SBH skrev:
jo, vad är bäst då tror du?
sen har du ett här på dock betong men utan nät
[länk]
Det är inte det min fråga handlar om.
Jag följer tillverkarens anvisningar slaviskt, och kan inte se att någon överlappning finns som krav varken i text eller bild.

Dock finns det ju angivet i BBV att flytspacklet ska ha armering, vilket väl produkten du länkade till hos Ardex inte kräver, och därmed faller den lösningen.

S
GoForIt skrev:
Det är inte det min fråga handlar om.
Jag följer tillverkarens anvisningar slaviskt, och kan inte se att någon överlappning finns som krav varken i text eller bild.

Dock finns det ju angivet i BBV att flytspacklet ska ha armering, vilket väl produkten du länkade till hos Ardex inte kräver, och därmed faller den lösningen.
hur mycke fibrer det än är i ett flytspackel så måste lägga armering med viss överlapp.
skulle du gjuta betong med armeringsnät kantikant?

S
svennas skrev:
3mm enligt golvvärmetillverkaren, 5mm enligt Tätskiktsleverantören så det blir ju 5mm då.

Känns lite "B" med förhöjningsring när man köpt platta och följt anvisningarna med distanser för spånskiva med armering och flytspackel. Det kanske är jag som är lite överkänslig.

Vad jag sett så ska man heller inte flyta ut på Purusplattan utan man ska hålla sig till de 13mm över golvspånet som plattan ligger på?

Naturligtvis ska elektriker tillkallas precis som man ska men det är ju bra att ha en plan för hur saker ska göras.
vad för brunn är det?
dom där ramarna brukar ju vara slätt med golvet.
eller är det en lyft upp ram?

SBH skrev:
hur mycke fibrer det än är i ett flytspackel så måste lägga armering med viss överlapp.
skulle du gjuta betong med armeringsnät kantikant?
Som sagt så är det inte det frågan handlar om för mig. BBV är i mångt och mycket långt ifrån det jag kallar sunt förnuft, men reglerna följs ändå till punkt och pricka.

Att dra paralleller mellan en tunn flytspackling och armering i betong går ju inte heller.

Tittar du i produktbladen för Casco Thermoplan eller Kombiplan så finns i normalläget heller inga krav på armering.

Redigerat:
S
GoForIt skrev:
Som sagt så är det inte det frågan handlar om för mig. BBV är i mångt och mycket långt ifrån det jag kallar sunt förnuft, men reglerna följs ändå till punkt och pricka.

Att dra paralleller mellan en tunn flytspackling och armering i betong går ju inte heller.

Tittar du i produktbladen för Casco Thermoplan eller Kombiplan så finns i normalläget heller inga krav på armering.
jag litar mer på min erfarenhet mer vad som står om armering i spackel.
vart med om att det spruckit och blivit fina fyrkanter när man gjort en kantikant armering.
men skiter vi det tjafs och koncentrerar oss på TS

Letade själv men hittade inget om hur näten ska monteras men min säljare på Ardex säger att näten ska överlappar så då gör jag så.
Fiber är istortsett en bluff, dålig cement = mycket fiber, bra cement = inget behov av fiber
Fibrerna tillför ingen som helst styrka till spacklet

S
nino skrev:
Letade själv men hittade inget om hur näten ska monteras men min säljare på Ardex säger att näten ska överlappar så då gör jag så.
Fiber är istortsett en bluff, dålig cement = mycket fiber, bra cement = inget behov av fiber
Fibrerna tillför ingen som helst styrka till spacklet
håller med om det. dock rekommenderar ju olika leverantörer olika.
sen kan ju det stå en grej på spacklet och en annan grej på golvvärmen

Golvvärmen har nog inga krav på armering men däremot så kan det ju stå att den inte ska monteras på brännbart underlag
Som jag har lär mig så är armering där för att ta upp draglaster i spacklet, därför ska den ligga i botten och överlappa

Armering för mig SKA överlappa för att fylla sin funktion och jag tycker det säger sig ganska så självt så jag ifrågasätter inte ens det eller försöker leta efter denna skrift någonstans... ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
S
nino skrev:
Golvvärmen har nog inga krav på armering men däremot så kan det ju stå att den inte ska monteras på brännbart underlag
Som jag har lär mig så är armering där för att ta upp draglaster i spacklet, därför ska den ligga i botten och överlappa
en leverantör finns floore. dom vill ha omlott. dock är ju frågan hur mycket

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.