16 441 läst · 19 svar
16k läst
19 svar
Hur djupt kan man fräsa ut spår i väggen för VP-rör? Några säkerhetsmarginaler?
Vill lägga in en liten protest mot mycke_nu: s påstående
.;-)
I en stabiliserande vägg ingår skivmaterialen i högsta grad i den bärande funktionen i huset för att klara horisontella vindlaster!
I en stabiliserande vägg ingår skivmaterialen i högsta grad i den bärande funktionen i huset för att klara horisontella vindlaster!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det "normalaste" vi har är väl sannolikt regel + skivmaterial-väggar, eller mycke_nu och i det perspektivet har Ingenjören helt rätt. Sedan i praktiken tror jag inte särskilt många hus kommer att rasa av vindtryck även om man fräst av några enstaka sidostabiliserande skivor.
Men TS diskussion handlar snarare om gjutna och murade väggar, dock utan att säga något mer om de är bärande eller bara avskiljande, tjocklek osv.
Men TS diskussion handlar snarare om gjutna och murade väggar, dock utan att säga något mer om de är bärande eller bara avskiljande, tjocklek osv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Nu ska vi inte blanda ihop massiv konstruktion och reglade väggar, vem fräser in VP-rör i skiva på reglad vägg?
Liknande trådar
-
Hur djupt ska jag gräva för en stenlagd uteplats?
Altan & Uteplats -
Vad behöver jag för utrustning för att fräsa denna profil?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Fräsa ner vattenrör i platta och dra ut det genom kantbalk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man utifrån en teknisk beskrivning utläsa hur djupt man kan gräva ut en källare?
Grund & Markarbeten -
Fräsa djupt (tapphål)?
Verktyg, Maskiner & Fordon