Jag har en fråga och ett problem som jag hoppas någon här har en bra lösning på.
Vi ska byta kök och i samband med det tänkte vi byta ut vår kolfilterfläkt som hänger själv på väggen till en annan kolfilterfläkt som man sätter i ett fläktskåp.
Det problem som dyker upp då är ventilationsventilen som sitter ovanför spisen i dagsläget, se bild.
Vi kommer ju med nytt fläktskåp göra en takanslutning med köket som kommer hamna framför den ventilen. Min ide är att se till att det nya köket har en "vägg" precis som där det gamla köket slutar och att vi låter ventilen sitta på precis samma sätt. Till höger om fläktskåpet ser vi till att göra en likadan vägg så att ingen luft flödar inuti det utrymme som blir bakom takanslutningen. På Fronten sätter vi ett stort, löstagbart galler som tillåter luften som trycks upp i utrymmet av fläkten att enkelt flöda ut i rummet. Jag tycker att denna lösning borde fungera och inte göra så att mer luft än det ska trycks in i husets ventilationssystem. Se min lilla skiss, vad tror ni?
Visa bilaga Perspektivritning-1.pdf
Vi ska byta kök och i samband med det tänkte vi byta ut vår kolfilterfläkt som hänger själv på väggen till en annan kolfilterfläkt som man sätter i ett fläktskåp.
Det problem som dyker upp då är ventilationsventilen som sitter ovanför spisen i dagsläget, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer ju med nytt fläktskåp göra en takanslutning med köket som kommer hamna framför den ventilen. Min ide är att se till att det nya köket har en "vägg" precis som där det gamla köket slutar och att vi låter ventilen sitta på precis samma sätt. Till höger om fläktskåpet ser vi till att göra en likadan vägg så att ingen luft flödar inuti det utrymme som blir bakom takanslutningen. På Fronten sätter vi ett stort, löstagbart galler som tillåter luften som trycks upp i utrymmet av fläkten att enkelt flöda ut i rummet. Jag tycker att denna lösning borde fungera och inte göra så att mer luft än det ska trycks in i husets ventilationssystem. Se min lilla skiss, vad tror ni?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Visa bilaga Perspektivritning-1.pdf
Jag tycker att det borde finnas någon lösning på problemet.
Jag hade tänkt mig ett galler i den här stilen, där alltså hela skiten går att ta bort så det går att rengöra utrymmet och även rensa ventilationskanalen om det behövs. Det här gallret kan ju inte hindra luften allt för mycket, eller?
http://www.kungsprofiler.se/galler/galler/aluminiumgaller_Klick-in/
Jag hade tänkt mig ett galler i den här stilen, där alltså hela skiten går att ta bort så det går att rengöra utrymmet och även rensa ventilationskanalen om det behövs. Det här gallret kan ju inte hindra luften allt för mycket, eller?
Logga in
Skapa konto
http://www.kungsprofiler.se/galler/galler/aluminiumgaller_Klick-in/
Det här med viss tveksamhet gör mig lite orolig för vad ordförande i styrelsen kommer säga. Om han säger nej tror jag att det är svårt att stå på sig om lösningen enligt dig är tveksam.cpalm skrev:
Jag har sett en annan lösning som jag tycker vore OK, frågan är väl vilka svårigheter den lösningen har.
Logga in
Skapa konto
Slangen från köksfläkten blir ju inga problem eftersom den är böjbar och lätt utbytbar när den blir grisig men värre är det med frånluften. Vad jag har förstått så måste jag ha ventilationsrör som är släta inuti och så antar jag att det blir metallrör. Om jag gör en 90-gradersböj måste jag ha en renslucka inom 6 meter och det vill jag ju inte. Jag är tveksam till om två stycken 45-gradersböjar får plats. Den kanalen som sitter dold av skåpen idag är 16X16 cm i betong, hur stor dimension behöver jag ha på böjen från den om det ens går att få till en böj?
Finns det någon annan lösning än att dra ut dem på det här viset om min första lösning inte blir godkänd?
Kan inte direkt se några tekniska fördelar med den lösningen gentemot din idé med gallret - snarare blir det precis som du säger problem med böjen och det kravet på renslucka som då uppstår.
Mitt tips att du tar reda på vilken firma föreningen anlitar för OVK och tar hjälp av dem för ett utlåtande. Med detta i handen kommer det vara svårt för styrelsen att säga nej och du har torrt på fötterna vid framtida OVK. Faktum är att det inte är otroligt att styrelsen ber dig göra just så, då jag antar att styrelsen inte består av några ventilationsexperter.
Det t.ex. inte helt omöjligt att man bedömer att ändringen är så pass stor att du även måste åtgärda eventuella befintliga brister. Det kan ju å andra sidan leda till en ännu mer optimal lösning.
Mitt tips att du tar reda på vilken firma föreningen anlitar för OVK och tar hjälp av dem för ett utlåtande. Med detta i handen kommer det vara svårt för styrelsen att säga nej och du har torrt på fötterna vid framtida OVK. Faktum är att det inte är otroligt att styrelsen ber dig göra just så, då jag antar att styrelsen inte består av några ventilationsexperter.
Det t.ex. inte helt omöjligt att man bedömer att ändringen är så pass stor att du även måste åtgärda eventuella befintliga brister. Det kan ju å andra sidan leda till en ännu mer optimal lösning.
Det låter som om det skulle vara eternitkanal som du har, tänk då på att inte göra så att det dammar några partiklar från själv kanalen.Michel.t skrev:
Jag har för mig att det ska finnas anslutningar mellan eternitkanal och spirokanal.
Jag förstår inte varför det skulle vara problem med din första lösning? Tycker det är en ypperlig lösning!
Andra lösningen:
En kontrollventil anses väl normalt vara rensbar genom att den plockas ner?
Då borde det inte bli någon försämring för att man satt en ny böj?
Akta dig för att sätta ventilen från fläkten alltför synligt då det så småningom riskerar att bli brunt runt den om du lagar flottig mat
Andra lösningen:
En kontrollventil anses väl normalt vara rensbar genom att den plockas ner?
Då borde det inte bli någon försämring för att man satt en ny böj?
Akta dig för att sätta ventilen från fläkten alltför synligt då det så småningom riskerar att bli brunt runt den om du lagar flottig mat
Hej jag sitter med exakt samma funderingar och undrar vad resultatet av din renoveringen blev?M Michel.t skrev:Jag har en fråga och ett problem som jag hoppas någon här har en bra lösning på.
[bild]
[bild]
[bild]
[bifogad fil]
Hej!K KK2 skrev:
Jag fick okej på att göra som min ritning. Alltså att sätta ett avslut med ventil i taket som befintlig kanal och sätta ett stort galler där kökets takanslutning skulle ha varit. Ventilationskanalen byttes ut mot rund i metall som de murade vid anslutning mot ventilationskanalen i väggen, den nya kanalen fästes med hålband i taket.
Inga anmärkningar att åtgärda efter OVK om de såklart inte kom åt att mäta med sitt instrument då det var ca 25x25 cm.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Blir det ventilationsproblem om jag byter isolerlister runt fönstren?
Fönster & Dörrar -
Kv-inställning vid radiatorbyten? Hur räknas Kv-värdet ut?
Värme allmänt -
Vid byte av FA Bommullsfilter uppstår skumm.
Vatten & Avlopp -
Använda samma väggbricka vid byte av duschblandare?
Badrum -
Hjälpande hand vid takbyte
Hantverkare