietätade våtrum..
 
KnockOnWood skrev:
Fyll badkaret försiktigt med vatten.
Kliv i och bada lugnt. Plaska och skvätt inte. Men sjung gärna.
Tappa ur vattnet ner i golvbrunnen.
Skölj ev. av dig med en svag handhållen dusch. Duscha inte utanför karet.

Så, det var väl inte så svårt :D
Hade ju varit ett alternativ, om det fanns ett badkar :).
 
M
Man borde egentligen använda sig mer av duschkabiner och problemen skulle vara minimala. Kikade runt lite och jag tycker inte ens att de är speciellt fula längre. Men börjar kanske bli gammal och ser det praktiska framför designen.
 
fridde skrev:
Hade ju varit ett alternativ, om det fanns ett badkar :).
Sorry, jag dras med fördomar och förutfattade meningar.

fridde skrev:
...Funderar på hur orolig man bör vara med det som finns i mina badrum. :(
Fick mig alltså oriktigt att tro att där faktiskt fanns badkar :confused:
 
Nyfniken skrev:
Från rapporten: "I den ursprungsliga provningsmetoden (13) finns det, konstigt nog, inget krav om att man ska demontera provuppställningen och ta bort tätskiktet för inspektion av eventuella
läckage."


Jag anar vad som har hänt. :screwy: :banghead:
Nu vet jag inte om jag hänger med men hos SP så demonterar man tätskiktet och kontrollerar underlaget
Det är väl det ursprungliga etag testet där man inte demonterar
 
Fridde: titta på bilderna och se hur folien ser ut och jämför med tillverkarnas bilder på hemsidorna, alla märken finns ju listade

Jag vet iaf vilket nr Ardex hade
 
nino skrev:
Nu vet jag inte om jag hänger med men hos SP så demonterar man tätskiktet och kontrollerar underlaget
Det är väl det ursprungliga etag testet där man inte demonterar
Exakt.

BKR har förlitat sig på testresultat från institutioner som inte har demonterat testplattformen efter testet.

Om jag vore 'medlem' (heter det så?) i BKR så skulle jag vara skitförbannad nu. Att betala dyra pengar för utbildningar och certifieringar till en braschorganisation som sedan rekommenderar medlemmarna att använda undermåliga produkter är ju fullständig katastrof. Rekommendationen baseras dessutom på ett test där resultatet inte inspekteras ingående.

Man vågar ju inte tänka på hur många hantverkare som lämnat 10 års garanti på våtrum som garanterat inte håller måttet. SP's test är ju ett ess i rockärmen för den som vill stämma sin hantverkare när våtrummet blir fuktskadat.

Men det är ju lätt att räkna ut vem som får stå för notan. Det är inte hantverkaren som använde undermåliga produkter. Det är inte branschorganisationen, som efter att ha mjölkat medlemmar och i slutändan konsumenterna på grova pengar, godkänt skitprodukter. Det är inte provningsinstitutet som struntade att demontera provriggen (eftersom man vill göra kunden, tillverkaren, nöjd så gör man inte mer än specen kräver). Det är inte tillverkaren. Det är alla konsumenter som kommer dra hela den här cirkusen ett varv till och förse hantverkare, branschorganisation, provningsinstitut och tillverkare med ännu mera pengar när det fuktskadade våtrummet behöver renoveras.

Det är ju så dumt så man blir vimmelkantig.
 
Admin, går det inte att slå ihop trådarna?
 
Nyfiken: är det inte så att BKR förlitar sig på SPs tester och där demonterar man tätskiktet?
 
nino skrev:
Nyfiken: är det inte så att BKR förlitar sig på SPs tester och där demonterar man tätskiktet?
Nej. Man har anlitat andra institut. Eller, ja, det är väl inte BKR som har gjort det utan tätskiktstillverkarna.

Läs den här sidan: http://www.bkr.se/om-bkr.aspx

"leda den tekniska utvecklingen", "Idag är BKR den självklara auktoriteten", "Samarbetet leder även till framtagning av nya provningsmetoder"

17 av 20 tätskikt läcker. BKR hade ingen aning. Vilket fruktansvärt underkännande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.