Yrrol skrev:
...När jag städade upp efter mig slog det mig att jag glömt sätta anti-möss-klossarna på insidan.. suck.. fast tänker inte brytaupp för det.
Musband går galant att montera efteråt!
PackshotBanner-Museband.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
jo jag har extramonterade spikband och metallnät men ändå, stör mig att jag glömde följa originalet.
 
Fått hjälp att bära upp en jädra massa kartonger på vinden. Tur att det mesta i kåken är rejält, börjar bli mycke däruppe nu...:D
 
Halva familjen är bortrest i helgen och bara yngste tonårssonen passerar förbi ibland på väg till sitt rum.
Så som jag har byggt! Har fräst MDF-skivor så dammet yr som vid slaget vid Lutzen och efter ett antal sorger och bedrövelser så har åtminstone överskåpen på det framtida kökets framtida hemkontorsdel skjutdörrar monterade .

Skåden!

20141102_142029[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaja, det saknas lite färg, finess och det är långt ifrån klart, men ändå...

Sedan slängde sonen ur sig en fråga i förbigående och när han försvunnit så gick jag och klurade på den och skrev ihop följande:

Fick en fråga av T idag: "Varför är tycker du att det är roligt att bygga, mamma? Alltså, jag fattar ju att det är roligt att det är klart, men du säger ju att det är roligt under tiden med".

Jag blev lite ställd, svarade att jag alltid varit sådan, alltid tillverkat saker från att jag var liten: klippt, klistrat, målat, sytt eller snickrat. Hm, antog att jag nog fick lite endorfinkickar när olika delmoment var klara.

Så jag gick ut i bygget (är ju gräsänka för tillfället) och andades in lite mer byggdamm i mina astmatiska luftrör och funderade. Och insåg hur jag bäst kunde beskriva det för dig, T.

Att tillverka saker är helt enkelt mitt datorspel.
Av det klurigare slaget, även om just byggandet involverar svingande av vassa kraftvapen och blodutgjutelse.

Varje delmoment är som ett sido-quest på väg mot main-questen. Jag måste hitta lösningen, fundera först, planera och sedan få ihop bitarna rätt och vara skicklig nog att lyckas.

Och jag måste se framåt, se hinder längre fram och hur det jag gör nu kommer att påverka det som ska göras längre fram. Innan jag började med tillbyggnaden ägnade jag ett år att fundera och planera, jag som inte har tålamod för strategispel och får krupp av tanken att behöva tänka tre steg framåt i schack.

Det finns hinder på vägen, större eller mindre bossar som man måste besegra och man får fler och fler experience points med tiden.
Och epic failures, boy, finns det sådana!

Men när main-questen är över då har man något kvar. Ett hus till exempel. Och lyckan, endorfinkicken, av att "det här, det har jag gjort!"
 
  • Gilla
henq och 8 till
  • Laddar…
Bra beskrivet Crebel!

Som jag ser det är just det, att få gå genom hela processen från idé och råmaterial till en färdig produkt, som man är nöjd med och stolt över, en källa till stor glädje.
Ren och skär skaparglädje (y)

Ofta, i dagens arbetsliv, så är varje medarbetare bara en liten kugge som sällan får njuta frukterna av vad han/hon har åstadkommit. Den enskildes insats försvinner i helheten.

Jag hade en gång ett jobb där man hämtade en materialsats, specifikationer och ritningar, och sedan byggde något helt på egen hand.
Något som sedan skeppades till kunden, och man kunde känna igen som "det där har jag gjort".
Det var ett väldigt trevligt jobb!

Men sedan skall man ju obönhörligen befordrat tills man har nått sin inkompetensnivå :p
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Idag har man fortsatt måla innertak.. För varje penseldrag eller rollerdrag har jag tänkt; aldrig mer måla ett tak:)
Men snart är det äntligen färdigt!
 
KnockOnWood skrev:
Bra beskrivet Crebel!

Som jag ser det är just det, att få gå genom hela processen från idé och råmaterial till en färdig produkt, som man är nöjd med och stolt över, en källa till stor glädje.
Ren och skär skaparglädje (y)

Ofta, i dagens arbetsliv, så är varje medarbetare bara en liten kugge som sällan får njuta frukterna av vad han/hon har åstadkommit. Den enskildes insats försvinner i helheten.

Jag hade en gång ett jobb där man hämtade en materialsats, specifikationer och ritningar, och sedan byggde något helt på egen hand.
Något som sedan skeppades till kunden, och man kunde känna igen som "det där har jag gjort".
Det var ett väldigt trevligt jobb!

Men sedan skall man ju obönhörligen befordrat tills man har nått sin inkompetensnivå :p
Ah, det där känner jag igen! Har också haft förmånen tidigare i mitt yrkesliv att ha fått köra hela tillverkningsracet från början till slut, om än ibland med ett mindre team. Man fick sätta planeringen och metoderna själv. Ah, lycka!

Och så mycket mer framgångsrikt det blev :)!
 
holmberg87 skrev:
Idag har man fortsatt måla innertak.. För varje penseldrag eller rollerdrag har jag tänkt; aldrig mer måla ett tak:)
Men snart är det äntligen färdigt!
För att återigen referera till min datorspelsliknelse ovan: Det finns vissa spel som man spelat så mycket att man är trött på dem och aldrig mer vill se dem :)...
 
Trotsade sviterna av nattens begivenheter och gick ut och hjälpte frugan med att gräva upp gamla nypon- och björnbärsbuskar i en nerkapad häck. Tack vare vädret var det faktiskt helt OK :) Helt fantastiskt att man kan stå ute i T-shirt och solen skiner, termometern säger 14 grader.

Slipade liiiiite spackel oxo...
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Crebel skrev:
För att återigen referera till min datorspelsliknelse ovan: Det finns vissa spel som man spelat så mycket att man är trött på dem och aldrig mer vill se dem :)...
Och det stämmer så jävla bra :)
 
Anpassat och monterat en dörr i en absurt sned och vind karm. Mycket testande och trixande för att få till det men är djäkligt nöjd när det blev klart.

Karmen hade suttit på den platsen i ett par hundra år så jag var inte så sugen på att ta loss och justera karmen så istället fick det bli dörren som anpassades...
 
Händer inte mycket i den här tråden sedan stödet för Tapatalk/BH-appen försvann...

Spacklat och slipat lite i källaren är nog det enda som hänt här de senaste kvällarna =/
 
Inspirationen för huspill är låg just nu på denna front, massa saker som bör/ska/kan göras.. men har svårt att få tummen ur.. ruggiga höstvädret hjälper inte till..

Tiden försvinner på att städa undan grejer jag stör mig på (10 burkar färg o spackel i "det" rummet, 4 gamla skåp som ska placeras om efter ommöblering står i "det andra" rummet, förvaringen och gamla bioljudet/högtalarna står "det fjärde" rummet .. ska bäras till andra huset, hyllan som står där ska plocks ur och sorteras för hyllan ska bort.. bla bla bla bla...).. jag vill ha rent till julpyntande...om det så innebär att alla rum är helt tomma..inga renoveringsgrejer i år.. !!!

-

I helgen är det nog dags att fundera på att ta in utemöblerna och sätta ut några snöstavar längs vår lilla väg (inte speciellt vintrigt här än men...), sist väntade vi för länge och då är det inte lätt att få ner dem i backen (vi satte dem i snön tillslut.. haha).

/S
 
Bara normalt underhåll (gjort rent filtren) i min gamla FTX.
 
Satt upp belysningspollarna! Det tog bara två år :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.