Okej, vad bra. Det var så vi tänkt. Maken har mer koll än jag tror. ;) Tack!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
målaren igång! Om någon dag börjar golvläggning.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Hej! Är intresserad av hur ni smålandsvillansbyggare gjort med grundupphandlingen?

Förstår det som att man lika gärna kan kontakta en grundentreprenör själv och inte ta det genom smålandsvillan, har ni exempel på vad era grunder har kostat? Finns en rad "auktoriserade" firmor att välja bland på isolergrund.se, antar att det är dessa som smålandsvillan måste välja bland också när de förmedlar grunden?

Fördelar / nackdelar med respektive?
 
jeepmats skrev:
Har ingen skiss på planlösningen. Fick tänka om mot hur vi tänkt från börja. Olika saker begränsade oss, så som återvinningens aggregatet till värmen, avloppet. Jag är snickare och hade hyrt in en kompis i två veckor. Körde inte lösull, vilket man kan spara lite tid på. Tror att det mesta är klart på 6 veckor. Då har jag hyrt in målare, elektriker och rörmokare. Sen gör jag resten själv. Kostnaden har jag nog ganska bra koll på om någon månad när alia fakturor är betalda. Återkommer om det! När det är färdigt får jag vila upp mig på jobbet, för nu har jag kört hårt!
Om det var FTX aggregatet du menade så går det in på hanvinden (med ett skohorn), det är inte mycket man behöver komma åt för att byta filter.
 
  • Gilla
jeepmats
  • Laddar…
Hej på er!
Jag undrar, vad skaffade ni för någon villaförsäkring/vilket bolag?
Det är ju en ren djungel med försäkringsbolag och villkor....
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golven klara, dörrar monterade. Grundmålade väggar. I morgon blir det fönstersmygar. Sedan är det lister och fixa ett trappräcke! Snart klart på övervåningen!
 
jeepmats skrev:
[bild] golven klara, dörrar monterade. Grundmålade väggar. I morgon blir det fönstersmygar. Sedan är det lister och fixa ett trappräcke! Snart klart på övervåningen!
Vi fick en materialåtgångsbeskrivning men ingen planlösning. Har du byggt ifrån eget huve?
 
Ja, vi hade en grov plan om hur det skulle se ut, men fick tänka om lite då vi inte ville ha en vägghängd toastol.
 
Ingen som Såg mitt försäkringsinlägg?
 
Adut skrev:
Grundbyggandet är igång, om ca 3 v kommer vårt hus! =)
Ska till fabriken o kolla innan =)
Se till ni får se ert hus för det var bara det man fick fota. Klart intressant och dessutom användbart att se ledningsdragningar etc i väggarna. Imponerande löpande band och man förstår varför kvaliteten blir hög!
 
jeepmats skrev:
De ställer återvinningsagregatet till värmen utanför stödbensväggen, dvs att det tar mycket yta och gör rumsindelningen svår för oss. De säger att det inte går att ställa den i kattvinden, men den får ju plats där. Kolla upp detta, för det strulade till det för oss. Det går ju givetvis att dra om rör, laga fasad, laga innertak i undervåning, men detta borde gjorts bättre från början. Acceptera inte denna lösningen i en Villa Kalmar!
Samma för oss, tyckte också det var idiotiskt, men något trångt i kattvinden. Argumentet var typ "Vi säljer ju bara bottenvåningen ni får flytta den sen". Och den går ju in på hanvinden när man inrett övervån och golvat upp för den.

Man kan nog låta intag och utblås vara så inget behöver lagas och göras om egentligen.
 
Redigerat:
Har redan kollat den jämförelsen tänkte mer era personliga erfarenheter
 
Hur tjockt med isolering har ni i snedväggarna vid 45graders tak? Och vid gavlarna?
Jag funderar på att isolera efter smv beskrivning men slå på en 45a till efter ångspärren.
Enligt boverket bör man ha minst 350 om jag inte minns fel.
 
Jag slog på 95 mm i snedtak och stödbensväggarna och 120 på gavlarna. Har snart byggt färdigt men Hr ännu inte installerat radiatorerna. Två bygglampor värmer tillräckligt och det är inte kallt på morgonen. Tror att det räcker gott. Funderade på att sätta ytterligare 45 för elen, men vill inte krympa rummen mer. Jag lade även alla reglar ned så elektriker och rörmokare kunde dra sina grejer enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.