Grymt bra tråd!

JB; Nu kommer en sån där jobbig fråga: Jag har problem med att jag ser frekvenser, som t ex på LED, DLP-projektorer, gamla CRT-skärmar osv. Vi är runt 15% av befolkningen som lider av detta (alla som hatar att ligga bakom en V70 för att bromsljusen flimrar vet precis vad jag menar).

Detta problem finns på många LED-lampor, i synnerhet när man dimmar dessa.

Vet du vad jag menar? Vet du om de som du rekommenderar har detta problem?

Eller någon annan som vet?
 
andreascarlsson skrev:
Grymt bra tråd!

JB; Nu kommer en sån där jobbig fråga: Jag har problem med att jag ser frekvenser, som t ex på LED, DLP-projektorer, gamla CRT-skärmar osv. Vi är runt 15% av befolkningen som lider av detta (alla som hatar att ligga bakom en V70 för att bromsljusen flimrar vet precis vad jag menar).

Detta problem finns på många LED-lampor, i synnerhet när man dimmar dessa.

Vet du vad jag menar? Vet du om de som du rekommenderar har detta problem?

Eller någon annan som vet?
Tror jag vet vad du menar då jag brukar se regnbågsflimmer (RBE) på dlp och har därför en lcd projektor :)
Kan dock inte säga att jag tänkt på någe flimmer på mina spottar, men kan kanske tänka mig att dom skulle kunna flimra vid väldigt låg dimmring ( har i alla fall sett det fenomenet på några andra ledlampor men som sagt inge jag tänkt på i badrummet i alla fall).

Men om jag vore du så skulle jag nog bara köpa några för att prova först för säkerhets skull då alla är olika känsliga för flimmer.
 
För att få 500 lux vilket krävs för att klassas som arbetsbelysning behövs det ordentligt med effekt.

En CRT ligger väl på 60-80 hz. En bra PWM dimmer använder mycket högre frekvenser. Responsen från ett bra ledchip är väldigt snabb.
 
crazytok skrev:
Mycket bra alternativ JB! Räcker 5w för arbetsbelysning i ett kök? Eller vill man satsa på starkare belysning här? Hur många har du monterat och med vilket avstånd i badrum?

Och vad vill man ha för spridningsvinkel förresten?
Jag har ett gäng 5w kinaspottar i mitt kök sedan 2 år tillbaka och dom lyser skitbra :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Erick skrev:
Jag har ett gäng 5w kinaspottar i mitt kök sedan 2 år tillbaka och dom lyser skitbra :)
Vilka har du köpt då??? :)
 
crazytok skrev:
Vilka har du köpt då??? :)
Finns länk tidigare i tråden men dom verkar inte säljas av den säljaren längre.

Men generellt så har allt jag köpt av denna säljaren hållit mkt bra kvalitet
http://www.aliexpress.com/store/406711
 
Han var den som hade sålt mest på hela aliexpress
 
crazytok skrev:
Jag funderar på dessa lampor från elbutik.se, [länk] till hela huset. Hall, Kök, Vardagsrum, Badrum osv....
Dom är ställbara, har IP44 som gör dom godkända för badrum. Och jag tycker det verkar vara ett hyfsat pris för svenska spottar... Däremot framgår det inte om det är inkluderat någon LED Driver ?

Vad tror ni om dessa ??
Intressant. Tack för tipset! Jag ska köpa 50+ varmvita, ställbara, dimmbara spottar till mitt hus, och de här verkar vara snygga och funktionella. Kanske värt ett försök på en toalett till att börja med. Hade helst beställt från Kina, men det verkar vara hit and miss om de är bra.
 
Är det någon som har testat effekstarka GU10?
Downlight med 9W och mera har ordentliga kylflänsar som man inte kan få på denna konstruktionen.
 
mikst skrev:
Är det någon som har testat effekstarka GU10?
Downlight med 9W och mera har ordentliga kylflänsar som man inte kan få på denna konstruktionen.
Ja.
Ända problemet som jag ser är att de är väldigt långa vilket inte passar i de flesta armaturer.
 
För några år sedan köpte även jag led downlights från Kina. Glömt var men spelar mindre roll. Intrycket var bra, kändes gediget byggda, fina varmvita ljus. Men precis som många andra råkat ut för, mer än hälften har slutat fungera.

Eftersom tråden har några år på nacken så antar jag att många av er sitter inne på erfarenheter om hållbarhet, kvalité, etc.

Kan ni rekommendera leverantörer som håller hög kvalité på sina produkter?
 
Vore intressant att veta hur många som har lampor hemma där samma modell fortfarande finns att köpa från Kina.
De flesta köper inte lampor från Kina för att de är bra, utan för att de är billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.