54 429 läst · 31 svar
54k läst
31 svar
Måste dela med mig: Renovering av tvättstuga i källaren
Sida 1 av 3
Tja!
Jag måste dela med mig av våran renovering av tvättstugan i källaren. Jag surfar på Byggahus.se varje dag för att få inspiration o idéer om vårat nyinköpta hus. Så jag känner att jag måste bidra med något...
Allt började med när svärfar frågade mig om jag ville ha ett gammalt kök från hans nyköpta radhus.
Javisst tänkte jag utan att ens sett det, det slänger jag upp i garaget. Men när jag hämtade det såg jag att det var ett fint IKEA kök från 2007 och det var ALLDELES för fint för och ha i garaget.
Tvättstugan!? Ja i tvättstugan kan jag slänga upp det!
Men då ska jag bara måla väggarna först.
Ja men då vill jag lägga klinkers först.
Då måste jag byta golvbrunn först...
Det var då jag "råkade slinta" med bilmaskinen och bila upp hela tvättstugegolvet...:wow:
Innan renovering:
När jag "råkade slinta"
Anledningen till att "slinta" var för att byta alla stammar, men nu fick jag ett giltigt skäl att "slinta"...
Förra ägarens försök till "lagning", tyvärr fanns ingen botten i röret
Stammar bytta, ny placering av golvbrunn. Lejde bort till rör-mockaren jag brukar jobba med.
I med "lite" makadam.
Fibermatta:
EPS-betong.
Flytspacklingen och klinkersläggningen lejde jag bort till en kollega som jag vet gör ett bra jobb.
Putsa o måla väggar och tak.
Nu det roliga, sätta kök!
Fick anpassa högskåpet och göra det lägre pga fönstret.
Klart o betalt!
Jaja jag vet, ny blandare är beställt samt lock till högskåpet
Det blev "lite" jobb på kvällar och helger och dyrt! Hade en budget på 6-7000kr när det skulle målas, lägga klinkers och byta brunn. Men när jag "slant" med bil-maskinen blev det 45 000kr.
När vi ändå är igång kan vi lika gärna slå på stort och fixa till torkrummet också.
Här ska det bilas bort golvsockel, slipas bort färg på golvet o rivas bort glasfiberväv.
Det blev lite putsning här också.
Målat med en speciell källarfärg som andas, samma som jag använde i tvättstugan.
I torkrummet la jag klinkersen själv, då jag inte hade något fall att tänka på
ÄNTLIGEN KLAR!!!
Jaja jag vet, uttaget ska bytas... Men det gör jag inte själv, så MIN DEL är färdig!
MVH Erik
Jag måste dela med mig av våran renovering av tvättstugan i källaren. Jag surfar på Byggahus.se varje dag för att få inspiration o idéer om vårat nyinköpta hus. Så jag känner att jag måste bidra med något...
Allt började med när svärfar frågade mig om jag ville ha ett gammalt kök från hans nyköpta radhus.
Javisst tänkte jag utan att ens sett det, det slänger jag upp i garaget. Men när jag hämtade det såg jag att det var ett fint IKEA kök från 2007 och det var ALLDELES för fint för och ha i garaget.
Tvättstugan!? Ja i tvättstugan kan jag slänga upp det!
Men då ska jag bara måla väggarna först.
Ja men då vill jag lägga klinkers först.
Då måste jag byta golvbrunn först...
Det var då jag "råkade slinta" med bilmaskinen och bila upp hela tvättstugegolvet...:wow:
Innan renovering:
När jag "råkade slinta"
Anledningen till att "slinta" var för att byta alla stammar, men nu fick jag ett giltigt skäl att "slinta"...
Förra ägarens försök till "lagning", tyvärr fanns ingen botten i röret
Stammar bytta, ny placering av golvbrunn. Lejde bort till rör-mockaren jag brukar jobba med.
I med "lite" makadam.
Fibermatta:
EPS-betong.
Flytspacklingen och klinkersläggningen lejde jag bort till en kollega som jag vet gör ett bra jobb.
Putsa o måla väggar och tak.
Nu det roliga, sätta kök!
Fick anpassa högskåpet och göra det lägre pga fönstret.
Klart o betalt!
Jaja jag vet, ny blandare är beställt samt lock till högskåpet
Det blev "lite" jobb på kvällar och helger och dyrt! Hade en budget på 6-7000kr när det skulle målas, lägga klinkers och byta brunn. Men när jag "slant" med bil-maskinen blev det 45 000kr.
När vi ändå är igång kan vi lika gärna slå på stort och fixa till torkrummet också.
Här ska det bilas bort golvsockel, slipas bort färg på golvet o rivas bort glasfiberväv.
Det blev lite putsning här också.
Målat med en speciell källarfärg som andas, samma som jag använde i tvättstugan.
I torkrummet la jag klinkersen själv, då jag inte hade något fall att tänka på
ÄNTLIGEN KLAR!!!
Jaja jag vet, uttaget ska bytas... Men det gör jag inte själv, så MIN DEL är färdig!
MVH Erik
Tjusigt, vet hur jäkligt det är med källare och tvättstugor, bra jobbat.
Snyggt, och bra jobbat.
Har ett liknande projekt där en dränering ledde till stambyte som ledde till utgrävning och isolering av källare och ingjutning av golvvärme. Just nu är "grovjobbet" klart, och nu har jag två "skal" till rum som så småningom ska bli tvättstuga samt bastu och relax. Ska ta och dela med mig av det projektet så fort åtminstone tvättstugan är klar
Har ett liknande projekt där en dränering ledde till stambyte som ledde till utgrävning och isolering av källare och ingjutning av golvvärme. Just nu är "grovjobbet" klart, och nu har jag två "skal" till rum som så småningom ska bli tvättstuga samt bastu och relax. Ska ta och dela med mig av det projektet så fort åtminstone tvättstugan är klar
Tyvärr ska jag vara lite negativ här - det ser inte ut som om armeringsnäten till flytspacklingen överlappar varandra alls, som de bör göra. Kanske den där kollegan inte alls gör så bra jobb som du trodde?
Nu lär det väl inte spela så stor roll i en källare (du kanske inte ens har tätskikt under klinkersen?), men ändå...
Nu lär det väl inte spela så stor roll i en källare (du kanske inte ens har tätskikt under klinkersen?), men ändå...
Då kan jag glädja dig med att armeringsnät på massivt betonggolv är mer än nogrannt. Inte många som armerar när dom flytar massiva konstruktioner.
I övrigt mycket bra jobbat
Älskar konceptet slant lite o bilade upp hela golvet. Såklart det vara värt det, ser ju mycket trevligare ut nu än innan
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Bra att se att det inte är alla som bara bryr sig om ytskiktet.