Status
Tråden går ej att kommentera.
Och till sist ett tips till på en underbar barnbok:
Astrid Lindgrens Kajsa Kavat, en av mina älsklingsböcker!
13399_s1.jpg

Finns hos Bokus: http://www.bokus.com/bok/9789129657685/kajsa-kavat/

Det är väl ungefär varannan historia som har flickor som huvudperson, varannan pojkar.
Passar som högläsningsbok från femårsåldern och läsa-själv i lågstadieåldern!
 
Saltkråkans huvudperson är väl ändå Tjorven som är ganska kavat hon med? Visst finns stereotyperna även i de historierna men så levde Astrid Lindgren gudskelov inte i dagens Sverige heller! Hennes sagor har älskats av miljontals människor helt i originalskick...att sedan en liten PK-elit i dagens samhälle förfasas över negerkungen och att vissa karaktärer av kvinnligt kön inte är lika starka som de manliga är för mig löjligt. Att denna lilla elit får så stort inflytande är dock skrämmande! Hur ska framtida författare våga skriva med så fri fantasi som Astrid gjorde?!

I dagens Sverige är det fullt accepterat att mobba människor så länge det görs i PK-ismens anda, det är inte bara accepterat det påhejas. Står man ut det minsta mot PK-ismen är man lovligt byte vilket får vanligt folk att knyta näven i fickan och undvika debatten. Det är just sådant som gör att våra etablerade riksdagspartier tappar väljare till missnöjespartier.
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Jag mobbar gärna PK-eliten istället... just för att dom får fritt spelrum att fjanta runt med sina verkningslösa idéer och på riktigt tror att dom gör en insats för ett bättre Sverige
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
DeesL skrev:
Jag mobbar gärna PK-eliten istället... just för att dom får fritt spelrum att fjanta runt med sina verkningslösa idéer och på riktigt tror att dom gör en insats för ett bättre Sverige
Oh, de flesta av dem anser ju att de ska rädda hela världen! Hade vi bekräftade bevis på utomjordingar hade de försökt få dem att rätta in sig i ledet också! :banghead:

Så typiskt svenskt också...att tro att vi är bäst i världen i alla avseenden och att resten av världen ska göra som vi...om inte är de obildade och ignoranta stenåldersmänniskor.
 
  • Gilla
DeesL
  • Laddar…
Paxman skrev:
Så typiskt svenskt också...att tro att vi är bäst i världen i alla avseenden och att resten av världen ska göra som vi...om inte är de obildade och ignoranta stenåldersmänniskor.
Japp... mitt sätt är det enda sättet... alla andra sätt är fel.

Off topic så blir det lite religionsvarning på alltihop... min gud är rätt och din gud är påhittad.
Har du tänkt på att folk som gärna berättar för dig om sin religion väldigt ofta är ointresserade av att höra på din?
 
andersmc skrev:
Den där negressen med klyftan var väl inte så farlig. Såna här annonser får jag:
[bild]
Detta är på min jobbdator, så där har absolut inget otillbörligt surfande förekommit.

Jag bryr mig inte om annonserna, det tråkiga är bara att Byggahus inte är SFW. Nu kan jag bara läsa där på min fritid.
BH (Byggahus) översätts väl till bra, bh på engelska. Därav underklädesreklamen.
 
Patrick E skrev:
BH (Byggahus) översätts väl till bra, bh på engelska. Därav underklädesreklamen.
Smart klurat! Det kan mycket väl stämma och då är det ju ganska oskyldigt. "Internet" tror att vi snackar damunderkläder och vill då hjälpa till med var vi kan skaffa dem! :D
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
BTW, nu när tråden har börjat handla om barnböcker... varför är det ingen som har reagerat på att stackars Alfons Åberg inte hade någon mamma? Där gick ju pappan hemma och gjorde alla sysslor, det om något borde väl visa att barnboksvärlden inte bara handlar om könsindelning och stereotypa sysslor. Eller räknas den inte för att den inte handlade om kvinnor?
 
DeesL skrev:
... varför är det ingen som har reagerat på att stackars Alfons Åberg inte hade någon mamma? ...
Pippi hade inte heller någon mamma.
Det verkar vara en trend i barnboksvärlden med ensamföräldrar.
Kanske för att fokuset skall lite tydligare hamna hos barnen.

Jfr Knatte, Fnatte, och Tjatte. De hade bara en farbror (och en farmor).
Och Kajsa Anka har tre systerdöttrar; Kicki, Pippi och Titti :D
 
Ja även Ryssland har uppmärksammat och vidtagit åtgärder gällande svenska barnböcker, så problemen med svenska barnböcker är stora! tydligen...
 
Jaa problemen i Sverige generellt verkar vara stora, framförallt viktiga problem som tillexempel vem våra barnböcker handlar om, vem som är på bild på reklampelare, vem som är mest lämpad för ett yrke mm.
När jag är bortbjuden till folk som har TV så ser jag ibland matlagningsprogram... mat-tina i all ära med utöver det är det nästan uteslutande män som lagar mat i programmen... vilken attityd skall man ha till detta? Ska vi klaga på att män tar större plats i media och exponeras i högre grad än kvinnor och därför ska kvinnan känna sig diskriminerad, eller ska vi jubla för att Sverige har tagit ett steg närmre det vi kallar jämställdhet (det resten av världen kallar millimeter-rättvisa) och brutit mot dom stereotypa könsrollerna?

Upplys mig gärna då jag tydligen behöver någon som tycker åt mig så det blir rätt tyckt :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
DeesL skrev:
...
När jag är bortbjuden till folk som har TV så ser jag ibland matlagningsprogram... mat-tina i all ära med utöver det är det nästan uteslutande män som lagar mat i programmen...
Jag tycker framför allt att du skall be värdfolket att stänga av TVn en stund när du/ni förärar dem med ett besök.

För ni hälsar väl inte på för att titta på dumburken, utan för samvaron med levande människor.
Förhoppninsvis tycker världfolket det också :)
 
I
KnockOnWood skrev:
Jfr Knatte, Fnatte, och Tjatte. De hade bara en farbror (och en farmor).
Och Kajsa Anka har tre systerdöttrar; Kicki, Pippi och Titti :D
Det är väl inte så konstigt om det fattas lite ankor.:cool:
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Nu har vi hamnat otroligt OT men det slog mig en sak när det gäller Knatte, Fnatte och Tjatte...kan det vara så att deras pappa dog i kriget och att de därför fick bo med sin oduglige farbror. En farbror som självklart inte dög till att bli soldat och som ofta klagar på att han är plattfot...!! :x
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Paxman skrev:
Nu har vi hamnat otroligt OT men det slog mig en sak när det gäller Knatte, Fnatte och Tjatte...kan det vara så att deras pappa dog i kriget ...
En gissning, men är den så väldigt sannolik?
Tog de verkligen in män med bara tre fingrar på varje hand i US Army?
Och som dessutom jämt springer omkring utan byxor :rolleyes:

US Navy skall det kanske vara.
De har ju sjömansblusar hela gänget :)
(Fast då är det bra med simfötter i alla fall)
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.