Status
Tråden går ej att kommentera.
Paxman skrev:
Som vanligt ligger ansvaret på föräldrarna. Så länge mammor står framför spegeln och högljutt beklagar sig över att de är tjocka så kommer deras döttrar få skeva skönhetsideal. Barn måste lära sig vad som är naturligt och vad som är fejk/photoshop och de som ska lära dem är föräldrarna. Samma gäller hur unga killar beter sig mot sina jämnåriga tjejer...det finns massor av bra unga killar som behandlar sina tjejkompisar med den största respekt...hur kommer det sig? Är de inte utsatta för samma påverkan av media och reklambranschen? Det finns massor av unga tjejer som lever med sunda ideal när det gäller deras kroppar...är inte de utsatta för reklamen...?

Nej, det är vi vuxna som lever nära barnen som måste se till att lära barnen vad som är rätt och fel, vad som är äkta/fejk och vad som är vackert...det är otroligt naivt att tro att någon skulle kunna ändra marknadskrafterna så att de tar ansvar. Marknadens hela syfte är att få människor att vilja köpa produkter och det kan de endast göra genom att reklamen är lockande. Vem skulle vilja köpa en ny bikini om den marknadsfördes på en blekfel medelålders man...? Klart den måste sitta på en vacker ung tjej med fina former!
Fast ju mer barn och ungdomar exponeras av krav på hur de ska se ut och hur de ska vara desto svårare borde det bli för föräldrar att värja sig? Höjs ribban så höjs toleransnivån för vad som är acceptabelt, så är i alla fall min tankegång.

Fast jag tycker att man får göra en skillnad på skönhetsideal och sexism, även om det första inte nödvändigtvis alltid behöver vara bättre än det senare. Skönhetsideal kommer antagligen alltid att finnas, även i ett könsneutralt samhälle får man förmoda.
 
bonnier skrev:
Du är på hugget? :) Läser jag om min text så ser jag att man kan misstolka det. Om du istället läser det i kontexten att barn/ungdomar växer upp med sådana attityder kanske det jag menar kommer fram bättre. Sedan varifrån dessa attityder har sin ursprung kan man fråga sig, och vad det kan leda till. Antingen så påverkas man av det, eller så gör man det inte. Din gissning är lika bra som min.
Nejdå jag är absolut inte på hugget :)
Inget personligt mot dig men jag har alldeles för mycket erfarenhet av människor och företag som kräks ur sig lösryckt dravel om allt mellan AIDS och pyttipanna ihopp om att inte behöva se/ta konsekvenserna eller stå för vad dom yttrat. Därför läser jag ord och ords innebörd när jag debatterar ämnen ;)
 
Nu har samhället även lyckats vinkla till kalles jul till helt absurda propotioner... hörde precis att tomtens OK stämpel på en tjejdocka som säger "mamma" har blivit en jämförelse med att kvinnor ska bli godkända av män :x
Man blir ju matt!
 
Redigerat:
Tja, den mörkhyade dockan är ju redan bortklippt, så det är väl dags att ta bort den blonda också då...
 
Var det någon som såg Debatt på SVT när de debatterade särskrivningar och språkligt förfall. Stig Larsson inledde med ett litet brandtal klart riktat mot PK-drottningen nr 1 Rossana Dinamarca efter debatten om kristdemokraternas förslag på minskade invandrarkostnader. Det var inte många som förstod det Larsson sa men jag tycker det var genialiskt:

"Jag känner en del tjejer som varit prostituerade då de var unga. Det är en sak att hora med könet det kan jag respektera. Det är en annan sak att hora med hjärnan. Det är de som horar med hjärnan, tankens horor och som vill framstå som goda, de är tamejfan farliga och kan skapa skador i samhället”
Stig Larsson i Debatt SVT 18/12-2014

Jag mår lite illa när jag ser att PK-drevet drar igång...PK-eliten tävlar med varandra att komma på saker att kritisera för att samla poäng inom gruppen och fika efter ryggdunkningar (eller "Likes" på FaceBook). Och det som är mest obehagligt är att det är så många journalister som befinner sig i denna klubb...
 
I
Som jag sagt så behövs en neutral nyhetskanal som våga och vill säga sanningen utan omsvep, raka rör.
Jag tror att de till och med hade klarat sig utan bidrag, bara genom att sälja en tidning eller sända ett program, folk hade betalat, jag hade. Jag är så jäkla trött på lögner och undanhållande av icke önskvärd information så jag hade gärna betalat för sanningen.
 
Det här ämnet börjar bli uttömt och gå in på politik och andra saker vi inte diskuterar på Byggahus.se, så jag stänger tråden.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.