Jag blev inte klokare att välja en bra tvättmaskin efter att jag köpte test från råd och rån:mad: faktiskt.

Det finns inte alla maskiner att få tag i tex El-Giganten som har 22% rabatt nu!!

Jag kollade på de här 4 även om inte finns exakt liknande men kanske något som blir samma funktioner ! KOLLADE PÅ det viktigast för oss tvätt och fuktresten tvättid. De var nästan samma en av LG hade ånga . vilken hade ni valt ?? vill helst ha en rent tvätt och så torr som möjligt .

Bosch WAS32465SN
Samsung WW80H7600EW

LG F14A8FDSA
LG F14A8QDA

www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/WAP28368SN/bosch-tvattmaskin-wap28368sn
www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/F14A8TDSA/lg-tvattmaskin-f14a8tdsa
www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/WW80H7600EW/samsung-tvattmaskin-ww80h7600ew

WW80H7600EW då den har emaljerade värme element.

Luddis_1 skrev:
WW80H7600EW då den har emaljerade värme element.
Den har inte emaljerade element utan keramiska, ska tydligen motverka kalk.

Själv hade jag tveklöst tagit en Bosch.

A
min bedömning är att Bosch har minst kvalitets brister

Bosch-maskiner vet jag har fått dåligt i tster då de inte värmt vattnet ordentligt, var att den värmde till 50 grader istället för 60 grader eller något liknande.
Inte så bra om man vill få bort bakterier.

Jag skulle valt Bosch helt klart.

Bezt skrev:
Bosch-maskiner vet jag har fått dåligt i tster då de inte värmt vattnet ordentligt, var att den värmde till 50 grader istället för 60 grader eller något liknande.
Inte så bra om man vill få bort bakterier.
Har du någon länk?

Boschmaskinen och i alla fall ena LG maskinen har utgått, möjligtvis finns de kvar på något lager.
de nya Boschmaskinerna motsvarande kommer ha namn liknade WAV32......

/RF

Totte_S
Boschmaskinen köpte jag för en vecka sedan på enemo/whiteout för ca 5400 inkl frakt, levererades efter mindre än 3 dygn till dörren. Den fanns då till samma pris hos Elgiganten men slut i lager. Lämpligt att höja priset inför rean....
Boschmaskiner i pris runt 9000 har legat i topp i de tester jag läst.
Hur torr tvätten blir beror ju på centriffugeringen, nackdelen med denna Bosch är att den inte har separat centrifugprogram utan man måste då köra extra skölj så det tar över 20 min. Snabbare att köra snabbprogrammet på en kvart.
Bomull 60 grader eko program tar över tre timmar, den sänker då tempen något även om det står 60 i programmet. 60 grader normal tar ca 2,5 Tim, 60 grader snabb tar en timme.

Totte_S skrev:
...
Hur torr tvätten blir beror ju på centriffugeringen, nackdelen med denna Bosch är att den inte har separat centrifugprogram utan man måste då köra extra skölj så det tar över 20 min. ...
Du kan enkelt skippa sköljningen genom att trycka på sköljsymbolen när du valt extra centrifugering ... Så går den ner till ca 13 minuter

AnneFi
Jag har ju själv LG som jag skrev i din andra tråd.
Jag tycker om mina maskiner väldigt mycket.
Enligt de flesta tester som jag plöjde igenom så ligger miele i topp på tvätt och tork tätt följt av bosch och LG.
Miele är tydligen inte värt dubbla priset
Så bosch eller LG.
Jag ville ha samma märke på både tvätt och tork och när jag köpte så fanns inte bosch torktumlare med självrengörande kondensator där maskinen gick att koppla till avlopp men det hade LG. Plus att LGs tvättmaskiner höll bättre temperatur i råd och röns test.

Jag ville ha en maskin utan sådan där gummiring när jag köpte senast, jag tycker att den är svår att hålla ren och samlar på sig massa otäckheter. Det var mitt viktigaste krav. Stor tvättkapacitet var också viktigt, såklart, med tre barn och många träningar. En Sverigetvätten från Cylinda blev det till slut, när ekonomin fick säga sitt och styra bort från Mieles maskiner.

Helnöjd 1,5 år senare. :)

Jag är klart partisk då jag har kört Cylinda sen jag läde mig gå ungefär :)

Sen -98 har jag på kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare och Spis byt en termostat totalt sett. Ser just inget skäl att byta märke :)

Har kört Husqvarna rakt igenom sedan husköp -99, men inte mer. Diskmaskinen brände programkortet efter något år, på tumlaren gick dörrlåset sönder "direkt" och efter två byten av wire så ville inte service byta någon fler gång. Tvättmaskinen har dragits med dåligt tvättresultat. Spisen och kyl/frys har funkat.

Köpte nyss Bosch WAP28368SN tvättmaskin, ska vara "släkt" med den Bosch som fick bra hos R&R (och som är utgången). Har bara hunnit köra någon maskin, men är mycket tyst. Föregångaren har många positiva omdömen på Prisjakt.

ElGigfjanten ska vi inte bara tala om, deras priser verkas dras ur en tombola och det finns aldrig något hemma. De körde en "kvällsaktivitet" här i förra veckan med bättre priser på vissa vitvaror. Den maskin jag var ute efter var nedsatt 500 kr, men fanns naturligtvis inte för leverans. Enda sättet att få tag i den var att beställa och betala 300 kr i avgift för hemkörning, att hämta i butik fanns inte som alternativ. Och personalen? Är arrogant, dryg och okunnig ett urvalskriterium vid rekryteringen?

AnneFi: Lyckades hitta även en Bosch torktumlare med självrengörande kondensor och avtappning till avlopp, Bosch WTW855R9SN.

Handlade av whiteaway.se som så här långt funkat bra. Tumlaren var transportskadad vilket de verkar lösa smidigt.

/baklastaren

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.