Hej jag misstänker att jag kommer med en ganska förekommande fråga på forumet. Men hittar inte riktigt de svar jag är ute efter..

Jag har noll erfarenhet av att renovera (förutom att spackla och måla lite väggar.)

Hade i alla fall tänkt att försöka ge mig på att sänka taket i badrummet för att sätta dit spottar. Vad jag läst mig till så är det vanligas att man fäster reglar kring väggen och ej i taket. Men mina väggar är helkaklade, blir inte de ett problem? Taket i badrummet verkar vara någon slags betong eller något liknande? Bor högst upp i bostadshuset.

För att komma till saken, var och hur ska jag fästa reglarna? Och finns det någon bra guide nånstans på nätet?

Otroligt tacksam för svar. Mvh Emil

Om taket är "rakt" så regla med tex 22x70 cc60 direkt i taket.
Sen 22x70 på andra ledden med lämpligt cc beroende på om du vill ha gips el va du väljer för material.
Blir lätt för elektrikern att dra elen mellan skottarna då :)
Mkt smidigt med typ Elitak (folierade spånskivor) om man vill få de klart utan att behöva spackla måla osv...
Kör sen led "möbelspottar" typ 3.5v.

Om det är betong behövs nån form av skruv och plugg. Du får provborra ett hål. Är det riktig betong behövs en bra borrmaskin, antingen hyr du en eller så köper du en borrhammare. Finns hyfsade billiga på Jula.

Hej emil91.
Tänk på att Du måste kontakta din BRF:styrelse, enligt bostadsrättslagen. Styrelsen kan dock ej
avslå din förfrågan. Där emot kan de begära att Du verifiera att Du använt dig av en cert.elektriker.
Armaturen avgör hur mycket Du måste sänka taket. Sedan är frågan om Du måste sänka hela taket, eller bara
göra en fris på 100x100mm. Enligt BBR ska rumshöjden minst vara 2,4m. Vid mindre rum så brukar man montera en L-list i metall runt hela rummet. Där efter brukar man lägga i så kallade hattprofiler med ett cc avstånd på 450mm, för enkelgips. Dessa hattprofiler skruvassedan på en lite styvare metallist kallad primär. Det finns föresten en gammal länk om detta. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/65942-hur-regla-sankning-av-innertak.html
Se bild i denna länk.

O
Enligt min tolkning av BBR så räcker det med 2,1m i badrummet....

Hej Odjuret
Om Du enbart tittar på 3.312 Rum att vistas i tillfälligt så är det som Du skriver.

Jag har i mitt fall helt enkelt antagit att badrumets utseende idag har en rumshöjd på ca 2,43m.
I det har jag vägt in Varsamhetskravet, enligt PBL samt inledningen i BBR.

Med hänsynstagande till de befintliga egenskaperna hos byggnaden som är värda att bevara.
Varsamhetskravet syftar även till att tillvara ta sådana kvaliter som har positiva värden för boende och brukare.
En sådan kvalitet är just rumsvolymen. Se Du sedan pkt 3.53 Rumshöjder Allmänt råd "...och bör behållas om den är högre. Vidare ska alla bör i BBR läsas som skall.

En BRF har helt enkelt rätt att avslå en förfrågan då den väsentligt skilljer sig från det som finns idag från 2,43 till 2,10m. Med stöd av det jag skrivit ovan, men allt som oftast sitter det inte så på lästa personer i sådana styrelser.

Men nu svävar vi i från huvudfrågan och befinner oss mer i de juridiskasammanhanget mellan PBL, PBF samt BBR.

O
Då hade jag tolkat rätt! ;)
Men så har jag ändå lärt mig nått nytt!

Ni som kan BBR. Är det okej att fästa reglarna med plastplugg som kan smälta vid brand så hela taket ramlar ner?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.