Har för mig att jag såg något TV program från Norge där de hade ett långt rör upp på fjället å sen en kraftstation på vinden i ett uthus. Kan programmet ha hetat "ensliga lägen" eller liknande?

niklash skrev:
Satsa på en riktig generator och inte en från lastbil/bil, dom har väldig låg verkningsgrad.
Ser fram emot fortsättningen....
Att återanvända en 1/3-fas motor då?

Lite punkter
* Bil/Lastbils generatorer har förvånansvärt låg verkningsgrad. Runt 40-50% kan jämföras med en bra permanent magnitiserad generator som ligger typiskt över 95%
*Ett underspolat vattenhjul har typiskt en verkningsgrad på 20%
*Ett överspolat vattenhjul har typiskt 50-60% verkningsgrad
*En turbin kan typiskt ha 90+% verkningsgrad.

Så om man inte vet vad man gör riskerar man att bygga en jätte stor anläggning utan att få speciellt mycket energi ut från det.

• Gilla
kengren51
  • Laddar…
Gammal tråd, men jag känner ändå att det är läge att upplysa om att all form av vattenkraft är vattenverksamhet enligt miljöbalken. Kontakta er länsstyrelse så ni inte får bekymmer i framtiden.

Glöm Länsstyrelsen!
Finns inte en chans att köra vattenkraft lagligt, i synnerhet inte för husbehov. Det kostar flera hundratusen kr att få ett tillstånd. Det är samma tillståndsprocess för ett hemsnickrat vattenhjul med cykeldynamo, som om du skulle bygga ett fullstort kraftverk vid någon av de fem orörda älvarna. Sedan kan du kallt räkna med att även om du mot förmodan faktiskt skulle få ett tillstånd. Så kommer någon miljöfacist att överklaga hela vägen upp til högsta instans. Eftersom "all vattenkraft är miljöfarlig"!

• Gilla
kest
  • Laddar…
Det finns en amerikansk tidning som heter home power magazine. Www.homepower.com . Man kan köpa tillgång till deras arkiv för ett par hundra.

Det var det jag ville säga. All vattenkraft kräver tillstånd. Om man inte tycker den processen är lika kul som bygget av utrustningen bör man lägga ner. Vattenkraft är miljöfarlig! Om vattenkraften innebär en damm (som den i princip alltid gör) är den också ett vandringshinder för vattenlevande organismer. Ett vattenkraftverk, oavsett effekt kan alltså hindra all reproduktion av t.ex öring, eller någon annan av alla vandrande arter. Det kan vara rimligt i göta älv, eller Luleälven. Det har myndigheterna kommit fram till. De riktigt små (under 125kw) är avgjort helt oviktiga ur ett samhällsperspektiv. Men visst kan man vilja ha kvar sitt kraftverk ändå. Men då får man acceptera villkoren med miljöanpassning. Om man som en annan rättshaverist kör på ändå får man likställa det med pundaren som utan körkort blir stoppad av polisen och undrar varför han blir haffad!

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Tillstånd hit och dit, det har funnits vattenkraftsanläggningar hos TS tidigare och det kanske fortfarande går att utnyttja.
Nu kanske vi aldrig får veta för TS har inte varit aktiv på över 2 år.
Anläggningen i Lima så ju trevlig ut men de har ju kunnat utnyttja en gammal anläggning.

Protte

http://www.microhydropower.com/our-products/stream-engine/

Jag köpte tre sånadäringa och kopplade mot en batteribank. Projektet var tyvärr på jobbet och inte mitt eget. Fungerar klockrent!

Det sista man ska göra som privatperson är att söka tillstånd - det går inte att få. Däremot kan man vara lite smidig och ta ett litet delflöde ur ett vattendrag som i praktiken har noll påverkan, göra en diskret installation och hålla det hela lite under radarn.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.