Hej!
Kanske inte direkt en takfråga, men fukt verkar diskuteras en del här.
Jag lyckades ha sönder ett värmeledningsrör i vårt fritidshus och det har runnit glykolblandat vatten från övervåningen genom golvet och vidare genom taket på undervåningen. Det är ett gammalt hus med brädgolv resp. brädtak med en del sågspån emellan. Vet någon hur skadan påverkas av att det är glykolblandat (kanske 25%)? Glykol dunstar väl inte? Eller kan den giftiga glykolen minska risken för svamp/röta? Hur mycket vätska behövs det för att man ska vara tvungen att bryta upp golvet och torka ut? Jag gissar att det är i storleksordningen en hink som har runnit ner (och en hel del kom ut på undervåningen), men det är förstås svårt att uppskatta mängden. Jag vill så klart inte bryta upp mer än nödvändigt. Finns det några tips på hur man kan torka ut eller kolla skadans omfattning utan att bryta upp hela golvet? Tacksam för alla tips.

Munge

För några år sedan byggde jag till ett torn på huset och precis efter att jag sågat upp hål i taket började det regna och mycket mer än en spann rann ner i bjälklaget innan jag hann få upp presseningar. :(

Vatten som rinner ut i bjälklag någon enstaka gång är oftast inget problem, det torkar upp med tiden. Det är först när man under lång tid tillför fukt som mögel- och förrutnelseprocesser hinner göra någon skada. Jag tror glykolen kommer att avdunsta på samma sätt. Tror inte du behöver riva upp golvet, jag gjorde det inte och fick inga bestående skador efter skyfallet heller.

Jag kan tillägga att glykol ingår i Boracol, så det lär inte duga som näring åt mögel...
"gamla" boracol innehåller monoetylenglykol = den giftiga glykolen till bilkylsystem
"nya" boracolen (2Bd) innehåller propylenglykol = den ofarliga sorten.
Då den nya boracolen har den ogiftiga glykolen är det troligt att glykolen bara är med som bärare/lösningsmedel.

Jag tror inte någon av dessa glykoltyper dunstar märkbart,
monoetylenglykol (CAS 107-21-1) har "evaporation rate" = 0.01 och ångtryck@20grC=0.01 mmHg
och propylenglykolen (CAS 57-55-6) har "evaporation rate" = 0.005 och ångtryck@20grC=0.08 mmHg.
Eller på vanlig svenska; ja, det torkar på 100 år, typ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.