Status
Tråden går ej att kommentera.
ion skrev:
För att undvika missförstånd. Att vi som tycker det är bagateller med lite skinn, som nån uttryckte det,;) så finns det forskning i ämnet. Vi är inga snuskgubbar. Kvinnor och män tittar på detsamma.
Ja, om du går in i den här diskussionen med ansatsen att "kvinnor tittar också på hud-reklam, så jag är ingen snuskgubbe" så har du missat poängen.

Frågan är vad som händer i huvudet på folk.
 
Nu tycks det ju inte finnas så mycket mer på bilderna att se förutom det som är översmetat med forskning så det enda bilden säger är att dom som har tittat på den inte har suttit o glott på ingenting ;)
 
I
Nyfniken skrev:
Ja, om du går in i den här diskussionen med ansatsen att "kvinnor tittar också på hud-reklam, så jag är ingen snuskgubbe" så har du missat poängen.

Frågan är vad som händer i huvudet på folk.
Jag tog mig friheten att skriva " vi ", ser du ändrat till " jag ", man undrar varför.:rolleyes:
Tycker du inte det är lite överdrivet förebyggande om alla ska undvika säga, göra eller visa något som kan få en oönskad effekt i nån annans hjärna. Skulle vi sanera allt sånt skulle inte mycket bli kvar.
Ingen plats för fantasier, fy vad trist.:confused:
 
I
DeesL skrev:
Nu tycks det ju inte finnas så mycket mer på bilderna att se förutom det som är översmetat med forskning så det enda bilden säger är att dom som har tittat på den inte har suttit o glott på ingenting ;)
Det skulle vara intressant att få lite mer input i undersökningen, men jag vad man ser är ju att kvinnor är mer kroppsfixerade än män, som tydligen tycker ansiktet är det intressantaste. Detta trots att det är en kvinna på bilden. Jag utgår och hoppas på att anledningen till intresset inte är desamma.
 
Jag tycker forskningsbilden på Saaben är mycket intressantare, då det verkar som om männen snabbt tappar intresset för vad som står i texten (läser de första raderna men sen falnar intresset allteftersom), medan kvinnorna faktiskt verkar läsa ända till slutet (och därmed ta in detaljer som kanske bränsleförbrukning, månadskostnader mm).
 
I
b8q skrev:
Jag tycker forskningsbilden på Saaben är mycket intressantare, då det verkar som om männen snabbt tappar intresset för vad som står i texten (läser de första raderna men sen falnar intresset allteftersom), medan kvinnorna faktiskt verkar läsa ända till slutet (och därmed ta in detaljer som kanske bränsleförbrukning, månadskostnader mm).
Sant, antal hk och topphastighet står kanske först.:rolleyes:
 
Johan_A_M
Sådana undersökningar blir ju allt vanligare i tappra försök att ge en vetenskaplig touch till framförallt detaljhandelns behov av detaljerad information om kundbeteende. På samma sätt är det ett tacksamt och "roligt" sätt att göra studier inom psykologi. Det visuella i resultaten skapar lite glädje, leenden och igenkänningsnickningar hos läsaren (läs "beställaren"). Problemet är att de sällan är genomförda med någon input av statistiker eller andra naturvetenskapligt skolade personer vilket tyvärr gör att statistiken är så undermålig att vi egentligen inte har någon rätt att tolka resultaten alls. De flesta tar då till brasklappen "Ja men det visar ju i alla fall en tendens" vilket således inte heller det är sant... Det är studietekniker som är för lätta att sälja in, och i ärlighetens namn, inte många marknadschefer etc har någon större statistisk kunskap :/
Det sagt instämmer jag tycker jag personligen inte att just den "studie" som visas ovan syftar till annat än ett försök att upprätthålla chansen att få göra lite sexig reklam ett år till, men det är min ytterst personliga åsikt.
Man får inte glömma den massiva mängd bilder, även icke-reklam, som barn utsätts för och den åtminstone relativt goda forskning som visar att detta har en stor effekt på barns negativa syn på sina egna kroppar.
 
I
Johan_A_M skrev:
Sådana undersökningar blir ju allt vanligare i tappra försök att ge en vetenskaplig touch till framförallt detaljhandelns behov av detaljerad information om kundbeteende. På samma sätt är det ett tacksamt och "roligt" sätt att göra studier inom psykologi. Det visuella i resultaten skapar lite glädje, leenden och igenkänningsnickningar hos läsaren (läs "beställaren"). Problemet är att de sällan är genomförda med någon input av statistiker eller andra naturvetenskapligt skolade personer vilket tyvärr gör att statistiken är så undermålig att vi egentligen inte har någon rätt att tolka resultaten alls. De flesta tar då till brasklappen "Ja men det visar ju i alla fall en tendens" vilket således inte heller det är sant... Det är studietekniker som är för lätta att sälja in, och i ärlighetens namn, inte många marknadschefer etc har någon större statistisk kunskap :/
Det sagt instämmer jag tycker jag personligen inte att just den "studie" som visas ovan syftar till annat än ett försök att upprätthålla chansen att få göra lite sexig reklam ett år till, men det är min ytterst personliga åsikt.
Man får inte glömma den massiva mängd bilder, även icke-reklam, som barn utsätts för och den åtminstone relativt goda forskning som visar att detta har en stor effekt på barns negativa syn på sina egna kroppar.
Ja man får nog skilja på vetenskap och kommers i fallet.
Vad man är ute efter är väl att skapa reklam som så många som möjligt tittar på, och skulle man vilja sälja en pryl med hjälp av bilden av kvinnan vet man precis var på bilden man ska applicerar denna pryl. Självfallet inte hur som helst, det skulle exempelvis se ganska löjligt ut med en snöslunga i nian på kvinnan, är det en snöslunga man vill sälja får man så klart använda en annan bakgrundsbild.

Det där med att barn, ungdom och även en hel del vuxna blir påverkade av ideella objekt är trist. Men det tror jag lika mycket beror på bristen av reella objekt som man kan känna igen sig i.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Tycker du inte det är lite överdrivet förebyggande om alla ska undvika säga, göra eller visa något som kan få en oönskad effekt i nån annans hjärna. Skulle vi sanera allt sånt skulle inte mycket bli kvar.
Ingen plats för fantasier, fy vad trist.:confused:
Om man bortser från att du förlängt det till "allt": Ja, jag tycker nog att det kan vara klokt att dra en gräns någonstans. Samtidigt tycker jag (precis som du) att det har blivit lite väl bajsnödigt, men det är inte så att gränsen måste gå precis där jag vill ha den.

Om någon tror att det blir färre våldtäkter, mindre hustrumisshandel, färre glåpord i skolan och färre tjejer som skär sig själva mot att jag får titta på lite mindre vackra kvinnor på reklampelarna så är inte jag sämre än att jag är beredd att låta dem prova. Inte för att jag tror att det fungerar, men ändå...
 
Redigerat:
  • Gilla
DeesL
  • Laddar…
För ett tag sedan så blockade jag "kategorin: dejting" och andra "skumma" webbadresserna jag fått från vår kontaktperson på Google. Det var ca 150 sajter.

Google säger att kategoriblockningen bara funkar på engelskspråkiga annonser då de inte har möjlighet att förstå de svenska annonserna och därför inte kan kategorisera dem. Därför kommer blockningen tyvärr inte fungera till 100%.

Efter jag blockade dem tycker jag att sett många färre dejtingsajter på Byggahus. Men igår såg jag en men lyckades inte lägga adressen på minnet. Om ni ser fler skumma annonser försök då att lägga adressen på minnet och rapportera den här så kan jag lägga till den till vår lista.
 
DeesL skrev:
BTW, nu när tråden har börjat handla om barnböcker... varför är det ingen som har reagerat på att stackars Alfons Åberg inte hade någon mamma? Där gick ju pappan hemma och gjorde alla sysslor, det om något borde väl visa att barnboksvärlden inte bara handlar om könsindelning och stereotypa sysslor. Eller räknas den inte för att den inte handlade om kvinnor?
Bara lugn, om 20 år så har Alfonsböckerna redigerats. Alfons pappa har fått en pojkvän och röker inte. Alfons själv har en adopterad mörkhyad lillasyster. Allt för att spegla 2030-talets Sverige. Bara en vidareutveckling av Pippi o TinTin censuren. //Låt Stå tills 2035.
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Bara lugn, om 20 år så har Alfonsböckerna redigerats. Alfons pappa har fått en pojkvän och röker inte. Alfons själv har en adopterad mörkhyad lillasyster. Allt för att spegla 2030-talets Sverige. Bara en vidareutveckling av Pippi o TinTin censuren. //Låt Stå tills 2035.

Jag tror tyvärr att du har lite fel här, du är helt klart på rätt spår men år 2030 har vi raderat ut begrepp som lillasyster och pojkvän. Alfons pappa kommer ha en hen-vän och Alfons har fått ett mörkhyat lillasyskon. Huruvida begreppet "mörkhyad" kommer existera eller om lillasyskonet kommer vara "neutralhyad" som alla andra vågar jag inte sia om innan vi har sett procentindelningen av partierna i mars.
 
Nimajneb skrev:
...Alfons själv har en adopterad mörkhyad lillasyster. Allt för att spegla 2030-talets Sverige...
Troligare är väl att Alfons pappa har fryst ner lite sperma och sedan gjort könsbyte, fått en livmoder och lite annat krafs inopererat och fött en liten lill-Alfons på egen hand.
Roboten som assisterade vid befruktning och förlossning var CE-märkt och made in P.R.C

Adoptioner är sååå 1900-tal.

Och Sverige har bytt flagga till
regnbagsflaggan_thumb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DeesL
  • Laddar…
I
Tunga saker diskuteras ser jag. Själv tror jag mannen kommer att vara utdöd om hundra år. Med stamceller kan man redan nu klona och reproducera det man vill. Skulle säkert medföra att det inte kommer att finnas mer sexistisk reklam.:rolleyes:

http://www.codex.vr.se/medicin2.shtml
 
Jag är nog lite mer optimistisk. Av de kvinnor som finns i min bekantskapskrets är det bara ett fåtal som är lagda åt det feministiska hållet och faktist en som bytt sida efter att ha varit ganska radikal. Problemet är att de som skriker högst får mest utrymme vilket ger sken av att de är jättemånga när de är försvinnande minoritet bland hela den kvinnliga befolkningen.

Inför höstens val ställdes frågan om jämställdheten var en viktig valfråga...det var inte så många som svarade ja på den! Totalt var det väl ungefär många procentenheter som röstade på V och Fi tillsammans...och det är ju inte många.

Bäst var nästan i somras när PK-eliten förfasade sig över att det bokades så få kvinnliga artister på festivalerna. Hultsfredsgeneralen fick gå ut i media och göra avbön samt lova bättring. När det sedan gjordes en undersökning vad publiken ansåg om saken så var reaktionen: Meh...bara det är bra artister så spelar det ju ingen roll vilket kön de har!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.