Jag köpte hela paketet från Alig, med ritning och alla delar. Det var onekligen praktiskt, och jag tror att det lönade sig. Kostnaden för ritningen kompenserades av att jag fick exakt rätt delar, och när det visade sig att det inte gick att få ihop som det var ritat fick jag kompletterat utan någon extra kostnad.

Jag har också konstruerat själv, och det var onekligen mera plock. Jag fick beställa fler delar ett par gånger, och jag har en låda med överblivna rörkrökar.

Det jag tycker de misslyckades med i konstruktionen är överhörningen. Man kunde höra väldigt tydligt från ett rum till ett annat. Det är inte så bra.

Tänk på att sätta luftdonen där de inte är i vägen i framtiden. Jag har ett tilluftsdon där jag efteråt kommit på att jag velat ha en garderob. Ska jag ha flytta garderoben dit måste jag riva hela innertaket och flytta tilluftsdonet.
 
Jag köpte ritningen från Alig men prylarna från Soliduct då de visade sig vara ca 20% billigare. Blir lite bekymrad när jag läser andersmc inlägg m överkörningen trots att jag tryckte särskilt på ljudnivå och överkörning när jag pratade med dom.

Tycker definitivt att projekteringen ska överlåtas till de som begriper sig på det. Tråkigt att behöva ändra om senare.
 
jontesjostrom skrev:
Så här hade jag tänkt mig att det kunde se ut. Det blåa är alltså tilluft och det röda är frånluft.
Hoppas att lite mild kritik är OK :)

Jag tycker att du skall flytta tilluftsventilerna i sovrummen så de sitter framför fönstren, kanske 0,5 - 1 meter från fönsterväggen.
Att ha ventilen rakt ovanför sängen är nog inte optimalt, med tanke på luftrörelser och eventuellt ljud.

Jag köpte som sagt min konstruktionsritning från Soliduct. De skriver så här:
Inom 1-2 dagar kontaktar vi dig och tar sedan fram en ventilationsritning i samarbete mellan dig och vår ventilationskonstruktör.
Så här skrev Soliduct 2010:
En komplett ventilationsritning kostar mellan 2700-3300kr beroende på yta.
Jag skickade in en husritning i dwg-format och fick tillbaka en komplett konstruktionsritning.
Då var det en konstruktör i Göteborgstrakten som skötte beräkningarna.
 
Jag fick min anläggning projekterad av Alig och tilluftsdonen i sovrum och alla andra rum med tillfuft är placerade mitt i rummet. Anledning till placeringen är att minimera risken för att man får en ficka av varmluft som ligger uppe vid taket.

Jag har vattenburen värme med elementen placerade under fönsterna.
 
Att ha ventilen rakt ovanför sängen är nog inte optimalt, med tanke på luftrörelser och eventuellt ljud.
Donen kommer endast att ha ett flöde på 4 - 8 l/s så detta bör inte bli ett problem om man inte väljer helt feldimensionerade don. Ljudnivån bör ligga på under 20 dB och kastlängden på under 1 meter med trevägsspridning.



Lite beräkningar

n = (T[SUB]eftervvx[/SUB] - T[SUB]ute[/SUB]) / (T[SUB]frånluft[/SUB] - T[SUB]ute[/SUB]) * (q[SUB]till[/SUB]/q[SUB]från[/SUB])

ger T[SUB]eftervvx[/SUB] = n * (T[SUB]frånluft[/SUB] - T[SUB]ute[/SUB]) + T[SUB]ute[/SUB] * 1

där jag antar

n (Temperaturverkningsgraden på vvx) = 80 %
T[SUB]frånluft[/SUB] på 22 grader
T[SUB]ute[/SUB] på -30 grader

ger

T[SUB]eftervvx[/SUB] = 0,8 * (22 - -30) -30 * 1 = 11,6 grader celsius

Detta innebär att efter värmeåtervinningen i ditt aggregat vid -30 grader ute har du 11,6 grader som behövs värmas med ett värmebatteri till önskad tilluftstemperatur.



Om jag då antar du vill ha en tilluftstemperatur på 19 grader behöver du följande batteri

P = Rå * Cp * dT * q

där

Rå (Densitet) = 1,2 [kg/m3]
Cp (Värmekapacitet) = 1000 [kJ/(kg*K)]
dT (temperaturskillnaden) = 19 - 11,6 = 7,4 [grader celsius]
q (ventilationsflödet) = 0,041 [m3/s]

Insatt ger

Fall1: P = 1,2 * 1000 * 7,4 * 0,041 = 364 W

Ibland vill man säkra sig om värmeväxlaren går i sönder dvs. ingen värmeåtervinning utan värmebatteriet måste värma från -30 till 0 grader.

Fall2: P = 1,2 * 1000 * 30 *0,041 = 1476 W

ritning-ftx-västerbotten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt förslag

Mvh Nillert
 
nillert skrev:
Donen kommer endast att ha ett flöde på 4 - 8 l/s så detta bör inte bli ett problem om man inte väljer helt feldimensionerade don. Ljudnivån bör ligga på under 20 dB och kastlängden på under 1 meter med trevägsspridning.
...
Menar du att det skulle vara någon nackdel att sätta tilluftsdonen framför fönstren i stället?
Vilken i så fall? det måste väl bara vara en fördel (om än liten)

Vad dina formler har i sammanhanget att göra förstår jag inte, om du ursäktar påpekandet.

Ett par frågor:
Varför frånluft i vardagsrummet? (OK, om du är rökare, men så illa är det väl inte)
Varför ingen frånluft i köket (den verkar struken)?
Och, som sagt, varför så konsekvent sätta tilluftsdonen över sängarna?
Är det någon finess som jag inte begripit?

Patrick E skrev:
Jag fick min anläggning projekterad av Alig och tilluftsdonen i sovrum och alla andra rum med tillfuft är placerade mitt i rummet. Anledning till placeringen är att minimera risken för att man får en ficka av varmluft som ligger uppe vid taket...
Men mitt i taket brukar väl elektrikern sätta en dosa för en taklampa, en plafond t.ex.
Så det kan bli lite konflikter där :(
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Låt säga mitt i rummet med lite marginal till just el ;) . I mitt fall fick jag anpassa mig efter lamputtagen eftersom dem satt där dem satt.
 
Menar du att det skulle vara någon nackdel att sätta tilluftsdonen framför fönstren i stället?
Vilken i så fall? det måste väl bara vara en fördel (om än liten)
Nej, anledningen till att jag inte satte dom mitt i rummen är att vanligtvis brukar man placera taklampa där.

Enda nackdelen är om du kastar ut luften mot fönstret, men flesta tallriksventiler har är 3vägs eller 1vägs så det problemet kan man undvika.

Vad dina formler har i sammanhanget att göra förstår jag inte, om du ursäktar påpekandet.
Om jontesjostrom ska projja sitt eget system och det är rätt viktigt att ha ett rätt dimensionerat värmebatteri speciellt när man bor i norra delarna av Sverige annars kan det gå illa.

Varför frånluft i vardagsrummet? (OK, om du är rökare, men så illa är det väl inte)
Du vill inte röka inomhus med en roterande vvx då rök och precis som matos kan föras över via värmeväxlaren. Då är det bättre att köra på en plattvärmeväxlare.

Det är aldrig fel att ha balans i ett rum, i detta huset kunde man mycket väl plocka ut all frånluft i hallen, men du vill inte ha stillastående luft och då är ett frånluftsdon ett smidigt sätt att få luften dit man vill.

Varför ingen frånluft i köket (den verkar struken)?
Frånluften i köket är struken då det ser ut att finnas köksfläkt med forcering.

Förövrigt är knockonwood en väldigt snygg konvektor, har två sådana här hemma! =)
 
Jag vet inte om vi bara pratar förbi varandra nillert, eller om du helt enkelt låtsas inte förstå.

Menar du att det skulle vara någon nackdel att sätta tilluftsdonen framför fönstren i stället?
Vilken i så fall? det måste väl bara vara en fördel (om än liten)
Nej, anledningen till att jag inte satte dom mitt i rummen är att vanligtvis brukar man placera taklampa där.
Hallå! Jag föreslog inte mitt i rummet, jag föreslog framför fönstret, 0,5 - 1 meter från väggen!

Varför ingen frånluft i köket (den verkar struken)?
Frånluften i köket är struken då det ser ut att finnas köksfläkt med forcering.
Hur ofta har man spisfläkten igång? Inte varje gång du kokar ägg, tevatten eller lite kaffe väl?

Du är inte ventilationstekniker va?

Förövrigt är knockonwood en väldigt snygg konvektor
Bild eller länk tack :)
 
Menar du att det skulle vara någon nackdel att sätta tilluftsdonen framför fönstren i stället?
Vilken i så fall? det måste väl bara vara en fördel (om än liten)
Som ja sa kan man sätta ett 3vägs don som inte kastar mot fönstret och då fungerar det helt ok att sätta precis vid fönstret. Om du därimot sätter ett don som kastar mot fönstret (4 vägs) så kan kylan från fönstret accelerera luften till en hastighet på över 0,15 m/s (!?) och detta kan uppfattas som drag.

Hur ofta har man spisfläkten igång? Inte varje gång du kokar ägg, tevatten eller lite kaffe väl?
I kök har man krav på 10 l/s frånluft eller fläkt med god uppfångningsförmåga. Många har säkert andra personliga preferenser och det är aldrig fel med större flöde, eller balans i vardera rum. Det finns lika många sätt att lösa ett problem som det finns personer, bara för ett sätt är rätt är inte alla andra fel.

KnockOnWood är ur Jagas sortiment, Epecons produktsida.

EDIT: Oj såg jag tog bort tilluftsdonet i köket, det var inte meningen, skulle vara 4 l/s där.

Mvh Nillert
 
Redigerat:
nillert skrev:
...
I kök har man krav på 10 l/s frånluft eller fläkt med god uppfångningsförmåga...
...
Du tycker alltså att ett grundföde på frånluft i köket är meningslöst?
Det tycker jag är en obegriplig inställning.
Precis som att det första man gör när man går in i köket är att starta spisfläkten.

Men, återkommande fråga, du är inte ventilationstekniker väl?

nillert skrev:
...
EDIT: Oj såg jag tog bort tilluftsdonet i köket, det var inte meningen, skulle vara 4 l/s där.
Mvh Nillert
Skulle det inte hellre vara frånluft i köket?

nillert skrev:
...
KnockOnWood är ur Jagas sortiment, Epecons produktsida...

Tack för länken.
Ser ut att vara en helt meningslös och onödig produkt.
Kanske kul och lite exotiskt för dem som bor i länder som är helt kalhuggna,
och där det inte finns ett träd inom synhåll :(

//Ta i Trä
 
KnockOnWood skrev:
Du tycker alltså att ett grundföde på frånluft i köket är meningslöst?
Nej, absolut inte. Det jag menade var att det finns många lösningar, inget är svart eller vitt. Men absolut, skulle det inte vara en frånluftsfläkt med forcering så är det krav att ha 10 l/s frånluft i köket.

KnockOnWood skrev:
Skulle det inte hellre vara frånluft i köket?
Iom att det är matplats kombinerat med kök så ser jag inget problem med att ha tilluft vid matplatsen.



Detta är ju också ett alternativ att placera donen, blir en heldel överluft. Mer likt jontes orginalritning.

ritning-ftx-västerbotten_v2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Nillert
 
Roligt med en massa idéer och synpunkter. Känns som om jag harrätt bra koll på hur min anläggning skulle kunna se ut.

Blir en hel del räknande för att se ungefär vad materialkostnaden kommer bli. Kanske blir billigare i slutändan att beställa ett färdigt paket med ritning och allt material.

Kanske kan få en offert på allt material och bra priser om man köper så stora mängder.
 
En snabb fråga.

I ditt senaste förslag så är tilluften och frånluften lika stor.

Ska man inte försöka skapa undertryck? Alltså att frånluftflödet är ca 10 % större än tilluftflödet.
 
jontesjostrom skrev:
...
Kanske kan få en offert på allt material och bra priser om man köper så stora mängder.
Hoppas inte för mycket :)

Det där är en liten installation, och totalen går kanske på lite drygt 10.000 kr, förutom FTX-aggregatet.

Om du köper från en av de stora webbaserade leverantörerna, som Soliduct eller Ventilationsbutiken, så är nog priserna redan pressade i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.