Hej, Har dragit fram el till flaggstången för att kunna sätta ett eluttag där, Vill alltså sätta ett eluttag på typ en rosfri plåt som har nån form av rundklammer runt stången. Har hört att de tska finnas färdiga fästen för att sätta ett eluttag runt en stolpe eller liknande.
finns det nån här bland allt duktigt folk som vet något om det
finns det nån här bland allt duktigt folk som vet något om det
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Jag hade alla dar i veckan satt en liten pållare intill flagstången istället för att hitta på en lösning med klammer.
VVS sidan brukar Elektriker handla på ibland
VVS sidan brukar Elektriker handla på ibland
Trycktvirke och rostfritt band. Billigast.
Jo jag har när jag gjöt plinten till stången gjutit upp en 50 mm gul slang i centrum som det kommer upp en EKLQ kabel ur och det är ju en skarv på ca 7 cm mellan stång o plint o stången sitter på gångjärn så jag drar ut kabeln i dessa 7 cm och upp på utsidan av stången ca: 50cm och då vill jag ha ett enkeluttag som sitter på t.ex en rostfri platta. Skruvar jag uttaget mot en rund stång så tycker jag det ser taskigt ut.falkn skrev:
Genom att göra som jag tänkt går det att fälla den utan problem.
Har hört att det ska finnas nån form av fäste med ett typ band runt...
Den här finns ju, vet dock inte om plattan passar andra uttag
http://www.wattvaktarna.se/elinstallation/elit-el-data-system/vagg-tak/vagguttag-ip56.html
http://www.wattvaktarna.se/elinstallation/elit-el-data-system/vagg-tak/vagguttag-ip56.html
Snyggast torde bli att sätta uttaget som man monterar en vinsch på en mast: bocka till en bit rostfri plåt så att den får C-profil (eller be plåtslagaren göra det), så att den sitter tajt mot stången och samtidigt ger en plan yta för uttaget. Förborra hål i plåten och stången och popnita fast.
Bocka en plåt som passar stången /uttaget. passa på att bocka till ett tak över uttaget.
Tänk på att 50cm kan vara lite lågt om man har småbarn....
Figur 1 Montage sett uppifrån / Figur 2 Montage sett från sidan
"Taket" ej med på figur 1.
Svart = stolpe/flaggstång
Röd = plåt
Grön = Vägguttag
Tänk på att 50cm kan vara lite lågt om man har småbarn....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Figur 1 Montage sett uppifrån / Figur 2 Montage sett från sidan
"Taket" ej med på figur 1.
Svart = stolpe/flaggstång
Röd = plåt
Grön = Vägguttag
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Varför inte montera uttaget på flaggstångsstativet?
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
F-n att det ska dyka upp gamla trådar i flödet.