Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Flyttade in i huset för ett par veckor sedan och nu verkar livet som husägare börjar på riktigt.
Har ett kallgarage byggt -98 med bakre väggen placerad nedanför en sluttning (suterängtomt). Enligt dokumentation ska det vara gjuten betongplatta på någon dm frigolit.
Efter senaste tidens intensiva regnande har det börjat tränga upp vatten via vattenledningsisoleringen (där kopparröret kommer fram ur isoleringen) samt en gnutta också vid avloppsledningen bredvid. Upptäckte på trähyllan bredvid att det knappast var första gången heller.
Har tänkt se över dräneringen i den delen av trädgården till våren/sommaren men är det någon som har tips på vad man kan göra under tiden? Kör en liten byggfläkt så länge för att hindra fukten att vandra vidare till träkonstruktionen men det kostar ju några tior per dag.
Har ett kallgarage byggt -98 med bakre väggen placerad nedanför en sluttning (suterängtomt). Enligt dokumentation ska det vara gjuten betongplatta på någon dm frigolit.
Efter senaste tidens intensiva regnande har det börjat tränga upp vatten via vattenledningsisoleringen (där kopparröret kommer fram ur isoleringen) samt en gnutta också vid avloppsledningen bredvid. Upptäckte på trähyllan bredvid att det knappast var första gången heller.
Har tänkt se över dräneringen i den delen av trädgården till våren/sommaren men är det någon som har tips på vad man kan göra under tiden? Kör en liten byggfläkt så länge för att hindra fukten att vandra vidare till träkonstruktionen men det kostar ju några tior per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Det kan inte gärna vara röret som läcker då jag stängt av vattnet. Vattnet är draget från husets bottenplan och där stänger man enkelt av med en liten ventil (se bild nedan). Så då återstår väl alternativet med skadad eller skarvad isolering.
Är det lönt att försöka foga igen på något sätt inne i garaget eller kommer det bara att tränga igenom ändå?
Är det lönt att försöka foga igen på något sätt inne i garaget eller kommer det bara att tränga igenom ändå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Har kontrollerat ventilen genom att sätta på -> Vatten i kranen samt stängt av -> inget vatten i kranen, ej heller märkbart dropp över tid. Så jag tror inte att vattnet kommer därifrån. Nu när det regnat lite mindre verkar inflödet också ha minskat. Ska försöka att täta lite med silikon så länge, lär ju knappast bli värre av det.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Verkar som att jag får leva med vattenläckan till våren, det är bara när det regnar rejält som det är något problem och då kan jag hålla det i schack med fläkten.
Men i samband med detta har jag upptäckt att det är tämligen uselt fall mot golvbrunnen i garaget så där har vi ett projekt till. Får väl bli en ny tråd så småningom.
Tackar för hjälpen så länge!
Men i samband med detta har jag upptäckt att det är tämligen uselt fall mot golvbrunnen i garaget så där har vi ett projekt till. Får väl bli en ny tråd så småningom.
Tackar för hjälpen så länge!
Liknande trådar
-
Upptäckt fukt/kondens på ångspärr och undrar om jag gjort rätt?
Isolering -
Leder offerbräda upp fukt i fasaden?
Fasad -
Hur får man bort dessa gamla fukt/mögelfläckarna på källarväggen på bästa sätt? Bra tips skulle uppskattas.👍
Tvättstuga -
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
Juridik -
Fukt tränger upp genom källargolvet. Tips på lösning?
Grund & Markarbeten